"Overstyring" på en honda cb
-
- MC: Honda 500 CB. Eid av ei dame siden ny. Kun kjørt 19000km da jeg kjøpte den. Alltid hatt service hvert år. Da jeg kjøpte den, startet den ikke. Byttet batteri, dempere, dekk (orginale fra 1995!!) og "tjukk" bensin samt bensinslanger.
"Overstyring" på en honda cb
Da jeg ikke er har kjørt mc på noen år, meldte jeg meg på et kurs hos en kjøreskole for å repetere. Tok så en tur ut på en bane. Fikk lært mye og bra repetering før en hiver seg ut i trafikken. Anbefales!
Så til problemet som oppsto, eller ble oppdaget:
Sykkelen oppførte seg fint på banen, men etterhvert som jeg ble "varm i trøya" la jeg sykkelen mer ned og der begynte den å "overstyre". Det kjentes ut som om bakhjulet var "punktert". Rumpa kom ut. En liten korrigering på styre og alt ok. Denne overstyringen er veldig markert, så en støkker litt om en ikke er klar på den. Den dukker opp på samme helning av sykkelen både i høyre og venstre svinger.
Denne ubehagelige overstyringen har jeg forsøkt å finne ut av. Det jeg så har gjort, er å verifisere at bakhjulet står rett, dempere er byttet (de gamle "døde" på banen), lufttrykket i bakdekk er ok, forsøkt å bikke høyre/venstre på bakgaffelen når dempere er av - ikke noe slark noe sted.
Hva mer bør en sjekke?
Sykkelen er kun kjørt 20000km siden ny (1995mod).
Noen tips?
//KS
Så til problemet som oppsto, eller ble oppdaget:
Sykkelen oppførte seg fint på banen, men etterhvert som jeg ble "varm i trøya" la jeg sykkelen mer ned og der begynte den å "overstyre". Det kjentes ut som om bakhjulet var "punktert". Rumpa kom ut. En liten korrigering på styre og alt ok. Denne overstyringen er veldig markert, så en støkker litt om en ikke er klar på den. Den dukker opp på samme helning av sykkelen både i høyre og venstre svinger.
Denne ubehagelige overstyringen har jeg forsøkt å finne ut av. Det jeg så har gjort, er å verifisere at bakhjulet står rett, dempere er byttet (de gamle "døde" på banen), lufttrykket i bakdekk er ok, forsøkt å bikke høyre/venstre på bakgaffelen når dempere er av - ikke noe slark noe sted.
Hva mer bør en sjekke?
Sykkelen er kun kjørt 20000km siden ny (1995mod).
Noen tips?
//KS
Honda 500 CB 95 mod
Re: "Overstyring" på en honda cb
Har du "motorveidekk"? Dvs dekket er slitt på midten og ikke på sidene? Da vil du få en slik effekt når du legger ned og du kommer "over kulen", og effekten blir forsterket på våt veg.
Hadde det slikt på min egen, ble kvitt det når jeg kjøpte nytt bakdekk.
-99 Yamaha xj600 Diversion
-78 Moto Morini
-78 Moto Morini
-
- MC: Honda 500 CB. Eid av ei dame siden ny. Kun kjørt 19000km da jeg kjøpte den. Alltid hatt service hvert år. Da jeg kjøpte den, startet den ikke. Byttet batteri, dempere, dekk (orginale fra 1995!!) og "tjukk" bensin samt bensinslanger.
Misha wrote:Har du "motorveidekk"? Dvs dekket er slitt på midten og ikke på sidene? Da vil du få en slik effekt når du legger ned og du kommer "over kulen", og effekten blir forsterket på våt veg.
Yepp, det stemmer at det har vært et "motorveidekk" på sykkelen, så dette ble byttet FØR jeg reiste ut på banen. Damen som har hatt sykkelen siden ny før meg, har kun kjørt litt rundt i Oslo tur/retur jobb og ALDRI byttet dekk(!!). Så jeg turde ikke noe annet enn å få på nytt på begge. MEN pga noe uvanlig dekkstørrelse (sa dem i butikken), så fikk jeg ett radial og ett diagonal dekk. Sa meg ikke så mye annet enn at det ene er mer slitesterkt enn det andre (??).
//KS
Honda 500 CB 95 mod
-
Da har jeg vært i garasjen og forsøkt å finne feil. Tok av dempere, eksosanlegg, bakhjul og forsøkte å rikke på bakgaffel / linkarmen. ikke noe slark.
