Hjelp! Kræsj!

Prat om tung MC.
jalla636
Posts: 15
Joined: 15 Jun 2007 12:56

Hjelp! Kræsj!

Post by jalla636 »

En jeg kjenner kræsjet med sin sykkel i dag.

Kluet er at sykkeln er registrert som mellomklasse men blomberingane var av når han kjøpte den.
Kan dette bli ett styr når han kontakter forsikringselskapet? trenger seriøst tips..

Han kjørte inn i en anna bil bakfra. Heldigvis en han kjente. Fyren han kjørte inni, altso bilen, fikk bulk i bakskjerm og knust lykt..men med sykkelen gikk det verre.Hele høgre side er skrapet opp,knekt speil, knekt fothviler, knekt bremsepedal, hull i "motordeksel" så oljen rant rett ut, deler av venstre side er også skrapet opp!! Sikkert noe mer også, blir en grundigere sjekk i morgen i dagslys!
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by Chris »

Vel så lenge han kjørte den som fulleffekt og er registrert som mellomklasse vil han nok få store problemer med Forsikringselskapet, de vil rett og slett ikke dekke noe! og kan vel igrunn også ta han for dokumentforfalskning ? :-k Eller tar jeg feil der?

Uansett, han får ikke noe igjen på forsikringa ;-)
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
jalla636
Posts: 15
Joined: 15 Jun 2007 12:56

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by jalla636 »

Må vel ha sykkelen i benk for og finne ut dette? Sykkelen kan neppe startes sånn den er nå..
freddy85
Posts: 72
Joined: 18 Jun 2007 21:18

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by freddy85 »

Riktig det Chris sier.. Men han kan satse på å ikke fortelle det til forsikringsselskapet.. men hvis dem oppdager det kan han bli anmeldt få rulleblad og at forsikringsselskapet stiller han til ansvar slik at man må betale for alle skadene + litt til.
- KTM EXC 530 09 Six Days
x Honda Hornet 07
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by ATWindsor »

freddy85 wrote:Riktig det Chris sier.. Men han kan satse på å ikke fortelle det til forsikringsselskapet.. men hvis dem oppdager det kan han bli anmeldt få rulleblad og at forsikringsselskapet stiller han til ansvar slik at man må betale for alle skadene + litt til.
Kan man? Såvidt jeg forsto når jeg konfererte med en advokat, så får man ikek forkortning av slik, om ikke den økte effekten var medvirkende til ulykken.

AtW
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by Lølle »

ATWindsor wrote:
freddy85 wrote:Riktig det Chris sier.. Men han kan satse på å ikke fortelle det til forsikringsselskapet.. men hvis dem oppdager det kan han bli anmeldt få rulleblad og at forsikringsselskapet stiller han til ansvar slik at man må betale for alle skadene + litt til.
Kan man? Såvidt jeg forsto når jeg konfererte med en advokat, så får man ikek forkortning av slik, om ikke den økte effekten var medvirkende til ulykken.
AtW
Høres rimelig ut AtW - aldri hørt om en bilist som har måttet ta hele oppgjøret selv fordi bilen var chipet, trimmet eller annet. Annerledes med promillekjøring - da skulle du ikke vært der.
jalla636
Posts: 15
Joined: 15 Jun 2007 12:56

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by jalla636 »

Dette var i en 50 sone..hadde max 45km i timen da uhellet skjedde noe sjåføren foran kan bekrefte.
Dreier seg absolutt ikke om promillekjøring ,bare så det er klart :)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by Lølle »

jalla636 wrote:Dette var i en 50 sone..hadde max 45km i timen da uhellet skjedde noe sjåføren foran kan bekrefte.
Dreier seg absolutt ikke om promillekjøring ,bare så det er klart :)
Nei, jeg prøvde ikke å antyde det :-)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by RH racing »

ATWindsor wrote:
freddy85 wrote:Riktig det Chris sier.. Men han kan satse på å ikke fortelle det til forsikringsselskapet.. men hvis dem oppdager det kan han bli anmeldt få rulleblad og at forsikringsselskapet stiller han til ansvar slik at man må betale for alle skadene + litt til.
Kan man? Såvidt jeg forsto når jeg konfererte med en advokat, så får man ikek forkortning av slik, om ikke den økte effekten var medvirkende til ulykken.

AtW
da må dem ha en grunn for å sjekke dette.. ikke ofte dem har kapasitet eller erfaringer nok til å vite at denne er trimmet.
men dette kan ikke føre til dok forfalsk, men kan alikevel risikere å måtte bøte med å betale skader selv, og man må kanskje belage seg til å måtte betale tollavgift på di hestene som ikke er tollet, man får en annmerkning på førerkortet angående kjøring med trimmet kjøretøy. angående bil og chipping har man lov til en økning på 15% uten godkjenning. men over dette må det på nyere biler betales hk avgift, og bilen må være godkjent med det antall hester man har og forsikring SKAL gjøres om.... men hvor mange gjør dette? hehehe
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by Chris »

Tviler på han får prikk på førerkortet, hvis han ikke da kan kjøre tung, om han fortsatt kjører mellomtung så har han kjørt uten førerkortet for sykkelen. Så ligger vel noe der også :-k
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by R6-freak »

Forsikringsselskapene sjekker sykkelen KUN når det er misstanke om uaksom kjøring osv.
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Langbein
Posts: 15
Joined: 06 Aug 2007 02:44
MC: '80 Honda XL 500S
Snart tredje runde på meteret, langt igjen enda
Location: Bergen

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by Langbein »

Slik jeg har forstått er det kun ved promillekjøring det blir automatisk avkorting/regress, ved alle andre regelbrudd må det dokumenteres årsaksammenheng eller grov uaktsomhet før dem gjør det.
jalla636
Posts: 15
Joined: 15 Jun 2007 12:56

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by jalla636 »

Chris wrote:Tviler på han får prikk på førerkortet, hvis han ikke da kan kjøre tung, om han fortsatt kjører mellomtung så har han kjørt uten førerkortet for sykkelen. Så ligger vel noe der også :-k
tunglappen har han så kjører fullt lovlig sånn sett..
jalla636
Posts: 15
Joined: 15 Jun 2007 12:56

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by jalla636 »

NSR-freak wrote:Forsikringsselskapene sjekker sykkelen KUN når det er misstanke om uaksom kjøring osv.
og dette vet du med sikkerhet?

jeg også tror/trodde det var sånn det fungerte men man vet jo aldri :?
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Hjelp! Kræsj!

Post by Petterjacobsen »

Hadde ikke tatt dette så tungt. Hvis høy fart hadde vært årsak så hadde jeg vært bekymret, men en kræsj i 45 er forsatt en kræsj i 45 uansett om det er 50 eller 100hk i sykkelen. Ved en slik kollisjon så bryr nok ikke forsikringsselskapet seg om slikt.
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Post Reply