Ladeproblemer.
-
- Posts: 10
- Joined: 22 Jul 2007 15:46
- MC: Har en gammal Suzuki GS1100GK 1984 mod. Den er gått enten 158 000 el 258 000 km. Behagelig langtursykkel, hvis farta ikke blir for stor!
Ladeproblemer.
Har ladeproblemer på min Suzuki GS1100GK, noen her inne som har noen tips ang feilsøking? Og evt kor eg kan kjøpe ny generator/ regulator....mm
lighthome
lighthome
Re: Ladeproblemer.
lader den lite eller ikke noe??
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
-
- Posts: 10
- Joined: 22 Jul 2007 15:46
- MC: Har en gammal Suzuki GS1100GK 1984 mod. Den er gått enten 158 000 el 258 000 km. Behagelig langtursykkel, hvis farta ikke blir for stor!
Re: Ladeproblemer.
Den lader litt, men ikke over 12,6 volt, når jeg måler!
Re: Ladeproblemer.
da lader den så å si ikke no.. kan være selve dynamoen som er def.. eller en reg.. men vet ikke hvordan den er på din sykkel..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
-
- Posts: 10
- Joined: 22 Jul 2007 15:46
- MC: Har en gammal Suzuki GS1100GK 1984 mod. Den er gått enten 158 000 el 258 000 km. Behagelig langtursykkel, hvis farta ikke blir for stor!
Re: Ladeproblemer.
Skal prøve å måle mellom ledningene fra dynamoen, da skal det være ca . 75 volt og mer ved 5000 rpm...! Etter boka!!
Re: Ladeproblemer.
75 Volt??????? wtf?? måler du ladingen på ledningen skal denne ligge på ca 14V ved hard lading..dvs: alt av forbrukerer på...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
-
- Posts: 10
- Joined: 22 Jul 2007 15:46
- MC: Har en gammal Suzuki GS1100GK 1984 mod. Den er gått enten 158 000 el 258 000 km. Behagelig langtursykkel, hvis farta ikke blir for stor!
Re: Ladeproblemer.
Nei, måler strømmen, før den går inn til regulatoren, og da skal de 3 ledningene, måles mot hverandre, dvs 3 målinger! Og ingen måling skal være under 75 volt, helst meir....men på batteriet, bi det nå helt anna der ska det hælst va 14,7 volt, ved 3-5000 rpm..!
Har målt no, og det er nok generatoren som har sviktet....!!!
Har målt no, og det er nok generatoren som har sviktet....!!!
Re: Ladeproblemer.
ok.. jeg er ingen elektrikker, men jobber med bil... og 75V i et ladesystem hørs ikke bra ut uansett...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
-
- Posts: 10
- Joined: 22 Jul 2007 15:46
- MC: Har en gammal Suzuki GS1100GK 1984 mod. Den er gått enten 158 000 el 258 000 km. Behagelig langtursykkel, hvis farta ikke blir for stor!
Re: Ladeproblemer.
Er ikke bilelektriker jeg heller, men når jeg måler mellom 2 av ledningene som kommer fra generatoren, vekselstrøm!, så er det vel 75 volt kansje ikke så mye..og eg målte 50 volt på den ene målingen, og fikk nesten ikke volt på de 2 andre målingene! Og har fulgt anvisningene i boka! Va faktisk rissa inn forrige bytte på generatoren...16/6-99 hehe
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Ladeproblemer.
Dette er vekselstømsspenning før regulator. Det er da også en av grunnene til at regulator blir varm og trenger kjøling. Den brenner av en del av energien. Ut fra regulator skal det nok være ca 14V likestrøm ja. 14.3V var det det ideelle? Husker ikke.RH racing wrote:ok.. jeg er ingen elektrikker, men jobber med bil... og 75V i et ladesystem hørs ikke bra ut uansett...
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Ladeproblemer.
Vet ikke hva slags type dynamo/startmotorsystem du har, men hos meg er det kombinert. Startmotoren er altså dynamo og visa versa. De skulle ha 5000kr for ny enhet på den lille loppa mi. Har hørt om at slikt kan koste opp mot 10 laken. Du kan prøve å demontere den og rengjøre børstene. Kan virke ut som noen av børstene har tatt kvelden hos deg. Dette er en negerjobb, men det kan hende at det holder med rengjøring. Det gjorde det nemlig hos meg 

Last edited by maelling on 26 Jul 2007 20:44, edited 2 times in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Ladeproblemer.
Jeg ville helt klart ha kjøpt brukt ettersom en hel generator koster en arm og et ben. Skulle ha 8000kr for den til min -93 R750 ifjor. Fiksa brukt fra Spinnin Wheel i Mysen, til 2000kr. Solgt sa jeg, kjøpt sa Spinnin Wheel 

-
- Posts: 10
- Joined: 22 Jul 2007 15:46
- MC: Har en gammal Suzuki GS1100GK 1984 mod. Den er gått enten 158 000 el 258 000 km. Behagelig langtursykkel, hvis farta ikke blir for stor!
Re: Ladeproblemer.
http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm Sånn ser ladespolene ut, magnethjulet går rundt ladespolene, og dermed skapes vekselstrøm, som sendes inn i regulatoren, der det blir likestrøm, og den ska helst ligge over 14 volt....!
Ok,gå på 1984, og GS1100GK. Gå så ned til generator, så får dere se.........
Ok,gå på 1984, og GS1100GK. Gå så ned til generator, så får dere se.........
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Ladeproblemer.
Dette var et snodig system! Ganske anerledes enn mitt, men hvis jeg skjønner det riktig ser det ut som selve spolen står stille mens magneten går rundt ? Det ser ut som det siden ledningene som går inn til spolen ser ut til å være fast, og at det ikke er noen kontaktpunker. Hos meg var det problemet, at det lå gris mellom kontaktpunktene og ledningene ut fra laderen. Den feilen er umulig her, siden ledningene ser permanente ut og spolen ikke kan gå rundt. Noe sier meg at en av de ledningene der kan være dønn morkne etter tidens tann, eller at det kanskje er noe brudd eller ihvertfall kanskje noe gris som kortslutter dem mellom hverandre. Systemet ser egentlig uslitelig ut, men er rimelig fantastisk om det har det holdt siden 1984. Jeg foreslår en inspeksjon og rensing.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Ladeproblemer.
Hei, Lading på GS er velkjent problem. Gå på http://www.thegsresources.com og søk der. Der finner du alt om hvordan du feilsøker lading på disse syklene.