Fikk så tips av en kompis som kom innom og lurte på om jeg hadde sjekket framgaffelen. DET har eg ikke tenkt på. Han mente at det kunne være i fremgaffel at slarken var. Da jeg ikke hadde mer tid igjen av dagen til å demontere for å sjekke dette, sender jeg ett spm til den som leser dette:
Har det noe for seg å demontere gaffelen forand for å sjekke for slark?
Jeg har ikke noe risting eller slag i styret av noe slag når jeg kjører, ei heller når "overstyringen" finner sted.
//KS
Fikk så tips av en kompis som kom innom og lurte på om jeg hadde sjekket framgaffelen. DET har eg ikke tenkt på. Han mente at det kunne være i fremgaffel at slarken var. Da jeg ikke hadde mer tid igjen av dagen til å demontere for å sjekke dette, sender jeg ett spm til den som leser dette:
Har det noe for seg å demontere gaffelen forand for å sjekke for slark?
Jeg har ikke noe risting eller slag i styret av noe slag når jeg kjører, ei heller når "overstyringen" finner sted.
//KS
Honda 500 CB 95 mod
Min teori er at det er dårlig kvalitet på dekka, eller at du presser sykkelen hardere enn den er bergna for, er jo ikke reinspikka banesykkel kan man si. Sikkert litt for myk i ramma osv..
Men bra kvalitet på dekka har MYE å si.
Men bra kvalitet på dekka har MYE å si.
- KTM EXC 530 09 Six Days
x Honda Hornet 07
x Honda Hornet 07
Hvilke dekk har du?
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Kan da umulig være bra å blande radial og diagonal dekk ?
-
Dekk fremme:
Michelin Radial 110/70 ZR17
Dekk bak:
Pirelli Sport Deamon 130/80-17
Jeg kjører ikke noe spesielt hardt da jeg anser meg selv som en nybegynner. Så selv ved vanlig svingkjøring med litt nedlegg kommer denne overstyringen. Strammet opp dempere bak til maks (3 hakk), men opplevelsen er lik på overstyringen.
Du som nevnte "svak ramme"...kan sykkelen være "for liten" til "for stor" kar? Bør kunne tåle 100kg i salen...
//KS
Michelin Radial 110/70 ZR17
Dekk bak:
Pirelli Sport Deamon 130/80-17
Jeg kjører ikke noe spesielt hardt da jeg anser meg selv som en nybegynner. Så selv ved vanlig svingkjøring med litt nedlegg kommer denne overstyringen. Strammet opp dempere bak til maks (3 hakk), men opplevelsen er lik på overstyringen.
Du som nevnte "svak ramme"...kan sykkelen være "for liten" til "for stor" kar? Bør kunne tåle 100kg i salen...
//KS
Honda 500 CB 95 mod
ikke for å fornærme eller noe, men CB 500 er vel ikke akkurat det mest sporty der ute. Det er godt mulig at du rett og slett har blitt for flink for sykkelen
. Uansett er det fy-fy å ha forskjellig dekk fremme og bak. Og da mener jeg ikke diganonal kontra radial, men at det må være samme modell. Se om du kan bruke en litt mer "kurant" dimensjon, så får du gode (og like) dekk fremme og bak.

-
"fy-fy å ha forskjellige dekk fremme og bak"...men f...da! Dem ble kjøpt og satt på av en respektert mc butikk!!
For god..hehe, den var god
. Liker å ligge i svinger ja. Trenger ikke gå fort for å ha en kjekk mc opplevelse. Er bare synd overstyringen ødelegger.
Har ikke fått gjort noe idag i garasjen pga jobb, men tenker nå å demontere fremre gaffel og sjekke etter slark. Er dette noe som kan være feil?
(kommer til å sjekke opp uansett)
//KS
For god..hehe, den var god

Har ikke fått gjort noe idag i garasjen pga jobb, men tenker nå å demontere fremre gaffel og sjekke etter slark. Er dette noe som kan være feil?
(kommer til å sjekke opp uansett)
//KS
Honda 500 CB 95 mod
Det er derfor jeg ikke respekterer MC-butikker... Men dette gjelder kanskje mere "fokuserte" MC'er, kanskje MC-butikken tenkte som så at det ikke har så mye å si på en slik sykkel? Pirelli sport Deamon er vel kurant gummi, så det skal ikke være noe problem, det er i tilfelle fremdekket ditt jeg er skeptisk til. Men skjønner ikke helt at det skal ha så mye å si.
