Billigste måte å få kjørt litt på bane?

Prat om tung MC.
Babelfisken

Re: Billigste måte å få kjørt litt på bane?

Post by Babelfisken »

748R wrote:Hørtes litt negativt ut dette kanskje, var ikke ment så negativt da, er jo greit med trening og oppfrisking da + gleder meg masse til banetreninga og ikke minst frikjøringa. DET må jo bli gøy \:D/
Det var vel litt mange der i går så det ble jo mye køsitting i varmen. God kjøretrening gjøres ikke med 5 pass på bremesøvelser med 3 forskjellige oppgaver. Med mange repitisjoner og kanskje litt mer fokus på resultat enn på død og liv stirre rett frem* kan f.eks bremseøvelser være gøy. Husker det var ganske heftig å få kontrollert forhjulsslipp på øvelsen brems i sving på gamle erverdig Wobble for noen år siden :) Men det er klart, da hadde vi hele Anderstorp for oss selv, varme dekk og 10-15 forsøk i tillegg til egentreningen rundt resten av banen.

Men slike kurs er alltid nyttige, man blir aldri god nok på kontroll av sykkel.

*ikke faen om folk stirrer i horisonten når de har fullt av stillestående biler foran seg og må nødbremse. Blikket søker i værste fall nærmeste baklys, i bestefall nærmeste fluktrute, ikke horisonten.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det er jo helt basics så den virkelige treningen får man ikke før man får noen runder på bane.
Føler at jeg selv har lært mye av kun de to banedagene jeg har hatt hvertfall. :)
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Gixxerman wrote:Det er jo helt basics så den virkelige treningen får man ikke før man får noen runder på bane.
Føler at jeg selv har lært mye av kun de to banedagene jeg har hatt hvertfall. :)
Både og, f.eks bremeseøvelser er ikke lette å få til på fritrening. Du ville jo blitt kaldkvært om du plutselig tok en brems i sving øvelse midt i passet på banen. På Naf sitt rustløserkurs var den en fyr som hadde mange rare sporvalg under de to første passene (Da poenget er å følge "Gåsemor") da vi sjekket opp viste seg at han bare testet de forskjellige sporene. Du kan trygt si han fikk beskjed om å teste de når det ikke var andre i nærheten.
På banen er jo den viktigste sikkerhetsforanstaltningnen at alle kjører i samme retning og ingen gjør for mye rart. Jeg håper dette er bedre enn hva det var for 7 år siden, da var Seniors banekvelder temmelig texas. 3 - 10 moste skykler pr. kveld og mye stygg kjøring. Nå får man i det minste tvungen sporvalgstrening, og det var det mange som manglet den gang.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Var "maskot" på rustløsern i år, så jeg kan være enig at jeg også så mye rart. Jeg dro 15.30 og da hadde det kjørt ut to stykker. Akkurat i dét jeg passerte svingen ut mot langsletta, føyk enda en kar i fella. Jaja tenkte jeg, bli vel fler ettersom det skulle vare til kl18 hehe. :)
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Gixxerman wrote:Var "maskot" på rustløsern i år, så jeg kan være enig at jeg også så mye rart. Jeg dro 15.30 og da hadde det kjørt ut to stykker. Akkurat i dét jeg passerte svingen ut mot langsletta, føyk enda en kar i fella. Jaja tenkte jeg, bli vel fler ettersom det skulle vare til kl18 hehe. :)
Det var vel ikke NAF MC Oslo sin rustløser det? SVJV veltet ingen, en eller to ut i sanden men ingen velt.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nei, Senior MC. Altså 1.mai i år :) Ble totalt en 8-9 sykler som kjørte ut.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Gixxerman wrote:Nei, Senior MC. Altså 1.mai i år :) Ble totalt en 8-9 sykler som kjørte ut.
He he, hørte rykter om at en del både var rustne og hadde mye hornvekst i panna :)
R6R

Post by R6R »

Kan man kjøpe kaskoforsikring på banen? Regner med at ikke Storebrand blir så happye hvis jeg moser sykkelen på bane og claimer kasko...

Og kan man bare betale 500,- for å kjøre fritt rundt på rudskogen i fire timer? I såfall så skal jeg dit fort som bare rakkern!

Jeg kjenner ikke rudskogen spesielt godt, men hvordan er det å kjøre ut der? Skal det være ganske trygt hvis man ikke driter seg ut altfor jævelig?

