Alu/stål lim?
Alu/stål lim?
Hei!
Hadde for noen dager siden en kjip opplevelese med en kamerat's sykkel. Jeg ble spurt om jeg ville ta meg en tur for å kjenne/høre etter lyder etc og til min store forskrekkelse sa det PANG da jeg skulle svinge inn på en avkjørsel.
Det som skjedde var at skruen som holder fast fremdrevet løsnet, og slo av et feste (feste til dekselet forann drevet) som førte til at det ble hull ved girkasse området. Oljen flommet ut, men oppdaget det heldigvis med engang, og stoppet motoren.
Vi har festet/delen, og den/det passer perfekt inne i hullet. Derfor er spørsmålet mitt. Finnes det noen form lim som kan feste dette?
Vi har ringt å spurt angående å sveise dette, men de vil helst ikke sveise uten at motoren er plukket fra hverandre pga. varmen. Det som derfor er i min tanke, er et slikt lim + forsiktig punktsveising (har hørt noen som har gjort lignende, men er usikker på om det var alu eller stål).
Sykkelen det gjelder er en 99' Yamaha R6.
Eventuelt hvor mye blir det kostende hos et verksted å ta motoren i fra hverandre (får tatt ut og sveiset i form av kontakter. Altså bare å plukke den fra hverandre/sette sammen (overhalle?)?
Hadde for noen dager siden en kjip opplevelese med en kamerat's sykkel. Jeg ble spurt om jeg ville ta meg en tur for å kjenne/høre etter lyder etc og til min store forskrekkelse sa det PANG da jeg skulle svinge inn på en avkjørsel.
Det som skjedde var at skruen som holder fast fremdrevet løsnet, og slo av et feste (feste til dekselet forann drevet) som førte til at det ble hull ved girkasse området. Oljen flommet ut, men oppdaget det heldigvis med engang, og stoppet motoren.
Vi har festet/delen, og den/det passer perfekt inne i hullet. Derfor er spørsmålet mitt. Finnes det noen form lim som kan feste dette?
Vi har ringt å spurt angående å sveise dette, men de vil helst ikke sveise uten at motoren er plukket fra hverandre pga. varmen. Det som derfor er i min tanke, er et slikt lim + forsiktig punktsveising (har hørt noen som har gjort lignende, men er usikker på om det var alu eller stål).
Sykkelen det gjelder er en 99' Yamaha R6.
Eventuelt hvor mye blir det kostende hos et verksted å ta motoren i fra hverandre (får tatt ut og sveiset i form av kontakter. Altså bare å plukke den fra hverandre/sette sammen (overhalle?)?
Tror ingen ting kom inn i motoren da det ligger en "plate" helt ut til "veggen" der festet er knekt. Dessuten flommet jo oljen ut der pga. det trykket som er i motoren.
Skal nok få delen vi har 100% ren, men må vel sitte i flere timer å gnikke rent nede ved motoren (whitespirit, rødsprit etc.)...
Skal nok få delen vi har 100% ren, men må vel sitte i flere timer å gnikke rent nede ved motoren (whitespirit, rødsprit etc.)...
01' Honda CBR 600 F Sport
Anbefaler deg og bruke Belzona supermetall ( http://www.belzona.com ) 1111 eller 1211 på denne reparasjonen. Jeg har tidligere limt ei motorblokk med stort hell med Belzona, dette stoffet brukes også offshore på utstyr som er utsatt for høy temperatur.
det er noe som vi bruker på jobben å det heter kjemisk metall som er en to komponents stoff å det kan man bruke for å tette hull med bare pass på at flatene er rene (men det beste er å få biten sveiset på plass) 

Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Er nok ikke så lett som det høres ut som. Hullet er i selve "hoveblokka" viss jeg kan kalle det det.et0n wrote:Men, er det ikke bare et motordeksel som står der? Er da ikke så altfor mye arbeid å ta av dette, er det??
Takker for svar!
Noen som forresten vet hvor mye et verksted tar sånn ca for en overhalling da?
01' Honda CBR 600 F Sport
- Bånn Gæs
- Posts: 98
- Joined: 27 Apr 2005 00:19
- Location: Bergen
I "gamle dager" var det en låseskive man tredde på akselen før man skrudde på mutteren. Denne skiva hadde en kant man brettet opp rundt mutteren når man hadde skrudd til. Er det slutt på denne sikkerhetsordningen på nyere sykler, eller er det ingen som gidder bruke disse skivene? 

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Er det på denne også, men om funksjonen var brukt i dette tilfelle, er jeg ikke sikker på.Jalmar wrote:I "gamle dager" var det en låseskive man tredde på akselen før man skrudde på mutteren. Denne skiva hadde en kant man brettet opp rundt mutteren når man hadde skrudd til. Er det slutt på denne sikkerhetsordningen på nyere sykler, eller er det ingen som gidder bruke disse skivene?
På min 01' CBR 600 FS, er det ikke slik skive.
01' Honda CBR 600 F Sport
- Bånn Gæs
- Posts: 98
- Joined: 27 Apr 2005 00:19
- Location: Bergen
:oops: :oops: :oops:
Skiva er der den, det er vel heller et spørsmål om hele dens potensiale var tatt ut..
Eddit med høggtenner og blosmak!!! :
Skulle på langtur idag, men som værgudene (værdjevlene??) her vil det til så har det jo regna småjævler i HELE dag! Jeg blir så forbanna lei denne byen av og til!
Regna i 3 uker i strekk nå
*Sorry for at jeg dreit i tråden din*
Skiva er der den, det er vel heller et spørsmål om hele dens potensiale var tatt ut..

Eddit med høggtenner og blosmak!!! :
Skulle på langtur idag, men som værgudene (værdjevlene??) her vil det til så har det jo regna småjævler i HELE dag! Jeg blir så forbanna lei denne byen av og til!

Regna i 3 uker i strekk nå

*Sorry for at jeg dreit i tråden din*
FZR 1000 '91