Frank's silly-question tråd
Re: Frank's silly-question tråd
På totaktsmotorer slipper man inn bensin/luftblanding samtidig med at eksosluften går ut. Det er normalt heller ingen injektorer. Blandingen suges inn via motorvakuum og slippes inn/ut med stempelet som ventil. Jeg vil derfor tro at det er helt umulig å ha full kontroll over lambdaen. Kanskje muligens hvis du innfører en injektor og en eksosventil at du kan komme i nærheten, men er nok veldig vanskelig for ikke å si umulig å kontrollere hvordan eksosluften blander seg med bensin/luftblandingen. Men det har jo skjedd nyutviklinger på totaktsfronten, spes. båtmotorer, for å få ned avgassnivået. Men jeg vet ikke hva disse endringene er. Noen som vet?
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Frank's silly-question tråd
de nye outboard 2T motorene er faktisk meget avanserte...de har ikke innsug av annet enn luft via reed ventiler... dette gjør at det ikke vaskes ut olje av veivsystemet..derav ekstremt lavt oljeforbruk...
Etter eksosporten lukker mot kompressjon blir bensinen sprøytet inn i forbrennings kammeret derav har man ikke tap av bensin ut eksosporten..disse har også O2 måler(lamdba)selfølgelig må disse renses v service...disse motorene har faktisk lavere utslipp enn mange 4T..
Etter eksosporten lukker mot kompressjon blir bensinen sprøytet inn i forbrennings kammeret derav har man ikke tap av bensin ut eksosporten..disse har også O2 måler(lamdba)selfølgelig må disse renses v service...disse motorene har faktisk lavere utslipp enn mange 4T..
Re: Frank's silly-question tråd
Se der ja:) Genialt! Da får du jo kraften til en 2T og utslippene til en 4T. Måtte da vært noe å få på mc også!
Re: Frank's silly-question tråd
Ja, den vil fungere på en to-takter. Det finnes måleinstrumenter som brukes når man skal dyse forgassere, også på to taktere. (Litt problematisk har jeg hørt, da sonden skal være veldig avhengig av riktig arbeidstemperatur?)
MEN, Den vil ikke fungere særlig lenge, for den blir visstnok ødelagt av totaktsoljen..
MEN, Den vil ikke fungere særlig lenge, for den blir visstnok ødelagt av totaktsoljen..
Re: Frank's silly-question tråd
Dette har jo blitt prøvd på MC, var jo det som ble kroken på døren for Bimota på midten av 90-tallet. V-Due 500 anyone?
Re: Frank's silly-question tråd
mekkern wrote:de nye outboard 2T motorene er faktisk meget avanserte...de har ikke innsug av annet enn luft via reed ventiler... dette gjør at det ikke vaskes ut olje av veivsystemet..derav ekstremt lavt oljeforbruk...
Etter eksosporten lukker mot kompressjon blir bensinen sprøytet inn i forbrennings kammeret derav har man ikke tap av bensin ut eksosporten..disse har også O2 måler(lamdba)selfølgelig må disse renses v service...disse motorene har faktisk lavere utslipp enn mange 4T..
Hmmm. Jeg er ikke med..
Bare luft suges inn, greit.
Dette gjør at det ikke vaskes ut olje av veivsystemet.. Her mister jeg tråden.. Hvor kommer oljen fra, og hvorfor skal ikke 2t olje slippe ut av veihuset uansett om den kommer fra forgasser eller fra innsprøytning?
Eller er det slik at man smører sylinderen og veivlagerene på en annen måte, uten bruk av 2t olje?
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Frank's silly-question tråd
oljen kommer inn m pumpe som vanlig... men ikke sammen m bensin som tynner den og drar den videre...dermed "holder" den seg bedre i veivhus/sylinder...
Re: Frank's silly-question tråd
Glemt meg ut jeg
Nytt spm:
Hva vil det si om en olje er helsyntetisk, syntetisk og mineral?

Nytt spm:
Hva vil det si om en olje er helsyntetisk, syntetisk og mineral?
- Sondrev
- Posts: 69
- Joined: 18 Feb 2007 19:38
- MC: Suzuki GSX-R k5
- Location: Mosjøen/Trondheim
- Contact:
Re: Frank's silly-question tråd
Kunstig, delvis kunstig og organisk/naturlig..?FV wrote:Glemt meg ut jeg![]()
Nytt spm:
Hva vil det si om en olje er helsyntetisk, syntetisk og mineral?


Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
Re: Frank's silly-question tråd
Mineraloljen kommer fra Nordsjøen. Den syntetiske blir laget av folk i hvite frakker. Syntetiske oljer har masse fancy tilsetninger som f. eks. estere. Disse hjelper for eller mot spesielle ting, som f. eks. å hindre soting.
Re: Frank's silly-question tråd
Vil du da anbefale syntetiske oljer for alle motorer, eller er det motorer som mineralolje passer best til?inunf wrote:Mineraloljen kommer fra Nordsjøen. Den syntetiske blir laget av folk i hvite frakker. Syntetiske oljer har masse fancy tilsetninger som f. eks. estere. Disse hjelper for eller mot spesielle ting, som f. eks. å hindre soting.
Re: Frank's silly-question tråd
Legger til ett nytt spm: Hva er en desmo? Tror jeg har forstått det såpass at det er en slags kam, eller annen form for ventilstyring, og at det er Ducati som har patent på denne?
Re: Frank's silly-question tråd
Det kan da umulig være lov å putte estere i oljen? Hva blir det neste? litauere???inunf wrote:Mineraloljen kommer fra Nordsjøen. Den syntetiske blir laget av folk i hvite frakker. Syntetiske oljer har masse fancy tilsetninger som f. eks. estere. Disse hjelper for eller mot spesielle ting, som f. eks. å hindre soting.
-
- Posts: 4
- Joined: 22 Aug 2007 12:30
- MC: Har ingen, men sikler hver gang jeg ser en.
- Location: Bergen
Re: Frank's silly-question tråd
De bruker estiske eiendomsmeglere som tilsetning i olje. -Sleipe som bare det, smører godt 

Re: Frank's silly-question tråd
Vet ikke, jeg. Synes liksom ikke det blir riktig.