Oljeskift

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Jakal
MC: Jeg har en SUZUKI GSX750 ES fra 1987. En god klassiker, velholdt og alt org.

Oljeskift

Post by Jakal »

Hei
Jeg er litt grønn på motorsykkel. Jeg har min første MC en suz Gsx750 Es fra 87.
Oljenivået er veldig lavt. Og jeg vil derfor skifte olje i stedet for at etterfylle med delsyntetisk som er på den nå. Jeg har tænkt at fylle den med mineralsk, har hørt at det er best for gamle sykler (er det sandt ? ) Mitt spørsmål er: Er det nødvendigt at skifte oljefilter (ganske nytt) og rense bunnkaret ? eller kan jeg bare tappe ut det siste delsyntetiske olje og fylle på med mineralsk uten de helt store krumspring?
StenR

Re: Oljeskift

Post by StenR »

Jeg kjørte faktisk helsynt på ES'n min et par år, og det gikk fint det også. Jeg var helt grønn og kjøpte noe som så dyrt og fint ut. Men den gikk egentlig penest (raklet minst) og startet like lett på 10W/40 mineral. Fikk derimot et tips fra et verksted om å kjøre på tykkere olje (20W/50), og da ble den faktisk treg å starte. Så det ble med den ene gangen. Jeg ville ha byttet filter siden det koster så lite, men hadde elegant hoppet over å rense bunnpanna/oljesila. Forresten den mest lettstarta sykkelen jeg har eid noen gang. Bare man så litt hardt på den, så sprang den i gang:)
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Dersom motoren alt har et merkbart oljeforbruk vil den ofte bruke enda mer med syntetisk olje. Blir det for mye vil oljen kunne forårsake en del sot i forbrenningskammer.
Bortsett fra det er syntetisk bedre på alle måter.
Byttet til helsyntetisk på en 93mod for en uke siden. Det gjenstår å se om dette gir noe forbruk, men enn så lenge går den penere og går langt lettere uten choke når den er kald.
Jakal
MC: Jeg har en SUZUKI GSX750 ES fra 1987. En god klassiker, velholdt og alt org.

Post by Jakal »

Takk for svar... Jeg vil jo helst ikke gøre noe galt med min utrolige fine sykkel. Men her er et kansje dumt spørgsmål; hvor sitter oljefilteret ?
toriamos
MC: Ducati ST2

Post by toriamos »

Jakal wrote:Takk for svar... Jeg vil jo helst ikke gøre noe galt med min utrolige fine sykkel. Men her er et kansje dumt spørgsmål; hvor sitter oljefilteret ?
Antageligvis i fronten av motoren, bak svanehalsene til eksosanlegget. Bruker å være litt bøy på rørene sånn at man akkurat får lurte et oljefilter gjennom. Må sannsynligvis bruke oljefiltertang eller lignende for å få det løst.
1999 Ducati ST2
StenR

Post by StenR »

Filterinnsats på den sykkelen. Er et lokk på "forsiden" av motoren bak svanehalsene. Lokket er festet med 3 eller 4 skruer. Løsne det, bytt filterinnsats. Smør ny gummipakning (hvis du fikk det med filteret. Tror Vesrah kommer uten og HiFlo med) med fersk olje og sett lokket på igjen.
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Hadde GSX 750 ES selv for et par-tre år siden, grei begynnersykkel.
Vær påpasselig med at oljenivået er høyt nok, ellers vil generatoren få
for lite kjøling, blir kjølt av motor-/gearoljen, dermed vil statoren bli brennt
og må skiftes.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Post Reply