Frank's silly-question tråd
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Re: Frank's silly-question tråd
lamda sonden føler på oksygen mengden på eksosen og justerer mengden på bensin i forhold som skal gi best effekt/utslipp og gi katalysatoren mulighet til å oksydere/forbrenne restdeler av hydrokarboner bla.....
Så jo mer oksygen den måler i eksosen, jo mer bensin vil den sprute?
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
jess....og soter den ned så guffer inspruten skikkelig på... omtrent som full choke..
-
- MC: Husqvarna SM 00 m/ 06 WRE motor. 30-40 hk ;D
Hei.
Har sett mange tråder her hvor det har vært snakk om hestekrefter på veiva og på bakhjulet.
Hva er forskjellen på veiva og bakhjulet og hvordan måles hestekrefter egentlig?
Har sett mange tråder her hvor det har vært snakk om hestekrefter på veiva og på bakhjulet.
Hva er forskjellen på veiva og bakhjulet og hvordan måles hestekrefter egentlig?

Mellom veiva og bakhjulet er det mange komponenter, bla. girkasse, drev og kjede. Friksjon inni eller mellom disse komponenetene gjør at noe av energien fra motoren går over i til varme. Dette gjør at effekten målt på veiva er større enn når den er målt på bakhjulet. Alle steder der produsentene oppgir effekten til en mc er det snakk om "skrytehester" på veiva. De smører altså TYKT på i forhold til den effekten mc'en faktisk har på bakhjulet.
Effekt måler man ved å la motoren jobbe mot en motstand (den blir "bremset"). Altså på en dynobenk/bremsebenk.
Du kan lese mer om hestekrefter på HowStuffWorks.com
Effekt måler man ved å la motoren jobbe mot en motstand (den blir "bremset"). Altså på en dynobenk/bremsebenk.
Du kan lese mer om hestekrefter på HowStuffWorks.com
Og det er vanlig med et tap på ca.12% fra veiv til bakhjul...
- Kjitta8648
- MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Drit i hele sonden og kjøp det et skikkelig eksos-anlegg.FV wrote:Har i det siste tenkt litt på hvordan en lambdasonde fungerer? Noen som kan forklare meg det? Hvilke gasser er det den "føler" på, og hvordan vil den jobbe sammen med elektronikken på sykkelen?
Kjennetegnes av bensinlukt og ikke fiselukt.
Du får gjerne litt fet lyd på kjøpet.

http://www.zrxocboard.com/board/index.php
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
- mekkern
ja bare røske det av ja.... ja det er lurt....går nok jævlig bra når hjernen går i nødmodus...er sånn moped supertrimmer du eller?..hammer og meisel.. 

- Kjitta8648
- MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Ja. 

