Opplevelser i trafikken?

Prat om tung MC.
moonlit

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by moonlit »

Selv i stillestående/gangfartskø? Her tillands er det jo som kjent forbudt å kjøre forbi folk på høyre side - men det er tillatt dersom den du kjører forbi holder uforholdsmessig lav fart, dvs. i tilfelle kø etc.

Verd å få med seg, dog, jeg vil ikke ha noe polizei på nakken :/
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

moonlit wrote:Selv i stillestående/gangfartskø? Her tillands er det jo som kjent forbudt å kjøre forbi folk på høyre side - men det er tillatt dersom den du kjører forbi holder uforholdsmessig lav fart, dvs. i tilfelle kø etc. :/
Stemmer det - forbudt. Høyre side... kan bare komme på to tilfeller; når den foran skal svinge til venstre og tydelig viser dette samt på flerfelts vei hvor det er som naturlig flyt i begge felt som gjør at det kan gå fortere i høyre. Ser at en del legger seg ut på veiskuldra, den er vel dyr, tror jeg.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Og selvfølgelig i Kollektivfelt
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Er i litt feil forum, men vi har ikke noen lignende tråd.. (Tror ikke det ville tatt av uansett)

Hadde hverken med meg vått eller tørt til lunchen idag så slengte meg på sykkelen for å dra på butikken i lunchpausen.. Tok det rolig mtp. at jeg bare har en fothviler og et speil for øyeblikket (Bestilte begge deler etter jobb), og når jeg kjører opp forbi den lokale mazda-pusheren ser jeg det kommer en gammel mann krypende fra siden, så ut som om han var klar over at han hadde vikeplikt og jeg hadde faen meg øyekontakt med fyren, men neida, når jeg er 5 meter fra ham slenger han den dølle corollaen sin ut i veien rett foran han.. Lå i 60 og fikk bare såvidt stoppa rett bak fyren siden han bestemte seg for å bråbremse når han hadde komt halveis ut i veien!
Prøvde så godt jeg kunne å bremse riktig, men bakhjulet låste seg og jeg hadde null kontroll (Wee, flashback fra siste kræsj..)

Tar to sekunder til å samle meg før jeg spretter av sykkelen og går fram og smeller i vinduet til fyren, som han ruller 2/3 centimeter ned før han sier med sitt beste falske smil "Å beklager! Jeg så deg ikke! Virkelig, jeg så deg ikke? Men det gikk bra?"
"Joda, et gikk bra denne gangen men at du ikke så meg den kjøper jeg faen ikke, så deg rett inn i øynene før du kjørte ut i veien."
"Vel, beklager så mye" sier han og setter konebilen sin i gir for å kjøre.. Helt uanfektet.. :?
Håper det ble en stor bulk i bakskjermen hans.. For det gjorde vondt som pokker i foten :)

Mista mobilen på samme kjøretur, men aner ikke når.. Jippi..

-Erling
MatsBS
MC: Husqvarna SM 00 m/ 06 WRE motor. 30-40 hk ;D

Post by MatsBS »

Har selv hatt for mange slike opplevelser....
NB, ha bestandig glidelåsene igjen når du kjører :lol:
Image

Image
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Jeg har hatt noen direkte farlige hendelser i trafikken på de månedene jeg har hatt mc-lappen (er bl.a. noen kryss her der folk så godt som alltid driter i vikeplikten), men den hendelsen jeg tenkte å nevne er mer et lite tankekors.

Kjørte E6'en innover mot Ryen en morgen for et par uker siden. Fortsatt fellesferie, så færre biler på veien enn normalt, men jeg lå i venstrefila da denne gikk mer radig. Hadde passert avkjøringa ved Klemetsrud, så 90-sona var akkurat blitt 80. Husker ikke nøyaktig hva jeg lå i, men det var vel i 90-95. Hadde ganske godt med trafikk både foran, bak og ved siden av meg. Da kom det en BMW i en rasende fart bak meg, og ettersom denne begynte å bli rimelig utålmodig og blinket med lysene, slapp jeg den jo forbi.

