Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
toriamos
MC: Ducati ST2

Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring

Post by toriamos »

pelsen wrote: Ser fra annen tråd at det kan være problem med ventilløfter , hvis lyden går an å lokalisere til den med minst farge er det feil med løfter eller oljekanal til denne.
Tja, jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at om lyden lar seg lokalisere til en bestemt sylinder så ER det i den sylinderen det er problemer med en ventilløfter - helt uavhengig av farging. Det som kan bli vanskelig er å lytte seg fram til hvilken sylinder ventilløfteren holder hus. På den andre siden så har jeg faktisk ikke forsøkt. Kan rappe med meg et stetoskop fra jobben og lytte litt rundt med sykkelen på tomgang... Forresten ikke, da sprenger jeg vel trommehinna. Regner med det finnes lytteutstyr for motorer? Er det rimelig grunn til å anta at EN ventilløfter (av fire) som ikke gjør jobben, skal kunne medføre at eksosret får en for lav temperatur? Er ikke særlig motorsykkelteknisk anlagt når det kommer til hva ventilene gjør, mener jeg vet at to slipper inn forgasset bensin og to andre slipper ut eksos.
1999 Ducati ST2
toriamos
MC: Ducati ST2

Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring

Post by toriamos »

pelsen wrote: Ser fra annen tråd at det kan være problem med ventilløfter , hvis lyden går an å lokalisere til den med minst farge er det feil med løfter eller oljekanal til denne.
Her tenker vi likt. Jeg av intuisjon og du av erfaring. Lyden høres fra høyre siden av motoren. Svanehalsen som ikke får farge er også på høyre side. Nest ytterst. Kan være en tilfeldighet. Kan være. Resultatet av innvendig motorvask og oljeskift avgjør om den havner på verksted for bytte av de fire forhåpentlige ventilløftere eller om jeg tar det når sesongen er over.
1999 Ducati ST2
Post Reply