http://www.zrxocboard.com/board/index.php
- Miguel de Unamuno
- Miguel de Unamuno
Dette var jo ikke noe "silly-question", men et ganske avansert teknisk sådann..
Men jeg liker slikt, og tar utfordringen. Nå er jeg ingen heltidsmekaniker, så jeg gikk i bokhylla og fant frem Haynes "Motorcycle fuelsystems techbook".. (Må jo jukse litt når teorien ikke sitter helt som den skal..)
For å hoppe rett til svaret, så måler lamdasonden hva de på engelsk kaller "Excess air", må vel bli å tolke som "Overflødig luft"?
Sondens oppgave er å justere bensinmengde for at forbrenningen skal bli mest mulig komplett.
Du er kanskje kjent med at det finnes to innsprøytningssystemer, ett med, og ett uten lambdasonde?
Uten sonde kalles på engelsk for open loop, (åpen krets??) mens med sonde kalles da, ja akkurat; closed loop..
Open loop systemer har forhåndsprogrammerte innsprøytningskurver (Mapping har du kanskje hørt om?), innsprøytningssystemet har sensorer for en hel bråte signaler fra motoren, og computeren velger riktig kurve basert på tilbakemeldingene fra disse. (Står her i boka at GSXR 750 W har to kurver for hver sylinder (!) altså 8 stk.) Jeg mener å ha hørt at moderene motorer har mange fler enn dette.. Men hvertfall så mangler lambdasonden i dette systemet (fordi racing sykkler ikke er så opptatt av renest mulig gange??)
På ett closed loop system finner du de samme sensorene, men da også supplert med lambdasonden. Mulig jeg ikke har forstått dette helt fullt ut, men jeg mener at sondens oppgave er å sørge for renest mulig eksos. I racing sammenheng finner man vel ikke så mye bruk av lamdasonder?
Tar gjerne imot korrektur på dette innlegget!
Men jeg liker slikt, og tar utfordringen. Nå er jeg ingen heltidsmekaniker, så jeg gikk i bokhylla og fant frem Haynes "Motorcycle fuelsystems techbook".. (Må jo jukse litt når teorien ikke sitter helt som den skal..)
For å hoppe rett til svaret, så måler lamdasonden hva de på engelsk kaller "Excess air", må vel bli å tolke som "Overflødig luft"?
Sondens oppgave er å justere bensinmengde for at forbrenningen skal bli mest mulig komplett.
Du er kanskje kjent med at det finnes to innsprøytningssystemer, ett med, og ett uten lambdasonde?
Uten sonde kalles på engelsk for open loop, (åpen krets??) mens med sonde kalles da, ja akkurat; closed loop..
Open loop systemer har forhåndsprogrammerte innsprøytningskurver (Mapping har du kanskje hørt om?), innsprøytningssystemet har sensorer for en hel bråte signaler fra motoren, og computeren velger riktig kurve basert på tilbakemeldingene fra disse. (Står her i boka at GSXR 750 W har to kurver for hver sylinder (!) altså 8 stk.) Jeg mener å ha hørt at moderene motorer har mange fler enn dette.. Men hvertfall så mangler lambdasonden i dette systemet (fordi racing sykkler ikke er så opptatt av renest mulig gange??)
På ett closed loop system finner du de samme sensorene, men da også supplert med lambdasonden. Mulig jeg ikke har forstått dette helt fullt ut, men jeg mener at sondens oppgave er å sørge for renest mulig eksos. I racing sammenheng finner man vel ikke så mye bruk av lamdasonder?
Tar gjerne imot korrektur på dette innlegget!
Kan jo plusse på litt, hvis det først er lov å være litt skikkelig teknisk:-) Formålet med lambdasonden er å måle "lambdaen" på motoren. Dette er forholdet mellom luft og drivstoff i forbrenningskammeret. Optimal forbrenning er når det er nok oksygen til å forbrenne all bensin. Dette er definert som lambda=1. Med lambda<1 har du for mye drivstoff i forhold til luft (fet blanding). Lambda >1 betyr for mye luft (mager blanding). Lambdasonden er egentlig bare en "ordinær" oksygensensor som måler overskuddsoksygenet i avgassen. På vanlige lambdasonder vil en spenningsverdi på 0.45V bety lamda =1, eller optimal forbrenning om du vil. Ved optimal forbrenning er eksosen renest.
Et innsprøytingssystem uten lambdasensor vil måtte kjøre i åpen sløyfe (open loop). Dette betyr at styreenheten ikke får noen tilbakemelding fra eksosen om det den gjør er riktig. ECUen må da bestemme sin atferd ut fra en kurve/modell av systemet og målt input. Typiske input er trottelposisjon (TPS sensor), luftmengdemåler eller manifoldtrykk (MAP sensor) og temperatur. Med slitasje og modellfeil, vil et slikt system ofte ikke fungere optimalt hele levetiden. I en lukket sløyfe regulering vil ECUen hele tiden få vite hvor langt unna den er optimal forbrenning (lambda=1) og tilpasse bensinmengde (muligens også antenningstidspunkt) deretter. Hvis lambdasensoren feiler, vil de fleste ECUer gå i en slags "limp home" modus som også vanligvis er open loop. Men denne er ofte satt bevisst dårlig slik at sjåføren skal merke at noe er galt og ta bilen/sykkelen til verksted.
Et innsprøytingssystem uten lambdasensor vil måtte kjøre i åpen sløyfe (open loop). Dette betyr at styreenheten ikke får noen tilbakemelding fra eksosen om det den gjør er riktig. ECUen må da bestemme sin atferd ut fra en kurve/modell av systemet og målt input. Typiske input er trottelposisjon (TPS sensor), luftmengdemåler eller manifoldtrykk (MAP sensor) og temperatur. Med slitasje og modellfeil, vil et slikt system ofte ikke fungere optimalt hele levetiden. I en lukket sløyfe regulering vil ECUen hele tiden få vite hvor langt unna den er optimal forbrenning (lambda=1) og tilpasse bensinmengde (muligens også antenningstidspunkt) deretter. Hvis lambdasensoren feiler, vil de fleste ECUer gå i en slags "limp home" modus som også vanligvis er open loop. Men denne er ofte satt bevisst dårlig slik at sjåføren skal merke at noe er galt og ta bilen/sykkelen til verksted.
-
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Vil en lambdasonde fungere på en 2-takter? For den har vel en del bensin som ikke blir brukt/brent?
Det lukter sånn, ja..Honda_NSR wrote:Vil en lambdasonde fungere på en 2-takter? For den har vel en del bensin som ikke blir brukt/brent?