Forbrems låste seg!
Forbrems låste seg!
Hei,
Jeg eier ikke egen MC, men håper å gjøre det i nær fremtid. I den forbindelse var jeg
og prøvekjørte en privateiet brukt motorsykkel (Honda VFR 750F 1986) som var til salgs. Jeg hadde kjørt et lite
strekke på kanskje 15-20km og hadde snudd og var på vei tilbake. Sykkelen føltes fin å kjøre bortsett
fra kanskje litt slappe bremser, så derfor testet jeg dem en del. Men så begynte forbremsen å kjennes litt
merkelig. Bremsehendelen kjentes bl.a. litt stram. Jeg stoppet sykkelen ved en sidevei for å undersøke litt, og oppdaget
at forhjulet gikk svært tregt slik at jeg ikke klart å ta løst igjen. Så prøvde jeg å få sykkelen inn på sideveien, bare for å oppdage at forhjulet gikk tregere og tregere og til slutt stod bom fast. Klarte likevel å få sykkelen inn på sideveien med låst forhjul. Bremsehendelen var helt stram.
Jeg fikk tilkalt eieren, og etter å ha ventet en stund slapp bremsen igjen og han fikk kjørt sykkelen hjem uten problemer
og bremsen oppførte seg helt fint. Han hadde fått bremsene overhalt på verksted halvannen uke tidligere, men hadde
ikke opplevd problemene selv.
Eieren skal selvfølgelig undersøke dette med verkstedet, men jeg lurte på om det er noen her som har erfart noe
lignende eller vet hva som var problemet?
En tanke er at bremsvæsken kan ha blitt varm på en eller annen måte og
utvidet seg. Eller så kan det ha vært noe annet mekanisk på grunn av varme. Uansett skal vel slikt ikke kunne skje, og
jeg syntes ikke jeg brukte bremsene så unormalt mye.
Jeg eier ikke egen MC, men håper å gjøre det i nær fremtid. I den forbindelse var jeg
og prøvekjørte en privateiet brukt motorsykkel (Honda VFR 750F 1986) som var til salgs. Jeg hadde kjørt et lite
strekke på kanskje 15-20km og hadde snudd og var på vei tilbake. Sykkelen føltes fin å kjøre bortsett
fra kanskje litt slappe bremser, så derfor testet jeg dem en del. Men så begynte forbremsen å kjennes litt
merkelig. Bremsehendelen kjentes bl.a. litt stram. Jeg stoppet sykkelen ved en sidevei for å undersøke litt, og oppdaget
at forhjulet gikk svært tregt slik at jeg ikke klart å ta løst igjen. Så prøvde jeg å få sykkelen inn på sideveien, bare for å oppdage at forhjulet gikk tregere og tregere og til slutt stod bom fast. Klarte likevel å få sykkelen inn på sideveien med låst forhjul. Bremsehendelen var helt stram.
Jeg fikk tilkalt eieren, og etter å ha ventet en stund slapp bremsen igjen og han fikk kjørt sykkelen hjem uten problemer
og bremsen oppførte seg helt fint. Han hadde fått bremsene overhalt på verksted halvannen uke tidligere, men hadde
ikke opplevd problemene selv.
Eieren skal selvfølgelig undersøke dette med verkstedet, men jeg lurte på om det er noen her som har erfart noe
lignende eller vet hva som var problemet?
En tanke er at bremsvæsken kan ha blitt varm på en eller annen måte og
utvidet seg. Eller så kan det ha vært noe annet mekanisk på grunn av varme. Uansett skal vel slikt ikke kunne skje, og
jeg syntes ikke jeg brukte bremsene så unormalt mye.
Re: Forbrems låste seg!
Bremsevæske som koker... klossene sitter litt fast og konstan ligger på skiva, da vil varmegangen gå i væska.. men rart at han sier den er overhalt da.. da burde ikke sånnt forekomme
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Hvis bremseveska koker så låser ikke bremsene seg, men slutter å virke...RH racing wrote:Bremsevæske som koker... klossene sitter litt fast og konstan ligger på skiva, da vil varmegangen gå i væska.. men rart at han sier den er overhalt da.. da burde ikke sånnt forekomme
Last edited by Jon Erik on 09 Jul 2007 01:04, edited 1 time in total.
