Spraybokslakkering - en guide.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Spraybokslakkering - en guide.

Post by hakrist »

Spraybokslakkering

Introduksjon
De siste par ukene med mye regn og lite mc-kjøring har jeg hatt et lite hobbyprosjekt på gang, nemlig spraybokslakkering av all plastikken på sykkelen min. Derfor passer det seg fint at jeg også skriver en liten guide om hvordan det kan gjøres. Jeg er på ingen måte noen ekspert på området. Alt jeg her skriver er kunnskaper og erfaringer jeg har tilegnet meg på egenhånd. Og er således metoder jeg har funnet som gir tilfredstillende resultat.

Først og fremst: En spraybokslakkering kan aldri bli like bra som en proff-lakkering. Så dersom du har en verdifull sykkel og planlegger full-lakkering vil jeg ikke anbefale denne metoden. Dersom du kun er ute etter det beste av det beste så få jobben gjort hos en proff lakkererer. Denne guiden er for deg som kanskje ikke har all verden med penger og vil gjøre en full-lakkering billigst mulig. Eller for deg som kanskje bare vil detalj-lakkere en liten bit som kanskje ikke blir så synlig. Eller rett og slett for deg – som med meg – som synes det er artig å utfordre seg selv med slike prosjekter.

Målet med en spraybokslakkering er ikke å få den beste lakkeringsjobben, men å få en lakkering som er bra nok til billigst mulig pris.

Og sist men ikke minst, spraybokslakkering – heretter bare kalt lakkering – kan bli veldig mye bedre enn de fleste tror. Så følg med.

Sikkerhet
Lakk inneholder løsemiddler som er skadelig for helsa. Sett derfor aldri i gang med en slik jobb uten åndedretsvern som et minimum av sikkerhet. Bruk ikke de billige engangsmaskene av filt. De er kun egnet til å beskytte mot større partikkler og vil ikke beskytte mot det fine svevestøvet som er i lakk. Kjøp deg en skikkelig maske som kan filtrere bort lakkgasser og svevestøv. Spør i din lokale jernvarebutikk eller lakkbutikk. Prisen for en slik maske ligger i området 200kr og oppover.
Sørg også for god lufting. Det beste for sikkerheten er å stå utendørs, men dette er ikke nødvendigvis det beste for lakkeringskvaliteten. Bruk garasjen, la døren stå åpen. Evt finn et egnet rom. Åpne vinduer og om mulig sett opp en vifte for å trekke gasser og støv ut av rommet.

Kostnad
Prisen for en slik lakkering vil selvfølgelig avhenge av hvor mye du skal lakkere. Regn med å måtte kjøpe inn omtrent dobbelt så mange spraybokser som du tror du behøver. En sprayboks inneholder egentlig veldig lite lakk. På min sykkel lakkerte jeg alt av plastdetaljer. Dvs begge sidekåpene, begge bakkåpene, frontkåpa, tanken + diverse smådetaljer. Jeg brukte totalt 3 bokser med grunning, 7 bokser med farve og 4 bokser med klarlakk. Totalt 14 bokser. Sørg også for å kjøpe inn primer, lakk og klarlakk fra samme produsent. Da sikres du at lakken er kompatibelt med hverandre og du unngår bobler, sprekker og liknende som resultat av kjemiske reaksjoner mellom forskjellig lakk.
Annet utstyr du trenger:
Åndedrettsvern
Overtrekksdress, evt klær som ikke loer eller støver
Våtsandpapir, i kvalitetene 600,800,1000,1200 og gjerne enda finere
Fettfjerner (Silikonfjerner)
Oppvaskmiddel (Zalo)(minst 1 flaske)
Svamp
Tynner
Bøtte og vann
Rubbingmiddel
Poleringsmiddel
Primer
Lakk
Klarlak (hvs ønskelig for en hardere overflate)
Poleringsduk (evt poleringsmaskin om du har dette)
Latexhansker (Kjøp en 100-pack. Fås på apoteket)

Tid
Det aller viktigste for å få et godt resultat er god tid og mye tålmodighet. Den største feilen som begås når man lakkerer selv er å ha for dårlig tid. Dersom du forventer å få lakkert ferdig på 1-2 timer må du tro om igjen. Regn med minimum 3-4 dager for lakkering av en enkelt del. For en hel sykkel, beregn minimum 1 uke.

Tid og tålmodighet. Det kan ikke bli sagt for ofte.

