Kjøreutstyr - Brukerenes vurderinger

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
TommyT
Posts: 38
Joined: 03 May 2007 16:33
MC: 94 Honda CB500
Location: Grimstad

Kjøreutstyr - Brukerenes vurderinger

Post by TommyT »

Tenkte det kunne vært en idé å ha en tråd hvor alle brukerene kan si noen ord om hvilke erfaringer de har gjort seg med kjøreutstyret sitt. Syns ofte at informasjon havner litt her og der her inne, så håper at kan bidra til å få samlet det på ett sted (eller flere, men i hvert fall her ;-) )

Kan jo begynne med mine erfaringer:

Kjørejakke: Halvarssons Korax
Kjørebukse: Halvarssons Cobra
- Vanntett - I hvert fall har den vært det på ca. times lange turer i skikkelig regnvær.
- Mange praktiske lommer med gode glidlåser, men lommene er ikke like vanntett som resten av jakka. Mobil og lommebok har blitt bløtt når det har regnet som værst (har ligger i brystlomme).
- Lufteåpninger langs med hele armen, på skuldrene og ryggen, samt på lårene. Kjekt når det er varmt ute!
- Kald - Av en eller merkelig grunn er det på tross av mengder med for, et ganske kaldt plagg. Kjekt når det er varmt, men skulle gjerne vært litt varmere når det er kaldt ute.
- Iskald når det regner. Når ytterstoffet for seg en dusj er det veldig kaldt å ha på seg. Mine erfaringer baserer seg på vanlige verdagsklær under dressen.
- Lett å feste sammen jakka og buksa.
- Uttagbart innerfor som er overasskende lett å ta inn og ut.
- Solide og kraftige beskyttere i skuldre, på albuer, hofter og knær. Eneste ulempe er at borrelåsen til å feste disse med er ganske smal, slik at når jeg måtte posisjonere de litt til siden for den (pga. personlig tilpassning), blir borrelåsen festet i foret. Har dog ikke merket at noe har flyttet på seg av den grunn.
Image
Image

Halsvarmer: Halvarssons Neckcollar
Trenger vel nesten ingen beskrivelse denne...
- Varm, vindtett og vanntett. Uunværelig på kalde og våte dager.
- Eneste jeg har å utsette på denne er at jeg mister litt bevegelighet på hodet (gnisser mot hjelmen), men det er mulig at dette skyldes kombinasjonen av denne og jakka jeg bruker.
Image

Hansker: Halvarssons Dry Level
- Vanntette, men som med dressen blir også de veldig kalde når det bøtter ned.
- Ikke så veldig varme, men det kan skyldes at jeg er en frysepinne.
- Litt klompete tupp på fingerne.
- Blir man svett på henda kan man glemme å få de på seg!
- Vid åpning med gode justeringsmulighet, slik at de kan gå både innenfor og utenfor ermet på jakka.
Image

Hva støvler og hjelm angår har jeg ikke så veldig mye å bidra med...

Husk at dette er mine subjektive meninger, og ja, jeg er halvarssons-fan :)
Velocette
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2005 18:07
MC: BMW R80ST -83 og BMW K75RT -91
Location: A. - Agder

Re: Kjøreutstyr - Brukerenes vurderinger

Post by Velocette »

Jeg har 2 stk Halvarsson jakker. DRAGON; som jeg bruker til kortere turer. Den holder varmen ned til 10 grader uten ullundertøy. Og den er meget behagelig å ha på. Storfornøyd med den.
Og så har jeg en RAPTOR; Den kjennes et halvt nummer større og jeg kjøpte den for kaldere klima. Men turen til N.Norge som den var beregnet på var ikke "kaldere klima" denne sommeren. Måtte ta ut både ett og to for fòr å holde meg kjølig nok. Det blei imidlertid tre dager i regnvær på tilbaketuren til Sørlandet. Men jeg holdt meg helt tørr. Og god og varm. Må nok legge til at jeg kjørte sykkel med helkåpe. At jeg blei våt i ermene skyldes at vannet trengte inn mellom hanskene og jakken. Jeg var aldri svett under jakken. Det var jeg derimot i Frank Thomas Goretex bukse med boblefòr.
Både med og uten fòret.
Men kjæresten min som kjørte åpen sykkel med Halvarsson NEXUS bukse hadde en god opplevelse.
Selv i 26 grader (+) :lol: så var den aldri for varm. Og den holdt tett i silende regnvær.
Vi hadde to forskjellige støvelovertrekk, og begge holdt oss tørre på beina.
Jeg brukte i perioder overtrekksvotter av regntøy, og de holdt meg tørr på hendene. Fordelen var at jeg kunne bruke tynne sommerhansker under. Men ulempen er at de blir klumpete på gass, brems og clutch.
Rosinen i pølsa for oss to gamlinger var EPLEVARMERNE. Tørr og trekkfri under hele turen. Men når vi tok på oss hjelmene etter stopp i regnvær, var de litt ubehagelige å ta på våte, men det reduserte ikke effekten.
En annen erfaring vi gjorde som kan være verd å dele, er en støttekrage som kjæresten brukte. Den er vel egentlig beregnet som sikkerhetsutstyr, men her fungerte den som støtte for hjelmen. Damen har nakkeproblemer, og dette fungerte utmerket som avlastning for vekten på hjelmen. Dette er jo en svært subjektiv erfaring men vel verd å merke seg for andre med lignende problemer.
Gleder oss til neste tur, og da spesielt å kjøre i N.Norge med tropisk klima.........
Innspill takk?
Thruxton


BMW R80ST / Ducati Multistrada DS1000 / Aprilia Capo Nord
Tumbleweed

Re: Kjøreutstyr - Brukerenes vurderinger

Post by Tumbleweed »

Halvarssons Stuffer jakke (skinn)
Halvarssons ett eller annet jakke (skinn)
Halvarssons ett eller annet vintage (80's)racing jakke (skinn)
Halvarssons ett eller annet bukse, hører sammen med ovennnevnte racingjakke (skinn)
Jaguar bukse (skinn)
Weld (regndress)

Skinn for meg, altså. Hemmeligheten ligger i hva man har under.

Harley Davidsons engineer boots (de beste, selv om jeg kjører erkefienden Triumph)
Sommerhansker i skinn
Høst/regnhansker i ett eller annet cordura-ræl. Tørre og varme.
Helly Hansens undertøy
Thermosokker
Rene boxershorts

Hjelm. (Hel og halv, husker ikke merket)
Briller fra Clas Ohlson (Worksafe Cheetah, beste som finnes, koster 60,- i svart for sol og gult for kveld)

Spekulerer sterkt på cordura/gore-tex, men jeg har ikke funnet noe som ser bra ut enda. Og det betyr litt. Bare innrøm det, dere helv...posører som kjører skinkemila fra hjem til arbeid og hjem igjen i full Dainesedress.
User avatar
olsen.no
Posts: 746
Joined: 04 Jun 2007 01:01
MC: derbi sm 2002
_________________
Location: tromsø. -kroken

Re: Kjøreutstyr - Brukerenes vurderinger

Post by olsen.no »

caberg classico hjelmen min.

det er kjempe gull hjelm på 5 år trur jeg :roll: den har en sånn luftesak på toppen og under der med haka. har sotet visir.

kjempe god hjelm å ha på ;-)

har ikke noe mere fancye greier ;-)
Image
Post Reply