Vurderer å få tak i noe som bråker mer på Savage'n. Men så har jeg hørt rykter om at man må justere om tenning når man bytter potte? Eller er det bare tull? Jeg har veldig lite greie på sånt motormessige ting...
Tenker på noa ala det 33 r.p.m. har gjort med sin.
Tenningsjustering ved bytte av eksosanlegg?
Re: Tenningsjustering ved bytte av eksosanlegg?
Det vanligste å justere når man endrer luft ut eller inn fra motor er forgasser (dyse-)-relatert. Tviler sterkt på at du trenger å tenke på tenninga her. Antagelig ikke forgasser heller, men kan hende er endunkere mer følsomme for sånt.
Hei....ingen justeringer på tenninga, kun å dyse om eller minske/fjerne den hvite dingsen i forgasseren. MEN Jeg justerte kun blandingskruen. har ikke rørt dysene.. men jeg er ganske sikker på at første eier var innom der og dyset opp.... Faren med å sette et åpnere eksos og en friere luftfliter er at du for en for mager blanding som resulterer i for varm motor.. som ofte viser seg som blå eksos piper eller i verstefall i et total motorhavari.
P.S.
kjøpe en harley potte og Plug And Play
men man kan bli litt lei alt bråket.
P.S.
Du trenger bare 1
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Savage'r med den white-spacer-dingsen har vel alltid blå farge på eksosanlegget i "knekken" foran, etter det jeg har sett, inkludert min....Einar wrote:Hei....ingen justeringer på tenninga, kun å dyse om eller minske/fjerne den hvite dingsen i forgasseren. MEN Jeg justerte kun blandingskruen. har ikke rørt dysene.. men jeg er ganske sikker på at første eier var innom der og dyset opp.... Faren med å sette et åpnere eksos og en friere luftfliter er at du for en for mager blanding som resulterer i for varm motor.. som ofte viser seg som blå eksos piper eller i verstefall i et total motorhavari.
P.S.
Tør ikke å begynne å fikle med det, men det hadde vært greit å få den minsket eller helt vekk...
Hvilken potte har du på din?
Jeg har en Screamin Eagle turnout.. den skal helst være turnout, ellers kommer eksosen rett på bakbremsen. andre har montert en overgang som får potta til å peke bort fra bakbremsen...

P.g.a.. formatet på festingen passer den direkte på Savagen uten å måtte bøye festingen.. som på mange andre modeller.

enkel skrue

stor forskjell på storrelsen.

når det er sagt da byttet jeg om til SE potta for så å bytte til bake til orginal for så å bytte tilbake til SE....
nå etter to lange turer, den siste i dag.. ser jeg meg nødt til å velge...
1. SE potta som gjør at jeg kommer meg helskinnet gjennom Oslo sentrum, biler hører meg og gir plass.
2. Orginal potta som gjør at jeg slipper alt bråket på langturer.. Det er slitsomt med SE potta på langturer...
bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk.
det beste hadde vært hvis det fantes eksos anlegg som man på enkel måte kunne åpne og lukke for lyden.. dvs. når jeg starter sykkelen er det stengt, jeg kjører ned gata og bort fra naboene, med en liten bevegelse med foten åpner jeg for lyden på potta da kan bilister og andre mindre våkne trafikanter høre meg selvom de ikke kan se meg.
samme gjelder på langturer i idylliske omgivelser med fuglesang da kunna man stenge for lyden...
jeg har egentlig bestemt meg for å bytte til orginalt annlegg igjen og heller kjøre deretter, som ingen kan se meg eller høre...

P.g.a.. formatet på festingen passer den direkte på Savagen uten å måtte bøye festingen.. som på mange andre modeller.

enkel skrue

stor forskjell på storrelsen.

når det er sagt da byttet jeg om til SE potta for så å bytte til bake til orginal for så å bytte tilbake til SE....
nå etter to lange turer, den siste i dag.. ser jeg meg nødt til å velge...
1. SE potta som gjør at jeg kommer meg helskinnet gjennom Oslo sentrum, biler hører meg og gir plass.
2. Orginal potta som gjør at jeg slipper alt bråket på langturer.. Det er slitsomt med SE potta på langturer...
bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk,bråk.
det beste hadde vært hvis det fantes eksos anlegg som man på enkel måte kunne åpne og lukke for lyden.. dvs. når jeg starter sykkelen er det stengt, jeg kjører ned gata og bort fra naboene, med en liten bevegelse med foten åpner jeg for lyden på potta da kan bilister og andre mindre våkne trafikanter høre meg selvom de ikke kan se meg.
samme gjelder på langturer i idylliske omgivelser med fuglesang da kunna man stenge for lyden...
jeg har egentlig bestemt meg for å bytte til orginalt annlegg igjen og heller kjøre deretter, som ingen kan se meg eller høre...
Du trenger bare 1
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
OK, takk for tips. Får se hva jeg finner på.
Tror jeg må bytte plugg evt. gi den fetere blanding. Vil liksom ikke når den er god og varm og jeg drar på. Det resulterer i fusk og GEDIGNE pottsmeller...
Tror jeg må bytte plugg evt. gi den fetere blanding. Vil liksom ikke når den er god og varm og jeg drar på. Det resulterer i fusk og GEDIGNE pottsmeller...