Lakkeringssted
Som sagt tidligere sørg for å stå et sted hvor du har god lufting. Pass også på at du utfører jobben på et sted hvor det ikke er for mye støv og skitt. Støv fra for eksempel garasjevegger vil virvles opp når du sprayer og resultere i ødelagt lakkering. Dekk til vegger og gulv med papp, plast etc for å forhindre støv.
Dersom du kan stå et sted hvor du har mulighet til å henge opp delen vil dette være et pluss, da det alltid er lettere å få bra lakkering på den måten.
Dersom eneste mulighet er å stå utendørs så gjør jobben på en dag hvor det er overskyet, men ikke for kaldt. Det skal helst være vindstille. Prøv å gjøre jobben på dagtid ettersom det på kvelden er mer mygg og liknende som kommer frem og kan sette seg i lakken.
Lakker aldri i solskinn! Er det sol så finn et sted i skygge for å gjøre jobben.
Sørg også for at du har godt lys. Sett gjerne opp et par ekstra lamper dersom du lakkerer innendørs. Lys fra siden viser ujevnheter i lakken mye bedre enn lys ovenfra.

Image
Oppheng av deler gjør lakkeringen lettere og resultatet bedre.


Lakkeringsteknikk
For å få et bra sluttresultat er det viktig med riktig lakkeringsteknikk. Les alltid instruksjonen på boksen og følg denne nøye! Det er en grunn til at instruksjonen er der.
Først og fremst, rist boksen! Jo lengre jo bedre, men minimum 3 minutter. Dersom du ikke er sliten i armen etter ristingen har du antakelig ikke ristet lenge nok. Dersom du ikke rister nok, vil ikke lakken blandes skikkelig og du risikrer ujevn farve, renning, dråper og ikke minst den fryktede appelsinhudeffekten.
Et tips for å få bedre blanding og bedre resultat er å sette boksene i en bøtte med varmt vann før du begynner (ikke kokende). Da vil lakken blandes lettere og samtidig bli tykkere slik at den ikke renner så lett.
Når så lakkeringen begynner så er det viktig å holde boksen riktig. Boksen skal holdes loddrett – derav lettere lakkering om du henger opp det som skal lakkeres. Videre skal dysen være rettet rett mot flaten du skal lakkere. Ikke vinkle dysen/boksen for komme til hele flaten. Bruk istedet armen, evt flytt hele kroppen, slik at dysen alltid peker vinkelrett mot objektet.
Avstanden til flaten er like viktig. Se på boksen for instruksjon om riktig avstand. Vanligvis ligger denne i området 20-30cm. For nærme og du risikerer at lakken renner. For langt unna og lakken vil tørke før den når flaten og dermed legge seg som tørket støv.
Hastigheten er også viktig. Ikke for fort og ikke for sakte. Du skal flytte boksen videre akkurat i det du ser lakken begynner å se våt ut. For sakte og lakken vil legge seg på for tykt og renne. For fort og du får forstøving/appelsinhud. Øv deg gjerne på en papplate eller liknende før du begynner.
Sist men ikke minst må du tenke over hvor du starter og hvor du slutter lakkeringen. Du skal begynne bevegelsen på utsiden av flaten. Trykk ned dysen før du kommer innpå området. Når du nærmer deg enden sliper du opp rett før du nærmer deg kanten. På den måten unngår du at lakken bygger seg opp i forhøyninger/renner på enden av objektet.

Lakk på boks er veldig tynn lakk, sammenliknet med sprøytelakk. Det er derfor viktig at lakken legges på i flere tynne støk. Ikke prøv å legge på for mye av gangen. Med riktig metode vil somregel ikke det første støket dekke farven under. Dette er helt normalt. For best kvalitet regn med å legge på minimum 4-5 strøk. Vil du ha samme tykkelse som en proff-lakk må du gjerne regne med å måtte legge på en 14-15 strøk. Strøkene legges på i rutemønster. Mao først horisontalt så vertikalt. Annenhver gang. Følg instruksjonen for tørketid mellom hvert strøk. (For acryl-lakk vent minimum 5-10minutt før du legger på neste strøk)

Image Image
Ikke legg på for mye lakk. Evt renning må pusses ned før du kan fortsette. Puss ned til hele området er helt matt og du ikke lenger ser rennestripen.

Image Image
Appelsinhud ses som en ruglete overflate. Puss ned til flaten er helt matt.

Image
Lakksprut oppstår dersom lakken ikke er bra nok blandet, dysen er tett eller dersom man begynnner påføringen inne på flaten. Puss ned til alle dråper borte.

