Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
I utgangspunktet tenkte vi å klare oss uten sambandsutstyr på sykkelturen i sommer, men nå lurer jeg rett og slett på om vi skal kjøpe noe billig drit bare for å ha muligheten til å gi korte beskjeder. Det er da denne vi tenker på. Vil man høre noe i det hele tatt med kun en øreplugg, mikrofon som henger og dingler i hjelmen, og uten støyreduksjon? Vil det bli for tungvint å måtte trykke inn push-to-talk knappen mens enheten ligger i brystlomma?
- Tekumseh
- Posts: 2374
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
Så intercom-utstyr for MC på Lidl for 99,- kr for noen dager siden. Det så helt greit ut det også...
Og sjekk gjerne ut bruktmarkedet, finn.no, qxl.no, zett.no, blocket.se, tradera.com osv...
Jeg ville gått for noe som er beregnet på motorsykkel...
Og sjekk gjerne ut bruktmarkedet, finn.no, qxl.no, zett.no, blocket.se, tradera.com osv...
Jeg ville gått for noe som er beregnet på motorsykkel...
Re: Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
Kjøpte Cobra walkie-talkie sett med headsett som hadde 2 stk. høytalere for et par år siden. Ved hastigheter opp til ca 40 km/t gikke det greitt å føre samtaler. Videre opp til 60 km/t var det mulig kun korte beskjeder. Noe over 60 km/t var all kommunikasjon umulig.
Deretter kjøpte jeg en Autocom, det ble en helt annen verden. Nå kan jeg ikke tenke meg å dra på tur uten intercom.
Min mening er at skal en først investere i intercom bør en satse på noe skikkelig.
Deretter kjøpte jeg en Autocom, det ble en helt annen verden. Nå kan jeg ikke tenke meg å dra på tur uten intercom.
Min mening er at skal en først investere i intercom bør en satse på noe skikkelig.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Re: Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
Autocom blir det nok til neste år ja, men i år prioriterte jeg videokamera og gps. Settet koster jo uansett ikke mer enn 350kr, så det blir jo ikke store tapet.
Re: Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
Vurder denne som et alternativ til AutoCom. http://552417.shop12.eseller.dk/pi/SCAL ... 1828_.aspxOscillo wrote:Autocom blir det nok til neste år ja.......
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Re: Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
Den ser bra ut, men det virker ikke som den kan lades fra sykkelen? Det innebærer jo at man må lade underveis på lengre turer, eller nyte stillheten.Tvinitla wrote:Vurder denne som et alternativ til AutoCom. http://552417.shop12.eseller.dk/pi/SCAL ... 1828_.aspxOscillo wrote:Autocom blir det nok til neste år ja.......

Si det du mener, og men det du sier.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
Det er riktig, dessuten får den dårlig kritikk sammlignet med konkurenten: http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... tercom.htmboxer wolf wrote:Den ser bra ut, men det virker ikke som den kan lades fra sykkelen? Det innebærer jo at man må lade underveis på lengre turer, eller nyte stillheten.Tvinitla wrote:Vurder denne som et alternativ til AutoCom. http://552417.shop12.eseller.dk/pi/SCAL ... 1828_.aspxOscillo wrote:Autocom blir det nok til neste år ja.......
- ninja-mannen(c)
- Posts: 203
- Joined: 27 Apr 2005 20:23
- MC: Kawasaki ZX6-R `03
- Location: Westcoast
- Contact:
Re: Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
Noen som vet om brukbare headset til å montere inn i hjelmen? Helst med 2,5mm mini-jack. Har jaktradioer med slik tilkobling og så har jeg den intercom`en fra Lidl.
Re: Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
Svakheten med denne skal være at det kun er høytaler på ene øret.Babelfisken wrote: Det er riktig, dessuten får den dårlig kritikk sammlignet med konkurenten: http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... tercom.htm
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Re: Nødløsning på bike-to-bike kommunikasjon.
Angående push to talk.. jeg har Autocom og har brukt den både internt og mellom sykler. Sykkel til sykkel blir da med push to talk. Den har 3 settinger: utkoblet, push to talk og fast inne (de andre kommer ikke inn). Hvis du får plassert knappen gunstig og har hansker som samarbeider, tror jeg ikke det er noe stort problem. Uansett er det jo penger du kan tape og du har ihvertfall et nødsamband type "hvor ble det av deg", "skal vi ta en stopp" osv