Motorolje til Yamaha R6

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Motorolje til Yamaha R6

Post by xadox »

Heisann!

Jeg var innom Trio Motor i Lier idag og skulle bestille 1000 Km service oljeskift... Jeg spurte hva slags olje de bruker og han sa at de kun bruker mineralsk olje på yamaha siden de anbefaler det...

men når jeg kjøpte sykkelen hos yamaha på vinterbro sa han selgeren at jeg ikke burde gasse på for mye til jeg har skiftet til syntetisk olje...

Hva ville dere ga gjort? Nå har jeg ikke hatt sykkelen over 8-9000 omr. for å kjøre den inn... men etter oljeskiftet skal jeg gasse på litt...

mvh xadox
1.3.1.2
Babelfisken

Re: Motorolje til Yamaha R6

Post by Babelfisken »

Da ville jeg hatt i ny mineralsk et par tusen til, gasset det jeg orket og turte, og så hatt i syntetisk.
Dersom det fortsatt er igjen ujenvheter etter din snille innkjøring blir du aldri kvitt dem dersom du har i syntetisk nå.
Da vil de forbli der som ujenvheter og forårsake høyere oljeforbruk og eksoslekasje gjennom sykkelens levetid.

Nå starter vel en nok en olje"krig" :-)
xadox

Post by xadox »

sykkelen går jo som en klokke men jeg har jo ventet til å dra den ut på gira til jeg skifter olje for første gang...
1.3.1.2
Babelfisken

Post by Babelfisken »

xadox wrote:sykkelen går jo som en klokke men jeg har jo ventet til å dra den ut på gira til jeg skifter olje for første gang...
Og nettopp fordi du ikke har dratt ut bør du forsette med mineralsk noen få tusen til.
Når du ikke har belastet den maks har du heller ikke fjernet alle uønskede ujevnheter.
Mineralsk fordi den ikke smører så godt at stempelringene glipper over ujevnhetene når gasstrykket virkelig når topp.
Noen få tusen fordi mineralsk olje knuses for fort og mister viskositeten sin.
xadox

Post by xadox »

da blir det mineralsk på meg :) takk for utfyllende svar! :)
1.3.1.2
Post Reply