Luftfilter?
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Luftfilter?
Sykkelen hakker og skyter når den er varm og blir kjørt hardt.
Er det tett luftfilter, eller er det tennpluggen, evt. begge deler?
Er det tett luftfilter, eller er det tennpluggen, evt. begge deler?
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: Luftfilter?
Skru ut pluggen og sjekk fargen på den. Fargen sier noe om den får rett blanding. Er den lys brun, så går sykkelen magert, og trenger mere bensin. Er den mørk brun, så går den med for feit blanding.
Kan være en grei start på feilsøking.

- Tekumseh
Yep. Disse LS 650'ene er strøypet pga amerikansk standard, og har ei plasthylse rundt flåttørnåla. Denne pleier de fleste Savage-eiere å fjerne (Halve eller hele alt etter som.)Banditbiker wrote:Skru ut pluggen og sjekk fargen på den. Fargen sier noe om den får rett blanding. Er den lys brun, så går sykkelen magert, og trenger mere bensin. Er den mørk brun, så går den med for feit blanding.
Dette er ikke gjort på min, så den går for magert. Potta er blå og gullfarget.
Men trodde ikke det skulle bli sånn fordi, men den oppfører seg jo akkurat som at den går tom for bensin når jeg drar på en varm motor...
-
Ja, det er typisk når sykkelen går for magert. Du bør sørge for at den får litt mere "suppe" slik at blandingen mellom luft og og bensin kommer litt mere i harmoni, så tenker jeg at du er kvitt problemet ditt.
Jeg sliter litt med det samme etter at jeg foretok en stage 1 oppgradering av sykkelen min. Den får litt for lite bensin slik som den er justert nå, og den skyter ganske så heftig i pottene når den er varm og motoren bremser (tøft i tuneller når jeg slipper gassen, rene skuddvekslinga
). Kun en liten justeringssak som jeg skal få gjort en gang i neste uke. Min har EFI (Electronic Fuel Injection), så det er antakelig bare å koble til en PC og endre verdier (slik som man gjør på en powercommader). Din må kanskje dyses om litt.
Jeg sliter litt med det samme etter at jeg foretok en stage 1 oppgradering av sykkelen min. Den får litt for lite bensin slik som den er justert nå, og den skyter ganske så heftig i pottene når den er varm og motoren bremser (tøft i tuneller når jeg slipper gassen, rene skuddvekslinga

- Tekumseh
Ja, det er nok den White-spacer-saken som må minkes eller vekk. Skal høre med noen som er drevne på slikt.Banditbiker wrote:Ja, det er typisk når sykkelen går for magert. Du bør sørge for at den får litt mere "suppe" slik at blandingen mellom luft og og bensin kommer litt mere i harmoni, så tenker jeg at du er kvitt problemet ditt.
Jeg sliter litt med det samme etter at jeg foretok en stage 1 oppgradering av sykkelen min. Den får litt for lite bensin slik som den er justert nå, og den skyter ganske så heftig i pottene når den er varm og motoren bremser (tøft i tuneller når jeg slipper gassen, rene skuddvekslinga). Kun en liten justeringssak som jeg skal få gjort en gang i neste uke. Min har EFI (Electronic Fuel Injection), så det er antakelig bare å koble til en PC og endre verdier (slik som man gjør på en powercommader). Din må kanskje dyses om litt.
Bestilte nettopp luftfilter, så kan man i allefall eliminere det.
Det er ikke bare pottsmeller, men den regelrett fusker (årntli fusk) + så kommer det kanonsmeller. Kan tenke meg det høres i tuneller ja

Må tro du får fixa din også. Greit å slippe sånt.
Tusen takk for svar

-
Om du har bestilt (og montert) et luftfilter som er "åpnere" enn det originale som motoren er justert etter, så vil det kunne være nok til at det må gjøres noe fordi det endrer på blandingsforholdet.
Når det gjelder min,..... joda, var litt skøy til å begynne med dette å slippe gassen inni tuneller og bringe "warzone to the people", men det blir litt slitsomt i lengden, så nå blir det justering av EFI'n og så regner jeg med at "Bagdad by noon" er over.
Når det gjelder min,..... joda, var litt skøy til å begynne med dette å slippe gassen inni tuneller og bringe "warzone to the people", men det blir litt slitsomt i lengden, så nå blir det justering av EFI'n og så regner jeg med at "Bagdad by noon" er over.
- Tekumseh
Bestilte originalt luftfilter, men det er vel åpnere enn det gamle. Men det har ikke kommet enda.
Skal se om jeg får tatt bort noe av den 'plomben' i forgasseren i dag. Kanskje potta får original farge igjen også...
Skal se om jeg får tatt bort noe av den 'plomben' i forgasseren i dag. Kanskje potta får original farge igjen også...

Tror ikke det gitt. Det finnes midler du kan gnikke å gnu med, men det er vel ikke verdt bryet. I gamle dager var blå- og gullfargede potter et tegn på at sykkelen var kjørt hardt. Ikke noe å bekymre seg over.Tekumseh wrote: Kanskje potta får original farge igjen også...
- Tekumseh
Hvis jeg får polert den vil den vel ikke bli sånn igjen med rett blanding, var det jeg mente.Tumbleweed wrote:Tror ikke det gitt. Det finnes midler du kan gnikke å gnu med, men det er vel ikke verdt bryet. I gamle dager var blå- og gullfargede potter et tegn på at sykkelen var kjørt hardt. Ikke noe å bekymre seg over.Tekumseh wrote: Kanskje potta får original farge igjen også...
Ja, mange sier at min må være kjørt hardt, men det vet jeg den ikke er.
Enda nei.Tekumseh wrote: Hvis jeg får polert den vil den vel ikke bli sånn igjen med rett blanding, var det jeg mente.
Ja, mange sier at min må være kjørt hardt, men det vet jeg den ikke er.