Nå er statoren skiftet, og ladinga ble bra.
Men nå er et et nytt problem! Da eg skulle starte opp sykkeln etter at ny Stator va montert, så vasykkelen veldig tungstartet, måtte file lenge, og til slutt starta den endelig...! Motorn gikk veldig ujamt, og ikke på alle sylindrer. Dette sikkert på grunn av all filinga. Tok meg ein kvelstur, og stoppa flere ganger, og hver gang va sykkeln tungstartet! Men når jeg først kjørte, va sykkelen som normalt.
I gårkveld va eg i garasjen å prøvde å starte den, og samme sak,tungstartet, men fikk da start til slutt. Sjekka ledninger, og gnist på pluggene, og det virket okey ut.
Men i dag, ville den ikke starte, god strøm, og gd fart på startern, men akk. Av med plugghetter, og sjekke gnist....og i dag va det null (0) gnist på alle plugger. Prøvde seff noen andre plugger, men nei! Hjælp?
Startproblemer, etter Statorskifte.
Re: Startproblemer, etter Statorskifte.
Byttet du statoren selv? Fare for feilmontasje kanskje?
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Startproblemer, etter Statorskifte.
Kan være at tenningsenheten(som sender gnist ut til pluggene dine) din ikke får nok strøm, eller ihvertfall dårlig strøm. Den henter kanskje strøm fra generatoren(slik er det hos meg), som kanskje har en liten feilmontering eller at ledningene til den er løse. Det virker ut som det kan være en mutter som gradvis løsner der ledningen henger på. Det som støtter denne teorien er siden det gradvis forværrer seg og nå ikke funker i det hele tatt. Det skjedde med meg da ledninger falt av til dynamoen\startmotoren. Motoren fusket litt i begynnelsen, og ble så gradvis værre og til slutt stoppet den da mutteren var helt av. Det hjalp da ikke noe at batteriet hadde mye strøm. Jord er jo selve motorblokka der tenningsenheten er tilkoblet(kan også være jordingsledning.. eventuelt legg opp en ny jordingsledning fra motorblokk til batteri), og det kan være at pluss-polen som går fra dynamoen til den er litt svak(kontroller denne og eventuelt legg opp ny). Verdt å sjekke ut. Ellers antar jeg at du virkelig har sjekket at dynamoen lader fint. Hvis denne lader lite eller fusker på noe som helst vis vil dette da forplante seg til tenninga. Men jeg tar forbehold om at jeg ikke kjenner sykkelen din konkret.
Bra du fikk ordnet sakene
Bra du fikk ordnet sakene

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Startproblemer, etter Statorskifte.
Nå vet ikke jeg 100% hvordan det fungerer på sykkel, men du har vel ett svinghjul som er festa på veivakslingen. Svinghjulet vil rotere rundt statoren og indusere en spenning. Om statoren er feilmontert og har kontakt med svinghjulet, så vil det bli en kortslutning, dvs at du ikke får spenning på tennpluggene + at den vil få stor motstand når du prøver og starte sykkelen pga friksjon. Er jo bare å åpne og sjekke om noe går tregt, og sjekke isolasjonen på viklingene på statoren din.
-
- Posts: 10
- Joined: 22 Jul 2007 15:46
- MC: Har en gammal Suzuki GS1100GK 1984 mod. Den er gått enten 158 000 el 258 000 km. Behagelig langtursykkel, hvis farta ikke blir for stor!
Re: Startproblemer, etter Statorskifte.
Statoren skruves fast i sidedekslet på motoren, og når sidedekslet settes på, kommer statoren inni svinghjulet. Og det er 3 ledninger som kommer fra statoren, og de ble koblet rett. Og sånn som det er, er det ikke mulig at statoren tar borti magnethjulet (Svinghjulet). Og innenfor høyre sidedeksel sitter tenninga, elektronisk, som sender signal til den sorte boksen, som deretter sender videre til coilene...! Men eg er like langt uansett, og er jo merkelig at det skjer etter statorbytte. Kan jo finnes her hvordan det fungerer http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm Under Electrial, og Signal generator.
Re: Startproblemer, etter Statorskifte.
Nytt topplada batteri vil nok gjøre susen..
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Startproblemer, etter Statorskifte.
Tenninga di fungerer ikke skikkelig og fusker. Det er vel uansett kjernen til problemene dine. Et eller annet sted i leddet der er noe feil. Du kan jo prøve å lade opp og se om det gjør susen, men tipper det ikke endrer noe. Ellers kan du jo for moroskyld bypasse generatoren og koble tenningsenhetene direkte på batteriet og se om det skjer noe. Men er de koblet på batteriet fra før av endrer det seff ingenting. Kanskje tenninga di har fått en karamell midt i kampens hete med rotorbytte, men jeg er tom for ideer. Ikke lett å bli klok på dette nei 

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
-
- Posts: 10
- Joined: 22 Jul 2007 15:46
- MC: Har en gammal Suzuki GS1100GK 1984 mod. Den er gått enten 158 000 el 258 000 km. Behagelig langtursykkel, hvis farta ikke blir for stor!
Re: Startproblemer, etter Statorskifte.
Har no kjøpt ny (brukt) CDI BOKS, og sykkelen startet tvert! Så no e det fikset.