Mål, kraft og vektkonvertering
Mål, kraft og vektkonvertering
Synes du det hele tiden er et ork og hele tiden holde orden på de forskjellige verdier og hvilken formel som skal benyttes. Her har du den, skriv den ut - laminer den og heng den opp i verkstedet. Legg også en kalkulator i nærheten...
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering
Eller benytte en av de utallige konverteringskalkulatorene som finnes på nettet
http://www.startsiden.no/oppslagsverk_o ... vertering/
http://www.startsiden.no/oppslagsverk_o ... vertering/
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering
En lignende; http://www.onlineconversion.com
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering
Enda enklere: Bare tast inn f.eks "30 psi in bar" i Google og se hva som dukker opp Alle har vel en bærbar pc, selv på verkstedet 500 siders manualer som man ikke gidder å printe ut og etc
Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering
Bruker et lite kjekt program som heter Convert både hjemme og på jobb.
http://joshmadison.com/software/convert/
http://joshmadison.com/software/convert/
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering
Er jo ikke noe problem å ha et sånn program på mobilen heller, så har du det alltid med deg.. Tror en del SE kommer med det standard som et av standardprogrammene
Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering
Har sånn programm på min Nokia N95
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering
En formel som har fascinert meg er denne:
effekt (kW) = dreiemoment (Nm) * RPM / 9549.
Dvs at hvis en motor trekker med 60 newtonmeter dreiemoment ved 5000 RPM, yter den 31.4HK.
Og ved 9549RPM er antallet kW og Nm det samme, for alle motorer. Sjekk neste gang du kikker på en dyno-graf som er målt i Nm og kW
effekt (kW) = dreiemoment (Nm) * RPM / 9549.
Dvs at hvis en motor trekker med 60 newtonmeter dreiemoment ved 5000 RPM, yter den 31.4HK.
Og ved 9549RPM er antallet kW og Nm det samme, for alle motorer. Sjekk neste gang du kikker på en dyno-graf som er målt i Nm og kW
- IImilleniumII
- Posts: 233
- Joined: 03 Nov 2006 17:26
Re: MÃ¥l, kraft og vektkonvertering
Jeg tror ikke psi til bar verdien du har oppgidd er rett..
http://www.google.com/search?client=ope ... 8&oe=utf-8
14,50. Vet ikke hvor stor betydning det har, er ikke meningen å drive med flispikkeri så hvis det ikke har noen betydning så kan du bare se bort fra inlegget =)
http://www.google.com/search?client=ope ... 8&oe=utf-8
14,50. Vet ikke hvor stor betydning det har, er ikke meningen å drive med flispikkeri så hvis det ikke har noen betydning så kan du bare se bort fra inlegget =)