GPZ 900r clutch problem
GPZ 900r clutch problem
Hadde sykkelen på verksted i fjor, men kjørten den ikke på veien i fjor, så eg merket ikke problemet før i dag, den slurer noe heftig. Virker som Cluchen står litt på hele tiden. Hvordan kan eg løse litt på denne? stille på denne? Cluchen er hydralisk ser det ut som...
Re: GPZ 900r clutch problem
Er ikke sikker på hvor man ev. justerer clutch på en slik sykkel, men hvis den slurer, så må det i så fall bety at clutchen er "for stram", og det tviler jeg på.. Lite logisk at en clutch skal stramme seg selv over tid..
Jeg vil vel heller anta at lameller faktisk er utslitt..
-men, det hender det går an å tyne mer ut av en slitt cluch ved å stramme opp fjærene. Har hatt bra erfaring med å legge inn skiver for å få fjærene strammere. Billig måte å få mer ut av cluchen på..
Jeg vil vel heller anta at lameller faktisk er utslitt..
-men, det hender det går an å tyne mer ut av en slitt cluch ved å stramme opp fjærene. Har hatt bra erfaring med å legge inn skiver for å få fjærene strammere. Billig måte å få mer ut av cluchen på..
problemet kom jo nå etter den har vert på verksted, så ser for meg at di ikke har stilt den skikkelig nor di har montert den opp igjen.
men det er som regel ingen justering..
På noen sykler (enkelte Yamahaer hvertfall) må clutchen monteres sammen i en bestemt posisjon, men det er like vanlig (hvis ikke mer vanlig) att clutchen kan monteres "vilkårlig".
Og så er det slik at når clutchen er montert, da er den "låst". Man påfører krefter for å "frigi" clutchen, så dersom det ikke påføres krefter (drar i hendelen), er clutchen låst.. Om en clucthwire er for stram, vil det kunne slure. Men det er som regel eneste justernigsmuligeht. (Det sitter også ofte en mekanisk justering i form av en skrue / bolt etter wireen, antagelig har du også en slik justeringsskrue.) Det er de to eneste stedene justering skal gjøres. Det er ingen justering inne i girkasse / clutchhus..
Konklusjon; For stram innstilling, eller utslitte lameller.. Desverre..
På noen sykler (enkelte Yamahaer hvertfall) må clutchen monteres sammen i en bestemt posisjon, men det er like vanlig (hvis ikke mer vanlig) att clutchen kan monteres "vilkårlig".
Og så er det slik at når clutchen er montert, da er den "låst". Man påfører krefter for å "frigi" clutchen, så dersom det ikke påføres krefter (drar i hendelen), er clutchen låst.. Om en clucthwire er for stram, vil det kunne slure. Men det er som regel eneste justernigsmuligeht. (Det sitter også ofte en mekanisk justering i form av en skrue / bolt etter wireen, antagelig har du også en slik justeringsskrue.) Det er de to eneste stedene justering skal gjøres. Det er ingen justering inne i girkasse / clutchhus..
Konklusjon; For stram innstilling, eller utslitte lameller.. Desverre..
-
Du kan ha fått en olje clutchen ikke liker. Det kan være at denne forårsaker sluring.zflowerz wrote:Hadde sykkelen på verksted i fjor, men kjørten den ikke på veien i fjor, så eg merket ikke problemet før i dag, den slurer noe heftig. Virker som Cluchen står litt på hele tiden. Hvordan kan eg løse litt på denne? stille på denne? Cluchen er hydralisk ser det ut som...