Etter en del testing og måling har jeg kommet frem til følgende scenario.
Så lenge kontaktene ikke settes på lyspærene til frontlyktene har jeg strøm på riktig kontakt på begge sider.
Straks jeg kobler på en av kontaktene (spiller ingen rolle hvilken) forsvinner strømmen og det kommer ikke noe lys.
Jeg trenger hjelp fra hoder som er lysere enn mitt.
Er det noen som har vært borti et slik scenario og / eller har noen tips?
Strøm som forsvinner.
-
Re: Strøm som forsvinner.
Ikke så lett å si, men for å omskrive senarioet til litt riktigere termer:
Er det slik at du har spenning på kontaktene når de ikke er koblet til og at denne forsvinner med en gang en av dem kobles til?
Det første du må sjekke er spenning mot gods. Ettrsom spenning forsvinner ved tilkobling er det grunn til å tro at jord-tilkobling er dårlig. Den en av ledningene går til jord/gods. Mål spenning mot jord. Slå av tenning og lys og mål motstand mot jord.
Evt. lag en sladd og koble den rett mellom gods og ene kontakten og se hvordan dette virker.
Er det slik at du har spenning på kontaktene når de ikke er koblet til og at denne forsvinner med en gang en av dem kobles til?
Det første du må sjekke er spenning mot gods. Ettrsom spenning forsvinner ved tilkobling er det grunn til å tro at jord-tilkobling er dårlig. Den en av ledningene går til jord/gods. Mål spenning mot jord. Slå av tenning og lys og mål motstand mot jord.
Evt. lag en sladd og koble den rett mellom gods og ene kontakten og se hvordan dette virker.
-
- MC: Kjører Honda Varadero på veien, kjører Honda CR 500 på banen og diverse veteraner innimellom.
Dette er et typisk spenningsfall problem. Det gjelder antagelig en litt eldre sykkel, der kontaktpunktene begynner å bli irret eller "slappe". Det virket som om det var hovedlyset som har problemet, da må du begynne med å kontrollere om det går spenningsmating opp til lysbryteren. Er det spenning der og ikke på pæra, så er det bryteren eller kontakt problem mellom de punktene. En dårlig forbindelse gir spenning ubelastet, men ikke belastet.
Start med dette og kom tilbake.
Freddy
Start med dette og kom tilbake.
Freddy
Kom du fram til løsningen på problemet?
Jeg har nemlig riktig ladespenning når hovedlyset er slått av (ca 14 volt), men med en gang jeg slår på hovedlyset faller spenningen til godt under 13... Har vasket alle kontakter så godt jeg kan med oxid clean, men ser ikke ut til at dette løser problemet. I tillegg er det vanskelig å se hvor de forskjellige ledingene går. Men jeg antar at dette ikke har noe med statoren å gjøre, da alt er som det skal uten lyset slått på?? Kan jeg sjekke den med et volt-meter? Men jeg skal prøve å sjekke kontakten i lyset mot jord, hvis dette senker spenningen, innebærer det en dårlig kontakt noe sted? Kan det være et brudd på ledingen, eller at jeg rett og slett ikke har fått all møkka (irret) ut av en kontakt?
Jeg har nemlig riktig ladespenning når hovedlyset er slått av (ca 14 volt), men med en gang jeg slår på hovedlyset faller spenningen til godt under 13... Har vasket alle kontakter så godt jeg kan med oxid clean, men ser ikke ut til at dette løser problemet. I tillegg er det vanskelig å se hvor de forskjellige ledingene går. Men jeg antar at dette ikke har noe med statoren å gjøre, da alt er som det skal uten lyset slått på?? Kan jeg sjekke den med et volt-meter? Men jeg skal prøve å sjekke kontakten i lyset mot jord, hvis dette senker spenningen, innebærer det en dårlig kontakt noe sted? Kan det være et brudd på ledingen, eller at jeg rett og slett ikke har fått all møkka (irret) ut av en kontakt?
Det er helt normalt at spenningen synker når det legges på last, altså er alt som det skal være.SirE wrote:Kom du fram til løsningen på problemet?
tråden er forøvrig fra i fjor, man må anta at trådstarter ikke kjører uten lys ennå.
Regner med han kjører med lys nå japelsen wrote: Det er helt normalt at spenningen synker når det legges på last, altså er alt som det skal være.
tråden er forøvrig fra i fjor, man må anta at trådstarter ikke kjører uten lys ennå.

Jeg er klar over at det er helt normalt at spenningen synker, men når den synker til under ladespenning og under hva spenningen på et fullt batteri er, altså 12,7 volt, da tapper det batteriet i steden for å lade det, og da blir det problemer... og da er jo spørsmålet hva som kan være årsaken..?
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
stiger ikke spenningen hvis du holder en 3000rpm heller?
lader ikke så mye på tomgang...
Spenningen beveger seg noe oppover, men ikke nok til å ikke tappe batteriet, kan ligge rundt 13 volt, men så faller den igjen. Som jeg har skjønt bør spenningen ligge på rundt 13,5 med lysene på for at batteriet ikke skal tappes? For med lysene på tappes batteriet rimelig fort. Men med rene kontakter hjelper det noe. Det virker som det kommer mye vann inne i kontakt-samlingen inne i frontlykta.. Noen ide om hvordan jeg kan tette igjen der slik at det ikke kommer inn vann? Finnes det noe jeg kan surre rundt kontaktene så de blir tette?mekkern wrote:stiger ikke spenningen hvis du holder en 3000rpm heller?