Strafferettslig utilregnelig - Begrep uten mening....

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Gixxerman

Strafferettslig utilregnelig - Begrep uten mening....

Post by Gixxerman »

> LINK <

Det bryr meg mindre om han hadde hatt 2 i IQ, den mannen må vekk fra samfunnet. En kriminalitet er en kriminalitet likegyldig gjerningsmannens hjernekapasitet.

Jeg skjønner at det her blir snakk om menneskelig verd osv da enkelte kanskje måtte mene at han heller burde ha blitt plassert på en eller annen institusjon. Likeledes, skal belønningen bli at han bare blir sluppet fri og da blir alt så mye bedre ? Går nok ikke lange tiden før han er på kjøret igjen, og sitter med sprøyte i armen mens han cruiser rundt i sin nye stjålne bil :roll:
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Re: Strafferettslig utilregnelig - Begrep uten mening....

Post by Kosh »

Gixxerman wrote:Det bryr meg mindre om han hadde hatt 2 i IQ, den mannen må vekk fra samfunnet. En kriminalitet er en kriminalitet likegyldig gjerningsmannens hjernekapasitet.
Konsekvensen av det er jo at man må begynne å sette 5-åringer som har gjort noe galt i fengsel. "5-åring dømt til 3 måneders fengsel for flere tilfeller av vold mot jevngammel lekekamerat". Om ikke folk har IQ til å skjønne hva de gjør, har det ikke noen hensikt å putte dem i fengsel.
V4 fun
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Nei, sant det Kosh. Men selv om det ikke er hensikt i å sette dem i fengsel, så må det vel være en hensikt å sette dem en plass hvor dem ikke løper rundtomkring som vanlig. Særlig når dem ikke er tilregnelige nok til å forstå at dette er galt, har dem iallefall ingenting å gjøre i den store verdenen! :roll:

EDIT: Kosh selvfølgelig :wink:
Last edited by Winalot on 16 Jun 2005 14:07, edited 1 time in total.
Image
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Winalot wrote:Nei, sant det ATW. Men selv om det ikke er hensikt i å sette dem i fengsel, så må det vel være en hensikt å sette dem en plass hvor dem ikke løper rundtomkring som vanlig. Særlig når dem ikke er tilregnelige nok til å forstå at dette er galt, har dem iallefall ingenting å gjøre i den store verdenen! :roll:
ATW og jeg er ikke samme person, selv om vi nok har endel av de samme holdningene. Jeg tror nok at om ikke tiltakene de omtaler i artikkelen hjelper, vil bevegelsesfriheten til denne personen bli nokså begrenset i framtiden. Å komme på lukket institusjon er egentlig mye verre enn fengsel, siden man da ikke slipper ut før man blir vurdert som skikket til det. Fra fengsel slipper man ut når straffen er sonet (minus rabatt...).
V4 fun
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Vekk fra samfunnet = Institusjon/fengsel/pleiehjem osv osv = Han må hvertfall ikke få sprade fritt rundt i samfunnet for vanlige folk. :wink:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Nei, han må vel ikke det.......
Har bare lyst til å spørre; Hvem skal bestemme når en person er "farlig" nok til at samfunnet må fjerne vedkommende,om ikke domstolene kan gjøre det?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Desmo wrote:Har bare lyst til å spørre; Hvem skal bestemme når en person er "farlig" nok til at samfunnet må fjerne vedkommende,om ikke domstolene kan gjøre det?
Vanligvis psykologer.
V4 fun
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Og psykologer tar ofte feil når de "friskmelder" en farlig person. Masse eks på at nylig friskmeldte (av psykologer) begår drap og annet faenskap etter at de kommer ut igjen :evil:
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Et sted må grensen gå, man kan ikke bare sperre alle som har gjort noe galt inne resten av livet "for sikkerhets skyld". Da ender man desverre nødvendigvis opp med at noen som slipper ut gjentar seg.
V4 fun
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Tja, hvor mange drap, voldtekter, barnemisbruk osv skal man få lov til å gjøre før man blir sperra inne resten av tida :?: Altså, det vi snakker om er mennesker som ikke klarer å leve sammen med andre mennesker. Hva skal vi gjøre med dem ? Ei kule i nakken ? Ett tau i tre ? Svalbard ? Når behandling ikke nytter og de er klappet nok på skulderen, hva da ? Skal vi bare resignere og si at ; ok dett var dett, nå har vi prøvd alt mulig og ingenting hjelper så du får bare gå fri - vær så snill ikke drep/voldta mer enn 2 stk i mnd da, er du grei.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Svalbard er jeg fullt for ja. Der er det jo bare forbudt å gå på isbjørnjakt :wink:
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Og isbjørner skal jo også ha mat :lol:
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Problemet er at det er for mange slike som går løs. Samfunnet er veldig opptatt rettighetene til disse kriminelle, men glemmer rettighetene til ofrene. Her har vi en kar med et utall saker på samvittigheten og så skal han i tillegg ha erstatning. For meg er det høl i hodet. greit nok at fengsel kanskje ikke er riktig, men han han må jo holdes adskilt fra resten av oss. Da er det knekkende likegyldig for meg om han sitter i fengsel eller i institusjon.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Mange kriminelle drittsekker ! Tja, hvor mye spiser en isbjørn i døgnet ? Alternativt kan de brukes til reveåte :evil:
Post Reply