Da den passerte så jeg mer på hva slags bil det var. Joda, det var en bil fra Svein Svendsens trafikkskole, der sjåføren satt og pratet i mobiltelefon. Etter å ha passert meg hadde denne bilen flere stygge forbikjøringer videre fremover i rekkene.. Hva slags signaler sender egentlig dette? Greit nok at sjåføren i dette tilfellet kjørte som privatperson, og ikke hadde elev i bilen, men med reklame for en kjøreskole som skal gå foran med et godt eksempel..? Hmm :roll: :-k
Lølle

Post by Lølle »

Mye grisekjøring i skolebil, ja. Vet ikke om det er sønn eller datter i huset som får låne bilen, men jeg håper de skjønner at man ser på dem.
Hadde en liten a´la Erling SG i fjor; en lastebil som la seg fint ut i rundkjøringa ved Holmensenteret - der lå jeg på en måte fra før. Jeg hadde sett at han ikke bremset, så jeg var forberedt på dusten. La meg inn bak, men da han tok av til et gartneri der borte, fulgte jeg etter. Jeg ble stående 10-15 meter bak ham og bare så på'n. Han tok hintet og kom bort og lurte likt spakt på om set gikk bra bak der... Han ble ganske godt informert om at det ikke var hans fortjeneste, hva som ville vært utfallet hvis jeg ikke forutså hans udugelighet og at min død hadde blitt hans dom på uaktomt drap. "Ja, men det gikk jo bra..?" var alt han hadde å si. Dust.
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Lastebiler ja, de har jeg fått nok av i perioder. Det er spesielt ett kryss like ved meg som er spesielt utsatt for vikepliktsbrudd. For de som er kjent så er det krysset ved Easy 24/Jet her på Langhus, ned fra Regnbuen industriområde.

Når jeg kommer fra Oslo får jeg dette krysset på høyre side av meg. Vevelstadveien, som jeg kjører på, er forkjørsvei med 80-sone, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg som oftest ligger mellom 85 og 100 på denne strekka. Ned fra industriområdet kommer det ofte lastebiler i full fart, som ikke bryr seg om vikeplikten, og som krysser veibanen min med minimal margin når de skal mot Oslo. Har vært frempå med tuta noen ganger, for å si det slik.

Men; så er det jo mange lastebiler som er flinke og venter til det blir klart. (Det er en liten kul på veien der også, så det er ikke alltid man ser om det kommer noen fra Oslo, dette gjør også krysset skummelt). Da har man alltids personbiler som skal mot Ski, og som er gjemt bak lastebilene som venter på klar vei. De har INGEN sjans til å se gjennom lastebilen for å se om det kommer noen fra Oslo, så jeg har fått noen overraskelser når jeg har kommet på vei hjem fra jobb. Jeg er heldigvis klar over faren, men de som ikke er kjent på veien er det verre for.

Det var en gang jeg kom fra jobb, og overnevnte situasjon oppstod. Lastebilen skulle mot Oslo og ventet, mens personbilen som skulle mot Ski skar rett ut i veien foran meg. Da hadde jeg allerede tommelen på tuta og la meg etter bilen. Dere kan tro han da fikk opp farten :roll: Hadde jeg ikke hatt planer jeg måtte rekke hadde jeg fulgt etter ham videre også, det hadde han bare hatt godt av. Enkelte bilister altså :evil: :evil:
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Lasseleeten wrote:Motorsykler har jo ikke nødblink da men men =P
Bare la merke til den her. Vet ikke om det kun er på enkelte sykler, men Fazeren min har nødblink :-)
Lølle

Post by Lølle »

Jeanette wrote:
Lasseleeten wrote:Motorsykler har jo ikke nødblink da men men =P
Bare la merke til den her. Vet ikke om det kun er på enkelte sykler, men Fazeren min har nødblink :-)
Min også, det kommer mer og mer.
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Lølle wrote:Min også, det kommer mer og mer.
Det vil jeg tro. Tror Fazeren var ganske tidlig ute; kjøreskolesykkelen min var en 2003-modell, og den hadde det også ;-)
sorrow

Post by sorrow »

ErlingSG wrote:...<snip>
Prøvde så godt jeg kunne å bremse riktig, men bakhjulet låste seg og jeg hadde null kontroll (Wee, flashback fra siste kræsj..)
-Erling
Hmm, bakbrems? Er det slik at du har mest bremseeffekt på bak-bremsen på NSR'n ?
CBR 900 RR 2001 Silver
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

sorrow wrote:
ErlingSG wrote:...<snip>
-Erling
Hmm, bakbrems? Er det slik at du har mest bremseeffekt på bak-bremsen på NSR'n ?
nei
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Leo

Post by Leo »

For et drøyt år siden var det min tur... Akselererer rolig nedover påkjøringsfeltet til E18 fra Asker mot Oslo. Det er kø på motorveien, så jeg tenker at det er greit å kjøre så langt som mulig i påkjøringsfeltet før jeg begynner å trokle. Jeg rakk vel å komme ned ca. 1/3 del av påkjøringa og hadde 70-80 km/t. Plutselig er det en bil i køen som vrenger UT AV KØEN OG INN I PÅKJØRINGSFELTET. Sannsynligvis ville han bruke feltet til å snike litt i køen, i alle fall skjer dette så fort at jeg tror ikke jeg rakk å slippe gassen engang. Det hele er omentrent som om du løper ned en gang og noen river opp ei dør rett foran nesa på deg. Det eneste jeg rekker er å bli redd, så smeller det, HØYT...

