Forhjulet er vanskelig å snurre rundt

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Kenny

Forhjulet er vanskelig å snurre rundt

Post by Kenny »

Som sagt så er forhjulet vanskelig å dreie rundt, klarer ikke å dreie det rundt med en finger og snurrer kanskje en halv omdreining om jeg tar i litt. Problemet er at det er bremsene som står litt på, og jeg lurte på om de trengte smøring/rens(ikke klossene selvsagt :P). Har bare kjørt ca 10 mil på de nye klossene, med relativt lite og ganske lett bruk gjennomsnittlig.

Tok av hjulet i dag for skifte av lager og tetteringer, og da når jeg løsnet den ene calipern og flyttet den litt "inn" på skiven ble hjulet mye lettere å dreie rundt(bort fra kanten av skiven, som stikker litt ut pga slitasje). Det samme gjelder for begge caliperne, og uten dem på var hjulet lett å dreie rundt. Er det pga nye klosser at bremsene henger på, eller må jeg rense caliperne, i så fall hvordan?

Når jeg installerte de nye klossene måtte jeg jo klemme inn de tre stemplene som ligger mot bremseklossene for å få plass til de nye klossene. Klemte inn et og et stempel og hver gang kom de to andre stemplene ut litt. Klarte ikke å klemme inn alle tre stemplene på en gang. (hint om hvor mye som må til for å flytte på stemplene)

Trenger svar, får mest sannsynlig aksling, lager og tetteringer i morgen og da må jeg kjøre, har ikke fått kjørt sykkelen særlig siden jeg tok lappen for ca to uker siden. I morgen bærer det ut på tur, er ekstremt sugen på å kjøre...

Om du/dere trenger mer info for å svare så skrik ut.
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Re: Forhjulet er vanskelig å snurre rundt

Post by Tvinitla »

Tror nok at det er stemplene i kalipperne som går tregt i sylinderne. Mitt forslag er at du demonterer kalipperne og tar ut stemplene og renser litt. Er ganske sikker på at det har grodd til med dritt rundt stemplene.
Demonter stemplene, disse kan sitte godt dersom det er mye dritt. Kan være greitt å prøve å blåse stemplene ut med trykkluft, men vær forsiktig for dei kommer med stor fart.
Gjør stempler og sylindre grundig rene. Ta også ut tetningene og gjør dei rene i ren bremsevæske.

NB ! Bruk aldri oljeholdige rensemidler og smøremidler, da blir det fort trøbbel igjen fordi oljeholdige middler reagerer med bremsevæske. [-X

Når du setter sammen igjen er det lurt å smøre tetninger og stempler / sylindre med ren bremsevæske. Skift all bremsevæske og luft godt.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Kenny

Post by Kenny »

Det var da som svarte. Skulle spurt før, for det er ikke sikkert jeg blir ferdig i dag med denne jobben, får skru hele natten og sove på jobben morgen :twisted:
Jaja, ut å skru, må bare kikke fort i verkstedhånboka så jeg ikke gjør noe som man helst ikke sier til andre :lol:

Tusen takk for raskt svar Tvinitla ;-)
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

Tar bremseklossene borti på begge sider av skiva?
Om ikkje kan det tenkes at det er gliepinnene dine som er litt treige.
Ta dei opp og reingjer og smør dei. :)
Kenny

Post by Kenny »

Bremseklossene tok borti på begge sider ja. Hva er gliepinnene?
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Kenny wrote:Bremseklossene tok borti på begge sider ja. Hva er gliepinnene?
Noe som var vanlig å bruke på bremseklaippere før i tiden. Da var skivene helt faste mot navet mens kalipper kunne bevege seg sideveis. Nå er det enten hel eller halv-flytende skiver som sørger for at ting ikke ligger innpå.
Kenny

Post by Kenny »

:-s

Skiva er fast ja :lol: Regner med jeg har helt fast bremseskive, men har ikke sett eller tatt på en sånn nyere type skive. Syntes det hørtes merkelig ut, får ta en kikk på en nyere type sykkel en gang og studere litt.

