Bytte kjede og drev

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Elling

Bytte kjede og drev

Post by Elling »

Mulig dette har vært oppe i forumet før, men jeg fant ikke noe når jeg søkte ( letet kansje ikke godt nok :D )
Hvordan ser man at det er påtide å bytte kjede og drev ? Noe spesielt jeg bør huske på, gjelder Suzuki GSX-R 750.
2002 Suzuki GSX-R 750

X 1998 Suzuki GSX 600 F
X 1987 Yamaha XY 600 Radian
X 1989 Yamaha XT 350
Babelfisken

Re: Bytte kjede og drev

Post by Babelfisken »

Elling wrote:Mulig dette har vært oppe i forumet før, men jeg fant ikke noe når jeg søkte ( letet kansje ikke godt nok :D )
Hvordan ser man at det er påtide å bytte kjede og drev ? Noe spesielt jeg bør huske på, gjelder Suzuki GSX-R 750.
Med mindre kjedet er veldig misshandlet holder det i 25 - 40 000km. det er vel første ting å se etter.
Mye rakling i kjedet et annet. Det er som regel fordi lenker låser seg og ikke beger seg fritt. Det tredje er strukket kjede, ofte bare deler av det, slik at stremmingen bilr ujevn, mer rakling. Til slutt, tennene på drevene. Gropene skal se ut som en jevn U ikke en U med en side som luter mer enn den andre. Alt dette er tegn på at drev og kjede bør byttes. Da bytter man alt samtidig. Unntaket er dersom an bruker tredjeparts alu-drev bak. Disse slites fortere og kan sikkert byttes et par ganger i kjedets levetid.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Du skal heller ikke kunne dra kjedet ut i bakkant av bakdrevet når alt er ok.
moto
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Post by moto »

ta en titt på hjul lagra dine når du har av felgen. greit å bytte det når man har at felgen. ganske enkel jobb også.. litt dyre lagre da men :-k
Elling

Post by Elling »

Takk skal dere ha ! Masse gode tips :D
2002 Suzuki GSX-R 750

X 1998 Suzuki GSX 600 F
X 1987 Yamaha XY 600 Radian
X 1989 Yamaha XT 350
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har du ikke punktstrekk, og vet hvor stramt kjedet skal være til din sykkel, kan du stramme det tile strek på kjedestramminga. Jevnlig sjekk/stramming/slakking og slikt er alfo omega. Tar så lite tid, og det er verdt det.
hsimpson
MC: YZF R6 Blå/hvit

Post by hsimpson »

Hvilken type kjede anbefales? Fant to typer til sykkelen min, O og X. Hva er forskjellen og hvem er best? X-typen kostet litt mer, men betyr ikke nødvendigvis at den er best
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Babelfisken

Post by Babelfisken »

moto wrote:ta en titt på hjul lagra dine når du har av felgen. greit å bytte det når man har at felgen. ganske enkel jobb også.. litt dyre lagre da men :-k
En drøy hundrelapp + en tier eller to for evt. simmerring er da ikke dyrt?
Babelfisken

Post by Babelfisken »

hsimpson wrote:Hvilken type kjede anbefales? Fant to typer til sykkelen min, O og X. Hva er forskjellen og hvem er best? X-typen kostet litt mer, men betyr ikke nødvendigvis at den er best
X skal visstnok ha mindre friksjon. Misstenker mye hype. Enkelte mener O-ring er sterkere.
Begge gjør samme nytten og skal fungere greit.
På en skala fra 1 til 10 tror jeg du kan vurdere de slik:
1. Utslitt kjede
3. Nytt kjede uten O/X ring
9,5. Nytt O-ringkjede
10. Nytt X-ringkjede
moonlit

Post by moonlit »

sånn apropos; hva er lurt å bruke til å rengjøre et o-ring-kjede? Tenkte å ta med et par børster og avfette kjedet helt, men sdet sitter på sykkelen. Parafin er snilt mot O-ringene?

Har aldri gjort det før, så hvis noen har praktiske tips er jeg takknemlig.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
hsimpson
MC: YZF R6 Blå/hvit

Post by hsimpson »

Takk skal du ha for oppklaring Babelfisken
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

moonlit wrote:sånn apropos; hva er lurt å bruke til å rengjøre et o-ring-kjede? Tenkte å ta med et par børster og avfette kjedet helt, men sdet sitter på sykkelen. Parafin er snilt mot O-ringene?

Hvis du drar sykkelen over 200 så forsvinner mye av dritten...

...Ellers så finnes det vel forskjellige kjederenser. Har hørt at diesel eller parafin er bra til å rense kjede med, mens avfetting er fy-fy.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

inunf wrote:
moonlit wrote:sånn apropos; hva er lurt å bruke til å rengjøre et o-ring-kjede? Tenkte å ta med et par børster og avfette kjedet helt, men sdet sitter på sykkelen. Parafin er snilt mot O-ringene?

Hvis du drar sykkelen over 200 så forsvinner mye av dritten...

...Ellers så finnes det vel forskjellige kjederenser. Har hørt at diesel eller parafin er bra til å rense kjede med, mens avfetting er fy-fy.
kommer nok ann på avfettingen som brukes. valig mottorrens, og annen petrolemsbasert avfetting er stort sett parafiner og liknende uansett. Sitrusbaserte derimot skal man nok være veldig forsiktig med. Har brukt en litt i det siste og den avfetter veldig effektivt, dvs trekker ut olje og parafin men lar møkka i stor grad ligge igjen. Den er tynn og flyktig (iskald på hendene) og trenger nok lett inn forbi o-ringene og der ønsker du ikke at den skal.
Men Diesel/White spirit og Parafin er nok det sikreste og billigste.
Post Reply