Nyttig påminnelse, Bandit.
Det er litt synd at en del av de som har sykkel bygd for fart (men ikke norske veier) og som trener osv ofte tar ut fordelen ved å presse grensene videre. Dermed mister de fordelen og bare øker skadepotensialet, inkludert for andre. Det er nok mange som heller ikke ønsker å ta inn over seg den risiko man tar - det gjelder vel de fleste av oss til en viss grad. Hadde vi bare tenkt sikkerhet hadde vi ikke kjørt Mc. Jeg synes det er trist når enkelte kjører under parolen "noe skal man dø av" - jeg tror ganske enkelt ikke at det er så mange fatalister blant oss. Det er bare en bortskyving av ubehagelige fakta som angriper eget handlemønster... trur eg. God tur
nå som vi i sør kanskje får noen solrike dager etter alt drittvær og hiver seg på biken for og ta igjen det tapte.
tenk litt på hva som blir skrevet her! ( gjelder spesielt meg selv).
Lølle wrote:Nyttig påminnelse, Bandit.
Det er litt synd at en del av de som har sykkel bygd for fart (men ikke norske veier) og som trener osv ofte tar ut fordelen ved å presse grensene videre. Dermed mister de fordelen og bare øker skadepotensialet, inkludert for andre. Det er nok mange som heller ikke ønsker å ta inn over seg den risiko man tar - det gjelder vel de fleste av oss til en viss grad. Hadde vi bare tenkt sikkerhet hadde vi ikke kjørt Mc. Jeg synes det er trist når enkelte kjører under parolen "noe skal man dø av" - jeg tror ganske enkelt ikke at det er så mange fatalister blant oss. Det er bare en bortskyving av ubehagelige fakta som angriper eget handlemønster... trur eg. God tur
Du viser deg som en meget klok mann, Lølle. Og det du sier om å ikke bruke bedret teknikk til økt fart men til økt sikkerhet ville redusert svinnet av motorsyklister om du nådde frem til flere.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
So true. Jeg har blitt flinkere teknisk i det siste, men jeg ønsker alltid å bli bedre - men norske veier er ikke stedet.
Jeg tror at mange MC-førere hadde hatt godt av noen timer på en bane med litt opplæring, man får både utfoldet seg og lært seg mer om sykkelens oppførsel, og hvis man er heldig nok til å gå i bakken så er iallfall banen designet for at du forhåpentligvis ikke skader deg alvorlig.
Derfor lurer jeg - Hva er de beste måtene å få kjørt på bane her til lands på? Burhøns har jo f.eks Gatebil hvor alle kan komme seg utpå, og iallfall VW/Audi-klubben har egne trackdays for medlemmene. Vet at Senior MC har rustløsinga si, og klubben min har også leid Vålerbanen et år, men det må da være flere muligheter?
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16 xKawasaki Z750 -04 x Suzuki Bandit 600 -96 x Yamaha XT600E -00
Senior Mc har jo tilbud om førerutviklingskurs.
Og her i Trondheim har både vi i Senior MC og også NAF MC, leid baner og hatt helgeturer med banekjøring.
NAF MC var på ARC sist helg, og vi var på Monztabanen først i juni.
Vi skal også på Vålerbanen i august, så mulighetene er der, bare å utnytte dem.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Og nå har jeg gjort klar bushojen med speller nye dekk og greier, så nå er'n klar for hælja Vel, da er det bare å be til høyere makter: GI OSS FINT VÆR !!!
Ja, altså jeg driter i været bare det ikke er regn. Opphold går helt fint bare dekket er tørt Blir det vått på banen jeg skal til, så kjører jeg absolutt ikke, og da blir jeg ganske deppa. Vil jo få prøvd den litt når man først har lov til å vri rulla liksom
Masse kloke ord i denne tråden.
Bare husk at man er aldri alene i trafikken.
Uansett hvor dyktig man er som motorsyklist er det ikke sikkert at medtrafikantene er like flinke.
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.