Men bremeseklossene på en hydraulisk brems vil jo ikke trekke se tilbake etter at man har bremset. Kan det være siden klossene ikke har fått gått deg skikkelig til at de ligger så hardt på? Får se hvordan det er etter at jeg har fått hjulet tilbake på plass(har renset caliperene, men de var ikke særlig skitne). Bare jeg får delene mine fra importøren, de løy om at de hadde sendt delene :evil:
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Kenny wrote::-s

Skiva er fast ja :lol: Regner med jeg har helt fast bremseskive, men har ikke sett eller tatt på en sånn nyere type skive. Syntes det hørtes merkelig ut, får ta en kikk på en nyere type sykkel en gang og studere litt.
Dersom skiva er hel fra innfesting helt innerst til selve sliteområdet er den hel. Men nesten alle sportssykler har de fra 90-tallet brukt skiver som er delt med "maljer"*. Enten som helflytende, skranglete greier, eller med halvflytende der "maljer" er avfjæret med en slags "sprengskive".

*Kan se ut som maljer brukt i presninnger og seil, men av mer solid karakter.

[/quote]
Men bremeseklossene på en hydraulisk brems vil jo ikke trekke se tilbake etter at man har bremset. Kan det være siden klossene ikke har fått gått deg skikkelig til at de ligger så hardt på? Får se hvordan det er etter at jeg har fått hjulet tilbake på plass(har renset caliperene, men de var ikke særlig skitne). Bare jeg får delene mine fra importøren, de løy om at de hadde sendt delene :evil:[/quote]

Nja, vet ikke helt hvordan men Honda spesifiserer faktisk en liten klaring mellom skive og kloss. Vet ikke hvordan det er ment at denne skal oppstå men man skal faktisk kunne justere ved hjelp av hjulbolten og klemmeskruene på gaffelbeinet.
Dette har jeg imidelertid aldri sett noen gjøre før så jeg tviler på at det er veldig aktuellt.
Det er ikke unormalt at klossene sleper litt i starten. Har akkurat skiftet klosser og skiver på to stk Honda, en med halvflytende og en med faste skiver. Same same, og de slepte litt i starten.
Pass på et par ting. At ikke bremsevesekereservoaret er for fullt. Dette kan føre til at bremsene virkelig legger seg på.
At du har fått lufttet ut skikkelig. Etter at du har gjort ditt beste med vanlig lufting kan det ofte funke bra med et strips på bremsehendel over natten. Dette setter systemet under trykk og luft kommer ut via veskebeholderen.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Hvis sykkelen har stått lenge, kan det hjelpe å bare kjøre litt rundt og bruke forbremsa mye, det funka etter rengjøring av stempel på min. Og så skal det vel ligge litt borti på en sykkel. Men hjulet skal selvsagt gå rundt.
Kenny

Post by Kenny »

Bremsa funka fint og hang ikke etter at jeg hadde renset den og nå fikk alle delene så jeg kunne sette tilbake dekket igjen, men takk for hjelpa :) Litt klokere ble jeg også, tror jeg har halvflytende skive...
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
Pollti

Post by Pollti »

Jeg hadde samme problem som trådstarter etter å ha byttet skiver,klosser og overhaling av calipere. Den var så tung å trille at en måtte ta ordentlig i. Forbremsen slet seg til etter bare få km. Bakbremsen har også slitt seg til men nå er det noen ganger en slags klirrende subbelyd som kan høres når en ikke gir gass og kun i veldig lave hastigheter. Et lite napp i bakbremsen og så er det stille til neste gang den er nede i 20-30km/t.
SkiftenøkkelHelten sier det er justeringsmuligheter men har bedt om at den kjøres litt mere for å se om det retter seg. Har hatt av cliperen bak, men kan ikke se noe galt. Dette er Brembo bremser. Den klirrende skrubbelyden er kun irriterende da alt ser ut til å virke fint ellers.
hondacr
MC: Kjører Honda Varadero på veien, kjører Honda CR 500 på banen og diverse veteraner innimellom.

Post by hondacr »

Dette er et typisk problem når det er utført servise på sykkelen mens det er slitte bremseklosser. Ved skifte eller kontroll av bremsevæsken, blir det fyllt til max merket. Ved skifte av klossene blir stemplene presset tilbake og væskenivået blir for høyt, slik at det blir et svakt trykk. Åpne lufteskruen og pump ut to "slag" med hendelen. Kontroller nivået etter denne operasjonen.

Freddy
Pollti

Post by Pollti »

Den tanken der har jeg slettes ikke tenkt. Nå går ferden til garasjen. Mange takk.
Post Reply