Lufte og fylle dot 3 i clutch

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
engste
MC: Yamaha FZR 1000 1987

Lufte og fylle dot 3 i clutch

Post by engste »

Jeg har en Yamaha FZR 1000 87 mod.
Clutchen fungerer ikke.
hvordan lufter jeg og fyller på dot 3 bremse veske på clutchen??
den er vel hydralisk?
hsimpson
MC: YZF R6 Blå/hvit

Re: Lufte og fylle dot 3 i clutch

Post by hsimpson »

Det ser du om det kommer en vaier ut hendelen som går ned på gearkassa.
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
engste

Post by engste »

Oki, det er en hydralisk clutch.
Men hvordan fyller jeg på veske og hvordan lufter jeg???
hsimpson

Post by hsimpson »

Er vel en egen beholder for væksen da, også en luftnippel nede på slavepumpa. Blir som å lufte brems
Yamaha R6 Blå/hvit
-71 1302
engste

Post by engste »

Da tar jeg bare å fyller oppi beholderen også pumper til det bare kommer olje oppi da.

takk for svar
hsimpson

Post by hsimpson »

Olje??? Du fyller oppi bremsevæske og åpner luftenippelen. Pumper to-tre ganger til det kommer "ren" væske og stenger igjen nippele. Trykker inn hendelen og holder den inne, åpner-lukker nippelen. Gjentar Siste del noen ganger og kjenner etter hvordan clutchen tar. Gjenta om nødvendig. Husk hele tiden å følge med på at det er nok væske i beholdere, hvis du kjører den tom så tar det lengere tid å lufte
Yamaha R6 Blå/hvit
-71 1302
Pollti

Post by Pollti »

Går clutchen på bremsevæske ?
FV

Post by FV »

Trodde bremsevæske var hydaulikkolje jeg? Om han har hydraulisk clutch, så kan man vel si den går på bremsevæske?
hsimpson

Post by hsimpson »

dot 3 er en grad for bremsevæske. Aldri vært borti clutchoverføring med olje før
Yamaha R6 Blå/hvit
-71 1302
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

I hht boka skal det være olje på min clutch. Man driter seg skikkelig ut hvis man fyller på feil væske, så det er best å skaffe seg boka først.
hsimpson

Post by hsimpson »

Den mener ikke selve trykkplata den boken din da? At det er våtclutch, dvs clutchen ligger i olje. Det er ikke det samme som hydraulisk clutchoverføring. Dvs olje på clutchen, bremsevæske på overføringen
Yamaha R6 Blå/hvit
-71 1302
Babelfisken

Post by Babelfisken »

hsimpson wrote:Den mener ikke selve trykkplata den boken din da? At det er våtclutch, dvs clutchen ligger i olje. Det er ikke det samme som hydraulisk clutchoverføring. Dvs olje på clutchen, bremsevæske på overføringen
Nei, det er nok overføringen som er hydraulisk. Men som hos Honda brukes bremseveske til dette og evt. hydraulikkolje vil ganske raskt ødelegge overføringen. Pakninger o.l. tåler ikke pertoleumsbaserte vekser og vil svelle og clutchen blir veldig tung og ubrukelig etter kort tid.

Det bør forøvrig gå fint å bruke DOT4 også. Dot5.1 skal vel fungere men har dårligere egenskaper (til dette formålet) med tanke på fuktighet.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Har ikke DOT3 gått ut av handel da? Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om sist jeg byttet på bilen...
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

hsimpson wrote:Den mener ikke selve trykkplata den boken din da? At det er våtclutch, dvs clutchen ligger i olje. Det er ikke det samme som hydraulisk clutchoverføring. Dvs olje på clutchen, bremsevæske på overføringen
Har sykler med følgende kombinasjoner i garasjen:
Våtclutch og wire
Våtclutch og hydraulisk
Tørrclutch og wire
Tørrclutch og hydraulisk

Så jeg vet vel egentlig forskjellen og vet veldig godt hva jeg har svart på.

Hovedpoenget var forøvrig at man må ha boka siden det er så mange muligheter til å fylle på feil væske.
hsimpson

Post by hsimpson »

TROR ikke det er noen fare. Var ikke meningen å virke spydig med hensyn til våtclutch, var bare usikker på om du kankskje misforstod det som stod i boka..... :D
Jobber med biler, og har skrudd litt sykkel i tillegg. Aldri vært borti annet enn wire eller hydraulisk overføring med bremsevæske. Skal ikke være alt for påstålig her altså, men nå har jeg aldri hørt om hydraulisk overføring til clutch som går på annet enn bremsevæske. Kan fint bruke annen DOT-type også, tror ikke du får tak i DOT-3 lengre som Babelfisk(?) skrev tidligere.
Ang. usikkerhet ang hvor beholderen er, så kan du ta den tungvinte veien og følge slangen motsatt vei. Dvs. fra clutchen og opp mot beholder og masterpumpe.
Lykke til med jobben uansett, burde ikke være noe hokuspokus bare du finner lufteskruen og påkfyllingen.
Yamaha R6 Blå/hvit
-71 1302
Post Reply