Forberedning
Dersom du har dekaler på delen som skal lakkeres må disse fjernes først. Beste metoden er å bruke en varmluftpistol (evt hårføner). Varm dekalen, men pass på at du ikke varmer den for mye så lakk og plast begynner å boble. Ta tak i et hjørne og dra dekalen langsom av. Hold dekalen varm så den ikke ryker. Gamle dekaler er ofte blitt skjøre og ryker lettere. Dra sakte, men bestemt. Bruk begge hendene. Limrester fjernes enkelt med sitrusbasert spray. Disse er beregnet for akkurat denne jobben og fås kjøpt hos de fleste jernvareforhandlere. Ha på sprayen. Vent et par minutter og så skraper du enkelt av limet med feks et kredittkort.
Vask vask og mer vask. Bruk en svamp, mye såpe og vask delen grundig. Bruk gjerne haveslangen eller dusjen for denne jobben. Da er det enklest å få bort alle såperester. Tørk av med tørkepapir.
Det neste du så gjør er å finne frem ditt 600-sandpapir og rubbe ned hele flaten du skal lakkere. Hold flaten våt under hele prosessen med vann og en dæsj såpe. Sørg for å komme til i alle kriker og kroker, ettersom lakken ikke vil feste skikkelig til en urubbet flate. Når du er ferdig skal hele delen være matt og full av små riper.
---
Dersom delen har rust og bulker, riper osv må du antakelig slipe helt ned til bunn for så å rustbehandle, sparkle og eller preparere delen. Dette er et kapittel for seg selv og vil ikke bli tatt opp i denne guiden.

Image Image
Dekaler må fjernes og delen må vaskes. Vask også jevnlig mellom hver pussing.


Grunning

Ta på latexhansker.
Dra over overflaten med en lofri-fille (polerklut eller liknende) og silikonfjerner før du begynner. Dette fjerner støv, såperester, fett, fingermerker fra overflaten som ellers vil få lakken til å feste seg dårlig.
Legg på 2 strøk med grunning. Vent 5-10 minutter mellom hvert strøk. La så grunningen tørke i ca en time. Fyll så vann i en bøtte og ha i en dæsj med oppvaskmiddel. På tide å pusse. Målet vårt nå er å få vekk alle ujevnheter i grunningen. Appelsinhud er den mest vanlige her. Det ses som massevis av bittesmå ujevnheter, topper og daler i lakken. Ja omtrent som overflaten på en appelsin. Puss med bestemte drag over hele flaten. Bruk 800-papir. Flaten skal pusses helt matt til alle ujevnheter er borte. Skyll med jevne mellomrom for å inspisere arbeidet. Skyll sandpapiret ofte i såpevannet for å resne sandpapiret. Bruk en svamp for å hele tiden holde overflaten fuktig. Bruk mye vann. Sandpapiret skal aldri gå tørt. Vær ikke redd for å pusse igjennom grunningen på denne første pussingen, men vær litt forsiktig langs kanter da det er mye lettere å pusse igjennom her.

Tørk av vannet og tørk helt tørt med tørkepapir før du fortsetter.

Så er det på tide med 2 nye strøk. Nye latexhansker før du begynner, ny omgang med silikonfjerner. Og ellers samme prosedyre som over. Vent en time. Puss ned vask skyll og gjenta prosessen.

Legg på så mange strøk som du føler for, men minimum 4 strøk. Etter siste strøk med grunning kan du godt gå opp til 1000-papir for pussing.

Lakkering
Lakkering utføres igrunn på samme måte som for grunningen. 2 strøk, vent 1 time, puss, rens, 2 strøk. Etter hver pussing skal overflaten være jevn og matt. Øk gradvis finheten på sandpapiret for hver pussing og avslutt med minimum 1200 kvalitet (gjerne enda finere for best resultat). Øk også mengden med såpe i vannet for pussing. Legg på minimum 4-5 strøk.

Du vil nå sitte igjen med lakkert flate som er helt jevn uten ujevnheter, men som er matt pga pussingen.

Dersom du velger å ikke gå for klarlakk legger du nå på et siste strøk. Dette strøket skal kun være et kjapt og tynt strøk for å bringe frem glansen i lakken. (hopp så til avsnitt for rubbing/polering for videre info)

Klarlakk
Klarlakk vil gi en hardere og mer tålig flate, men muligens på bekostning av litt mindre blankhet i lakken. Dersom du velger å ha på klarlakk, så legger du først på et siste kjapt og tynt strøk med farvelakken først. Vent så i 10-20 minutter, men ikke lengre enn 30min før du legger på første strøk med klarlakk. Dette gjøres for at binde klarlakken til siste strøk med farvelakk.
Ved klarlakk er det enda viktigere enn tidligere med riktig sprayteknikk ettersom ujevnheter kan være vanskeligere å fjerne dersom det blir galt. Riktignok kan klarlakk i likhet med farvelakken pusses ned etter hvert strøk, men prøv å unngå dette ettersom resultatet blir best uten.
Legg på minimum 4-5 strøk.

Rubbing og polering
La den ferdig lakkerte delen tørke minimum 1 døgn, helst 1 uke (avhengig av lakk-kvalitet) før videre arbeide utføres. Dersom det mye tegn til appelsinhud i lakken, kan lakken med fordel pusses ned med 1500 eller 2000 papir før rubbing. Bruk en vannblanding med mye såpe i (gjerne en hel flaske) på denne siste pussen. Puss veldig, veldig forsiktig! Ikke trykk for hardt og hold deg unna kantene. Et par tre lette drag over lakken er ofte alt som skal til.