Hvis du liker svinger men ikke har bruk for en diger og kraftig R-sykkel så finnes det jo noen mindre alternativ, alternativ som regnes for å være svært gode nybegynnersykler...
Uansett så tviler jeg sterkt på at gaffelen er utslitt etter 20 000 km, men det skader ikke å sjekke. Da får du ihvertfall byttet gaffeloljen, og det er nok en god idé.
Hvis du liker svinger men ikke har bruk for en diger og kraftig R-sykkel så finnes det jo noen mindre alternativ, alternativ som regnes for å være svært gode nybegynnersykler...
Uansett så tviler jeg sterkt på at gaffelen er utslitt etter 20 000 km, men det skader ikke å sjekke. Da får du ihvertfall byttet gaffeloljen, og det er nok en god idé.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
ikke sikker på forskjellen radial/diagnoal i nedbrekk men du har jo 70 profil foran også kontra 80 orginalt.. 

-
Opplevede det samme på damas sykkel da jeg satt på 160 dekk bak, der 150 var orginalt. Felgen hadde riktig dimensjon men ubalansen mellom fordekk (110) og bakdekk (160) ble feil og sykkelen la ut rompa i hver sving.
Selv mikser jeg ofte forskjellige dekk foran og bak og lider ikke av det, men så bruker jeg selv standard dimensjonen for sportsykkel og bruker alltid brukte racing dekk, så det blir ganske likt.
Men radial og diagonal skal ALDRI blandes. Det skulle ikke forundre meg om problemet ligger der. Dekkene får hetl forskjellig sidestivhet og sykkelen kommer i ubalanse på samme måte som med for bredt bakdekk. Jeg ville reist tilbake til forhandler og forklart dem at det ikke er akseptabelt. Jeg er ikke sikker men jeg tror faktisk det også er ulovlig. Det kan du sikkert sjekke selv. I så fall har du jo en god sak hos verkstedet.
Sport Demon høres ut som rett dekk for den sykkelen. Skaff det samme foran i rett profil så blir det nok bedre. Finnes det ikke er det andre liknende dekk med rett profil. Det kan aksepteres dersom det fungerer.
Selv mikser jeg ofte forskjellige dekk foran og bak og lider ikke av det, men så bruker jeg selv standard dimensjonen for sportsykkel og bruker alltid brukte racing dekk, så det blir ganske likt.
Men radial og diagonal skal ALDRI blandes. Det skulle ikke forundre meg om problemet ligger der. Dekkene får hetl forskjellig sidestivhet og sykkelen kommer i ubalanse på samme måte som med for bredt bakdekk. Jeg ville reist tilbake til forhandler og forklart dem at det ikke er akseptabelt. Jeg er ikke sikker men jeg tror faktisk det også er ulovlig. Det kan du sikkert sjekke selv. I så fall har du jo en god sak hos verkstedet.
Sport Demon høres ut som rett dekk for den sykkelen. Skaff det samme foran i rett profil så blir det nok bedre. Finnes det ikke er det andre liknende dekk med rett profil. Det kan aksepteres dersom det fungerer.
Last edited by Babelfisken on 06 Aug 2007 09:35, edited 1 time in total.
Ja problemet ligger nok i dekka..
ser også at profilen på frem dekka ikke er optimal er originalt 110/80 ikke 70 som du har.
edit så at det var nevnt før
ser også at profilen på frem dekka ikke er optimal er originalt 110/80 ikke 70 som du har.
edit så at det var nevnt før

- KTM EXC 530 09 Six Days
x Honda Hornet 07
x Honda Hornet 07
-
Takk for tips!!
Eg tar turen til mc butikken og forventer bytte av dekk!
(skal også sjekke lovligheten av dette).
Har fått sjekket fremgaffel, byttet pakninger og olje...men sykkelen er like ubehagelig å kjøre i svinger. Så da går jeg for dekka.
Takk igjen for tipsa!
//KS
Eg tar turen til mc butikken og forventer bytte av dekk!
(skal også sjekke lovligheten av dette).
Har fått sjekket fremgaffel, byttet pakninger og olje...men sykkelen er like ubehagelig å kjøre i svinger. Så da går jeg for dekka.
Takk igjen for tipsa!
//KS
Honda 500 CB 95 mod