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
Audi TT 2003 mod
stemmer det, med varm bremseveske så slutter bremsene å virke, de låser ikke. kan være dårlig smurt vaier, da vil ikke vaieren trekke seg tilbake og låsing kan bli utfallet (høres lite trolig ut at noe slikt skal skje)
Bremsevaier på en VFR? Njaaa.... skeptisk...medic1136 wrote:stemmer det, med varm bremseveske så slutter bremsene å virke, de låser ikke. kan være dårlig smurt vaier, da vil ikke vaieren trekke seg tilbake og låsing kan bli utfallet (høres lite trolig ut at noe slikt skal skje)

Samme skjedde med bakbremsen min for 2 dager siden. Det gikk tregere og tregere og til slutt så stoppet jeg i veikanten. Lett røyk fra bremseklossene og sykkelen var nesten umulig å trille på. Intet annet unormalt kunne sees, pedalen beveget seg fint og ikke no merksnodig kunne sees på bremsepumpa heller. Vippet av lokket til bremsevæska og når jeg plukket av gummisaken som ligger under lokket så falt væskenivået i beholderen.
Siden Cagge er tilgode sett med nye skiver,klosser og bremsevæske for få dager siden så er konklusjonen at luftingen ikke har vært ordentlig gjort. Bakbremsen fungerer nå som den skal.
Siden Cagge er tilgode sett med nye skiver,klosser og bremsevæske for få dager siden så er konklusjonen at luftingen ikke har vært ordentlig gjort. Bakbremsen fungerer nå som den skal.
Tviler sterkt på at dette har noe med lufting å gjøre.Pollti wrote:Samme skjedde med bakbremsen min for 2 dager siden. Det gikk tregere og tregere og til slutt så stoppet jeg i veikanten. Lett røyk fra bremseklossene og sykkelen var nesten umulig å trille på. Intet annet unormalt kunne sees, pedalen beveget seg fint og ikke no merksnodig kunne sees på bremsepumpa heller. Vippet av lokket til bremsevæska og når jeg plukket av gummisaken som ligger under lokket så falt væskenivået i beholderen.
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
Audi TT 2003 mod
-
- MC: 00 Honda CBR1100XX
X 02 Ducati 998 - Location: Tønsberg
Noe lignende skjedde med bilen min. Og da var det slangen ned til calipern som var dårlig
-
Dette er problemer forårsaket av for mye bremesevekse i beholder og slik gjør utrolig nok verksteder stadig vekk.
De fyller opp over maks merket. Dytter gummimembran nedi, skrur igjen og tørker bort vekse som flyter over.
Når du startet å teste bremsene tilførte du masse varme. Normalt ikke noe problem, men vekse utvider seg når det blir varmt. Når det ikke er noe luftrom denne vesken kan flykte til (Normalt i luftlommen over maks nivå) settes den under trykk i stedet. Da legger bremsene seg på konstant og du har en sluttet sirkel. Varmere veske -> større trykk ->hardere bremsing -> varmere veske...
De fyller opp over maks merket. Dytter gummimembran nedi, skrur igjen og tørker bort vekse som flyter over.
Når du startet å teste bremsene tilførte du masse varme. Normalt ikke noe problem, men vekse utvider seg når det blir varmt. Når det ikke er noe luftrom denne vesken kan flykte til (Normalt i luftlommen over maks nivå) settes den under trykk i stedet. Da legger bremsene seg på konstant og du har en sluttet sirkel. Varmere veske -> større trykk ->hardere bremsing -> varmere veske...
-
Fjern heller litt veske i begge beholdere (foran og bak) så risikerer du ikke at problemet oppstår igjen en dag du bruker bremsene unormalt mye.Pollti wrote:Samme skjedde med bakbremsen min for 2 dager siden. Det gikk tregere og tregere og til slutt så stoppet jeg i veikanten. Lett røyk fra bremseklossene og sykkelen var nesten umulig å trille på. Intet annet unormalt kunne sees, pedalen beveget seg fint og ikke no merksnodig kunne sees på bremsepumpa heller. Vippet av lokket til bremsevæska og når jeg plukket av gummisaken som ligger under lokket så falt væskenivået i beholderen.
Takk! Dette høres ut som en veldig plausibel forklaring. Skal nevne det for eieren. Likte sykkelen og vil nokBabelfisken wrote:Dette er problemer forårsaket av for mye bremesevekse i beholder og slik gjør utrolig nok verksteder stadig vekk.
legge inn et bud når bremseproblemet er løst.
(Det er nok ikke luft/lufting som er problemet, da luft komprimeres under trykk, noe som skulle gi dårligere
bremseeffekt og ikke resultere i problemene jeg opplevde skulle jeg tro.)
Trengte ikke å gjøre noenting Babel. Når jeg lettet på gummimembranen så boblet det litt og bremsevæskenivået sank. På med lokket. Tut og kjør. Virker som alt er OK. Skiftenøkkel Helten svingte innom i kveld og sjekket. Han hadde justert veldig mye på vandringen på pedalen så han måtte roe hjertet og blodtrykket sitt. Får prøve igjen i motgen og se da,