For å få frem den siste shine bruker du først et rubbingmiddel, gjerne med vann, for å ta vekk fine riper. Etter det så er det polere, polere, polere, polere...

Dersom noe går galt
Er du uheldig og får renning, flekker i lakken og liknende underveis er det ingen grunn til panikk. La det hele tørke minimum 1 døgn - helst 1 uke, puss ned og lakker på nytt.

Konklusjon
Følger du disse instruksjonene vil du kunne oppnå et resultat som meget tilfredstillende utifra mengden arbeid og kostnad for jobben. Du skal kunne oppnå en tilnærmet speilblank flate uten ujevnheter og ikke minst den fryktede appesinhuden. Men som sagt tidligere, ikke forvent en like holdbar og skinnende lakkjobb som du får hos proffene – bare nesten 8)


----


Så får jeg bare ønske lykke til med jobben. Og håpe at denne blir flyttet til how-to forumet slik at andre kan ha glede av den.

Huff, jeg må lese korrektur, men det får bli i morgen. For sent nå. Jo, og så må jeg legge opp noen bilder også da :)
Last edited by hakrist on 09 Jul 2007 20:46, edited 8 times in total.
User avatar
olsen.no
Posts: 746
Joined: 04 Jun 2007 01:01
MC: derbi sm 2002
_________________
Location: tromsø. -kroken

Re: Spraybokslakkering - en guide.

Post by olsen.no »

kjempe fin guide :D
Image
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Re: Spraybokslakkering - en guide.

Post by Muffinman »

Flott guide, selv om jeg er litt skeptisk til å bruke spraybokser. Hva med et par bilder av trådstarters prosjekt?

:)
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: Spraybokslakkering - en guide.

Post by hakrist »

De fleste av oss har antakelig prøvd seg på spraybokser en eller flere ganger uten å oppnå et bra resultat. Jeg trur også det er grunnen til mye av den skepsismen som er rundt spraybokser. Årsaken til at slik lakkering ikke har blitt bra er ikke sprayboks-lakken i seg selv, men at man ikke har gjort jobben riktig.
For å få en spraybokslakkering bra er det alfa omega med god tålmodhet og riktig bruk. Uten dette vil aldri resultatet bli bra.

Jeg har tatt en masse bilder underveis i prosjektet. Skal prøve å få lagt inn disse her i løpet av helga.
Last edited by hakrist on 06 Jul 2007 13:42, edited 1 time in total.
User avatar
zod
Posts: 34
Joined: 04 May 2007 21:51
MC: Yamaha TRX850
Location: Haugesund

Re: Spraybokslakkering - en guide.

Post by zod »

Bøyer meg i støvet for folk som tar seg tid til å lage guider som dette =D>
Den burde vel legges i "How to" sånn at den ikke forsvinner nedover og bort her inne.
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Re: Spraybokslakkering - en guide.

Post by Muffinman »

hakrist wrote:Årsaken til at slik lakkering ikke har blitt bra er ikke sprayboks-lakken i seg selv, men at man ikke har gjort jobben riktig.
Jeg tror at dysa i sprayboksene er en like stor årsak. Har en "ekte" sprøyte, og jeg må si den er himmelsk å jobbe med i forhold til boks.
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: Spraybokslakkering - en guide.

Post by hakrist »

Muffinman wrote: Jeg tror at dysa i sprayboksene er en like stor årsak. Har en "ekte" sprøyte, og jeg må si den er himmelsk å jobbe med i forhold til boks.
Joda, sant nok. En proff-lakkeringssprøyte gir alltid et bedre resultat. Nå finnes det riktignok forskjellig utvalg av dyser til sprayboks å få tak i, men da koster det gjerne ekstra uten så veldig mye bedre resultat. Det jeg sier med guiden er at man må ta høyde for at sprayboksen ikke er like bra. Puss ned ofte og jevn. Bruk god tid. Vær hele tiden oppmerksom på ujevnheter i lakken. Da unngår man det meste av de "bivirkningene" som en billig dyse gir.
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Re: Spraybokslakkering - en guide.

Post by Muffinman »

Nå må det jo tilføyes at mesteparten av denne guiden fint kan brukes om man bruker en skikkelig lakksprøyte også.
:)
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: Spraybokslakkering - en guide.

Post by hakrist »

Hehe, ja du har rett i det. Hmm...kanskje jeg lager en guide for det en gang. Må jo ha med litt tillegg da, som bruk av lakkpistolen, blanding av lakk/tynner osv...
Post Reply