Veteran-mc forsikring spørsmål..

Prat om tung MC.
hansb

Re: Veteran-mc forsikring spørsmål..

Post by hansb »

pelsen wrote:det er nok riktig, slik er reglene: Årsmodell bestemmes av dato for 1.gangsregistrering.
Jeg tok inn en bil produsert i 1972 for et par år siden. Den måtte registeres som 1973 modell fordi papirene sa at den var registrert første gang i 1973.
Har man en sykkel som det ikke har vært skilter på før må den registreres som 2007 modell, selvfølgelig uten bruksfradrag på reg.avgift.
Det stemmer nok hvis det er snakk om forholdsvis kort tid. Men hvis det har gått en del år så vil det slå helt feil ut. Tviler på at de kan kreve at syklene til 'Pollti' må registreres som 2007 modeller, når de er produsert i 82. Da vil de i så fall være 55 år gamle før de får status som veteran.
Pollti wrote: Etter dype samtaler over et krus pulverkaffe har vi idag bestemt oss for å registrere pga at vi er redde for å bli rammet av nye utslippskrav som måtte komme. Veistasjonen prøvde å berolige oss men det prellet visst av på oss begge.
Tror ikke dere vil få noe problemer med det. Syklene ble laget iht de regler og krav som gjaldt for 25 år siden, og regler skal ikke ha tilbakevirkende kraft :D
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Det er en liten miks av begreper her.
Årsmodell er noe produsentene bruker for å skille produksjonsserier fra hverandre. Et årsmodellskifte foregår svært sjelden ved et skifte av kalenderår, men derimot ofte på høsten. Det er noe varierende praksis produsenter i mellom, men mange kommer med ny årsmodell fra og med september produksjon. Dvs. at en sykkel produsert i september 2006, og førstegangsregistrert f.eks. i oktober normalt vi være en 2007 modell, selv om det i vognkortet står 2006 som 1. gangs registrert.
I vognkortet opereres det med registreringsår. Her tas det kun hensyn til når sykkelen er 1. gangs registrert (i Norge eller annet land). Dette blir av mange også oppfattet som årsmodell, men det er feil. I registrerings- og avgiftsøyemed er det kun 1. gangs registreringsår som betyr noe, når sykkelen er produsert er av underordnet betydning.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Det skal ikke være enkelt, skjønner jeg.
Tenker på den Yamaha XS 850 Midnight Special'n som var i MC-børsen for en tid tilbake som var ubrukt. En 80-modell sådan.
Den vil også da bli registrert som 07-modell. Men den var priset til 159.000,- så det kan vel bli 08-modell også :)
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Nei, det er uansett en 80-modell - vellagret. ;-)
Men den kan få 1. gangs registrering i 07, 08 eller når det måtte passe.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
hansb

Post by hansb »

boxer wolf wrote: I registrerings- og avgiftsøyemed er det kun 1. gangs registreringsår som betyr noe, når sykkelen er produsert er av underordnet betydning.
Bruttern har en 57 modell BSA M 33 som ble førstegangsregistrert i 92. Den har ikke gått på utenlandske skilter før heller, og ble selvfølgelig registrert direkte som veteran. Fordi den var over 30 år gammel.
Så vi blir vel ikke helt enige her. Men det trenger vi i grunn ikke være heller. :D
Det er mulig de bruker 1gangsregistrering som utgangspunkt, men bruker skjønn hvis dette slår veldig galt ut. Som du skriver 'boxer wolf': En 80 modell er en 80 modell uansett.
Tnrfd
MC: 1977 Honda CB750 K7

Post by Tnrfd »

Hmm.

Skal ta meg en telefon til Honda evt prøve å få tak i noen ressurspersoner i veteran-MC miljøet for å få forhørt meg litt. Gir ikke opp "kampen" mot staten og avgiftene dems helt enda :D
- 77' Honda CB750Four
hansb

Post by hansb »

Tnrfd wrote:Hmm.

Skal ta meg en telefon til Honda evt prøve å få tak i noen ressurspersoner i veteran-MC miljøet for å få forhørt meg litt. Gir ikke opp "kampen" mot staten og avgiftene dems helt enda :D
Sånn skal det låte. Jeg ville ha begynt med å skaffe dokumentasjon fra Honda først. Da er det mye enklere å argumentere for saken din. Vær obs på at svarene du får hos Biltilsynet kan variere noe fra person til person. Ikke alle er like greie å prate med (Enkelte av dem er så sure at du kan lurer på om de starer dagen med å drikke en flaske eddik??).
Liker du ikke svaret du får, så sjekk med biltilsynet i nabokommunen. Kanskje svaret er rett, men det er alltid greit med en second opinion. Har hatt noen runder med dem selv, og det meste løser seg til slutt. Tror utfalle av denne saken står og faller litt på hvem du treffer, og hvor godt du klarer å argumentere for deg.

GO AND GET THEM TIGER! :twisted:
Tnrfd
MC: 1977 Honda CB750 K7

Post by Tnrfd »

hansb wrote:
Tnrfd wrote:Hmm.

Sånn skal det låte. Jeg ville ha begynt med å skaffe dokumentasjon fra Honda først. Da er det mye enklere å argumentere for saken din. Vær obs på at svarene du får hos Biltilsynet kan variere noe fra person til person. Ikke alle er like greie å prate med (Enkelte av dem er så sure at du kan lurer på om de starer dagen med å drikke en flaske eddik??).
Liker du ikke svaret du får, så sjekk med biltilsynet i nabokommunen. Kanskje svaret er rett, men det er alltid greit med en second opinion. Har hatt noen runder med dem selv, og det meste løser seg til slutt. Tror utfalle av denne saken står og faller litt på hvem du treffer, og hvor godt du klarer å argumentere for deg.

GO AND GET THEM TIGER! :twisted:
Fikk tatt en telefon til Kellox som driver med import av Honda og der var det ihvertfall ikke mye hjelp å få. Han mente at dette var det bare å drite i og de kunne ikke skaffe dokumentasjon på når sykkelen var produsert. Heia Norge og statens vegvesen :evil:
- 77' Honda CB750Four
Post Reply