Koster "å være kar"

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Re: Koster "å være kar"

Post by Ulvinnen »

Vel, i det tilfellet der, så vil jeg si at det er uansvarlig av mannen å drikke alkohol. Med en høygravid kone, vet man aldri når det kan bli behov for en annen sjåfør. Man skal ikke kjøre bil når man er påvirket av alkohol, så enkelt er det.
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Problemet er ikke den situasjonen, men hvor grensen skal settes - og hvem som skal sette den
En som definitivt IKKE kan sette grensen er den som bryter loven, i dette tilfellet den berusede ektemannen. Dersom politiet lot den situasjonen passere, hvordan skulle de da reagere når neste par kom ut, og de der ikke flyttet bilen 2 - 3 meter, men hentet den fra parkeringen bak huset og kjørte den til utgangsdøren - kanskje 20 - 30 meter. Din logikk skulle tilsi at dette er greit, og rent faktisk sikkert også ganske ufarlig. Mao. det burde også passere.
Men neste par som kommer bor kanskje bare 100-200 meter nede i gaten, men tok allikevel bil fordi det regnet. Er det greit??
Igjen sikkert ikke så farlig, men.....
Loven er entydig. Dersom du bryter den risikerer - og fortjener - du å straffes. Loven må være entydig med en krystallklar grense for når den overskrides. Hvis ikke kan den enkelte selv synse litt, og tilpasse loven til sin situasjon i øyeblikket. Da ender vi med lovløshet - og det ønsker vi vel ikke, eller ???
Image
Si det du mener, og men det du sier.
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Skjønner ikke helt problemet. Om du ikke er beredt på å ta straffen fordi du syns den er urimelig burde du kanskje holde deg i skinnet? Greit, jeg er bare 17 år, men dette kan jeg litt om :-# :lol:
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Her høres det ut som om du har lang erfaring. Fornuftig holdning. =D>
Image
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Ikke lang erfaring. Men har fått et par drøye bøter og betalt et par drøye erstatningskrav til foreldrene mine, så vet hva jeg snakker om her.
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Får håpe du har fast inntekt 8)
Image
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Hadde 7000 eller noe sånt i fjor, hvitt..

Svart prater vi ikke om :mrgreen:
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Tidligere så var avsigelsen av dommer i promillesaker ganske så summarisk. Grensen var den gang 0,5 og hadde du over den så var det nesten uten unntak ubetinget fengsel i 21 dager med pallesnekring. Den gangen ble ofte dommene svært så urimelige for om du kun hadde flyttet bilen noen få meter eller om du hadde vært ute i trafikken og skapt farlige situasjoner, så ble dommen gjerne den samme. Du kunne få noen få dager ekstra om promillen hadde vært svært høy.

Slik er det faktisk ikke lenger. Nå vurderes det i langt større grad hvor beruset du har vært, og i hvor stor grad du har utgjort en fare, og så blir straffeutmålingen basert på dette. Fornuftig dreining av rettspraksis spør du meg.
Nå avsies det oftere betingede dommer, men til gjengjeld så er bøtenivået hevet, og du må nesten uten unntak ut med en summ som baserer seg på inntektsnivået ditt.
boxer wolf

Post by boxer wolf »

En balansert rettspraksis er positivt. Da blir det en utenforliggende instans som vurderer alvorlighetsgraden. Det som ikke kan aksepteres er at den enkelte i forkant skal kunne vurdere dette selv, og i tillegg forvente at argumentasjonen skal gå hjem hos politi og påtalemyndighetene i bakkant.
Image
rerell

Post by rerell »

Jag håller inte med om att han förtjänar att straffas och jag anser att man bör kunna tillämpa sunt förnuft, även när man ska upprätthålla lagen. Självklart är gränsdragning ett problem, men att hålla på med paragrafrytteri är ett bra sätt (i tillägg till orimliga straff) att undergräva folks respekt för lagen och de som upprätthåller den. Det tjänar ingen på.

Lagen handlar om att beskydda befolkningen, inte om att mikrostyra och straffa så många som möjligt för skitsaker som inte har någon betydelse. Den utveckling som Banditbiker beskriver är ju ett erkännande från rättsystemet om just detta.
Last edited by rerell on 10 Jul 2007 22:46, edited 1 time in total.
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Den sunne fornuften kan vi være enig om. Men prinsippet om at det ikke kan være "synderen" som skal vurdere dette må stå fast.
Image
Weezer
MC: Monster S2R800 - 07

Post by Weezer »

rerell wrote:Jag håller inte med om att han förtjänar att straffas och jag anser att man bör kunna tillämpa sunt förnuft, även när man ska upprätthålla lagen. Självklart är gränsdragning ett problem, men att hålla på med paragrafrytteri är ett bra sätt (i tillägg till orimliga straff) att undergräva folks respekt för lagen och de som upprätthåller den. Det tjänar ingen på.

Lagen handlar om att beskydda befolkningen, inte om att mikrostyra och straffa så många som möjligt för skitsaker som inte har någon betydelse. Den utveckling som Banditbiker beskriver är ju ett erkännande från rättsystemet om just detta.
"Sunn fornuft", som du etterlyser, skulle etter min mening tilsi at de tok en taxi hjem. Hva er vitsen med å ta sjanser når man vet konsekvensene..?
A motorbike is an engine you can sit on
indianeren

Post by indianeren »

Hadde det vært litt menneskelighet og en tankegang om forebyggende arbeid...så hadde politiet grepet inn og sagt fra FØR han kjørte..
Men seff.. han visste sikkert at han ikke burde kjøre... og det var sikkert ikke en "forbrytelse" (mot menneskeheten??) på detaljnivå..

Man skal straffes hardt av moralens voktere i norge... og hvor plettfri moral har egentlig våre myndigheter, polikere etc..?

Det hjelper med patruljerende uniformert politi i byen...og jeg tror UP har en bedre påvirkningskraft dersom de er synlige og stiller opp på en mere utadvent måte.. ikke bare snike i buskene og vente på at noen gjør noe "straffbart".
Prøve motvirke at noe straffbart skjer, før det skjer...
Sikker på at de kunne gjøre mere.. istedenfor å f.eks ta den "fæle" ungdommen først når de har utsatt andre for fare.
Jeg kunne gjerne sett ting som kjørekurs, banekurs etc med politiet som aktive instruktører. For trafikksikkerhet, og for å la folk skjønne hvor lite som skal til...under trygge forhold. Og la folk få respekten tilbake for politimester sebastian..

Men.. allt farves så alltfor mye av selvopphøyde "moralske" myndigheter og et konstant sug etter penger til hele statan.. og i tillegg alle som kynisk utnytter systemet .
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

indianeren wrote: Jeg kunne gjerne sett ting som kjørekurs, banekurs etc med politiet som aktive instruktører. For trafikksikkerhet, og for å la folk skjønne hvor lite som skal til...under trygge forhold. Og la folk få respekten tilbake for politimester sebastian..
Instruktører fra Trafikkorpset i Oslo kjører flere slike kurs på bane hvert eneste år har jeg sett, så det er bare å melde seg på.
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Jeg har vært med på kjørekurs både på bane og på landeveien med politi som instruktører. Det var veldig lærerikt.
Post Reply