Jeg kjenner at sykkelen er borte, før jeg surrealistisk ser blå himmel, grå asfalt, blå himmel, grå asfalt og jeg begynner å grue meg for landinga. Svevet føles som en evighet og jeg registrerer ikke at jeg lander, bare at jeg plutselig ruller langs bakken i ca. fosterstilling. Jeg kjenner bare små dunk på forskjellige steder på kroppen og det oppleves mest som om jeg svever noen cm over asfalten og bare subber nedi innimellom. Sannsynligvis roterte jeg såpass fort rundt at landingssmellen ble spredt utover rundt hele kroppen, type judo-stil, spre energien, så skader den ikke.

Jeg ruller lenge og vurderer å bremse, men tør ikke, i frykt for å brekke armer og bein. Til slutt begynner det å gå litt saktere, men akkurat når jeg skal bremse forsvinner verden under meg (les jeg ruller ned i grøfta). Vel nede på gresset går det til slutt så sakte at jeg tør strekke armer og bein for å stoppe. Litt svimmel gjør jeg en rask vareopptelling, armer, bein, hode og baller, alt virker på plass.

Jeg turte ikke reise meg med én gang, regna med at om noe er brukket kjenner jeg det kanskje ikke enda, så jeg kommer krabbende opp av grøfta på alle fire. Folk kommer løpende fra alle kanter. Når jeg reiser meg kjenner jeg at det er noe galt, det dunker kraftig nede i venstre støvel. Senere så jeg svartsporet bakover sykkelen etter støvelen som kom i klem mellom bil og sykkel. (skrå treff i bilens høyre framskjerm) "Jaja, tenker jeg, jeg lever i alle fall" og begynner å samle vitner og hinkende på et bein ordne litt praktisk rundt skadested. Vitner forteller at både jeg og sykkel var "...mange meter oppe i lufta!"

Før jeg rekker å fylle ut skademelding kommer ambulansen. "Neeei, det skal du ikke, du skal komme hit og legge deg her skal du..." Er bare å høre etter når ung og veldig pen ambulanse-dame leker streng med et lurt smil :)
Spørsmål 1: Har du vondt i nakken?
Spørsmål 2: Har du på deg ryggskinne?
På sykehuset i Sandvika finner de bruddanvisning i venstre forblad og litt blod i urinen, så det blir overnatting. Ligger på rom med en uhelig syklist og utveksler historier. Trivelig kar, om han kulle lese dette: Jeg har mista mailadressen din.

Faren til bilføreren ringer meg dagen etter og spør hvordan det går. Ut fra telefonsamtalen jetter jeg, og får senere vite at den unge bilføreren IKKE TAR PÅ SEG SKYLDA! (hadde jeg visst dette på stedet hadde jeg slått fyren halvt ihjel med hjelmen min...!) Vi leverer vær vår skademelding, min er meeeeeget godt forklarende og det blir selvfølgelig bilistens skyld. De eneste som IKKE forstår dette er politiet, som klarer å sende MEG et forelegg for ulovlig kryssing av heltrukket hvit stripe. Pr. telefon får jeg forklart de faktiske forhold, og forelegget trekkes tilbake og i bekreftelsen ståre det faktisk grunnet "intet straffbart forhold".

Min nydelige Honda VTR Fire Storm ble kondemnert og ferien gikk i dass. Det eneste jeg hadde med meg hjem var ryggskinna som jeg bruker enda. Men men, jeg overlevde uten nevneverdige skader. Foten er enda ikke helt bra, verker litt når det er kaldt og etter en lang dag på jobb, men den blir bedre og bedre. Forsikringsoppgjøret ble ganske bra, så et par mnd etter smellen kjøpte jeg sykkelen jeg har nå, en VTR SP-1. Det ser ut som "skrekken" er 100% ute av kroppen nå, så neste ambisjon er å få tatt banekurs :)

It's not the fart that kills, it's the smell.... :)
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Oi, det var en tøff (misforstå meg rett) historie! Utrolig flaks at det gikk så bra som det det gjorde :-)
At bilføreren ikke tok på seg skylden, og at du i første omgang fikk forelegg for å ha krysset stripa er jo bare helt høl i huet :roll:

Fortsatt god MC-sesong! 8)
Post Reply