8)

Og hva koster wheelie og endo-kurset? :)
2007 Yamaha R6R "Lige Nu"

"Der ser du hva som kan skje når man ikke har Distronic Plus!"
sorrow

Post by sorrow »

Det er sjelden skader av noe særlig omfang på personer. Det er kanskje et brudd (håndledd, fot) en sjelden gang.
Ellers stort sett bare materielle skader. De kan jo bli store dersom man driter seg ut på feil sted.
CBR 900 RR 2001 Silver
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Nå har ikke jeg kjørt mye på rudskogen med MC, men er der veldig ofte med bil på banekjøring, drifting og etc. Hvis du bor i Oslo kjører du mot Rakkestad, og videre derfra mot rudskogen. Bruk "visveg" eller noe, så finner du fram. Eneste kjipe med rudskogen er den dårlige kvaliteten på asfalten på enkelte plasser. Det kjennes ille nok ut med bil, men asfalten er spesielt jævlig om noen biler har driftet før du skal ut med sykkel og det ligger gummirester over alt. Da får du vel knapt bremset på sykkel. Ellers er banen veldig humpete og jævlig. Man bør se opp før slaktern f.eks, og ikke være overivrig i svingen etter langstrekka. Vålerbanen er dritfin i forhold, men det er mer høyhastighetsbane.

Når det gjelder prising og slikt vet jeg ikke så mye, men Rudskogen er en bane verdt å besøke :)

PS: mener du "kjøre ut der" i betydningen dra av ? Jeg ville tippe vondt, men det er det uansett :P Kommer litt an på hvor man drar av hen, men det er sandfeller på de viktigste plassene. Ellers er det en 100 db grense der som sikkert gjelder for sykler også.
Last edited by maelling on 07 Aug 2007 14:25, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
sorrow

Post by sorrow »

R6R wrote: Og kan man bare betale 500,- for å kjøre fritt rundt på rudskogen i fire timer? I såfall så skal jeg dit fort som bare rakkern!
Nei, ikke "fritt". Det er regler som gjelder.
1. Forbikjøring kun på 2 rettstrekker
2. All forbikjøring gjøres _før_ sving og ferdig før 50m merket
3. Forstå flaggene

Du blir kasta ut dersom du ikke følger reglene. De blir opplyst deg når du kommer :)
CBR 900 RR 2001 Silver
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Babelfisken wrote:
Gixxerman wrote:Nei, Senior MC. Altså 1.mai i år :) Ble totalt en 8-9 sykler som kjørte ut.
He he, hørte rykter om at en del både var rustne og hadde mye hornvekst i panna :)
Stemmer det, men slik pleier det visst å være på hver rustløser. Første som kjørte ut gjorde en real blemme. Han var midt i en klynge bortover langsletta. Bare holdt vaiern så langt det gikk, og skulle vel klare å komme først inn. Måker inn bremsen, låser hjulet, fortsatt med mange sykler rundt seg, deiser i bakken og holder på å ta med seg flere ut i sandkassa.
Lurt ? Ikke så veldig :)
Babelfisken

Post by Babelfisken »

sorrow wrote:
R6R wrote: Og kan man bare betale 500,- for å kjøre fritt rundt på rudskogen i fire timer? I såfall så skal jeg dit fort som bare rakkern!
Nei, ikke "fritt". Det er regler som gjelder.
1. Forbikjøring kun på 2 rettstrekker
2. All forbikjøring gjøres _før_ sving og ferdig før 50m merket
3. Forstå flaggene

Du blir kasta ut dersom du ikke følger reglene. De blir opplyst deg når du kommer :)
Joda, reglene var der før også men ble de holdt? Dessuten var nok største problemet at man ble litt i villrede når den foran deg kunne finne på å skjene 3-4 meter ut av idealsporet og kjøre skikkelig grise sakte. Ja også kjørte han selvsagt siste verste R-liter sykkel eller hayabusa elns og ga bånn gass på sletta.
ivarkris

Post by ivarkris »

noen som vet om man må vise førekortet for og kjøre på rudskogen??
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Må det på banekjøring med bil i allefall( jippi! Skal dit i morra :D ), men det kommer an på hvem som arrangerer. Kjipt å glemme lappen hjemme og stå der klar. Kanskje reglene er annet på MC. Kanskje banesyklene slipper.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply