R6 med slakk i styrelager OPPDATERT: Regler for rammebytte?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Rkjeks
MC: R6 2004

R6 med slakk i styrelager OPPDATERT: Regler for rammebytte?

Post by Rkjeks »

Hei!

Hadde ett uhell for en liten stund siden. Tippet og ødla gafflene.
Vel... Nå har jeg byttet gaflene, men har mye slakk i styrelagret. Har ikke turt å kjøre med sykkelen ennå. har bare testet i lav hastighet med å nappe litt i bremsa. Ser da tydlig bevegelse på lagret ved nedre "styrebro"??

Noen som har tips til dette? Er vel neppe nok å stramme lagret? Må kanskje bytte lagret? :-s
Last edited by Rkjeks on 10 Aug 2007 21:26, edited 1 time in total.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Re: R6 med slakk i styrelager

Post by RH racing »

om det ikke var der før, og har kommet nå etter du har demontert ville jeg prøvd å stramme til med riktig moment...for så og evt byttet om ikke det hjelper... PS: drar du til hardere enn moment vil dette begynne å knipe føre det setter seg dønn fast
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Rkjeks

Post by Rkjeks »

RH racing wrote:om det ikke var der før, og har kommet nå etter du har demontert ville jeg prøvd å stramme til med riktig moment...for så og evt byttet om ikke det hjelper... PS: drar du til hardere enn moment vil dette begynne å knipe føre det setter seg dønn fast
Har ikke demontert noe som har med lagret å gjøre. Bare tatt løs gaffelene på hver side og satt på nye. Så tydligvis har lagret fått en smell... Har ikke fiklet med styrelagret før, så er litt skeptisk til å herje så mye med det. Får prøve å stramme litt, men lurer litt på om lagret er gåent.
RH racing

Post by RH racing »

husk at det IKKE er mutteren på toppen som du strammer på da
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Rkjeks

Post by Rkjeks »

Jepp. :)
Skal prøve å stramme i morgen da. Gir tilbakemelding da. Takk for svar foreløbig. :)
Rkjeks

Re: R6 med slakk i styrelager OPPDATERT: Regler for rammebytte?

Post by Rkjeks »

Har nå fått sett på lagret. Det gikk ikke å stramme, så jeg kjøpte et nytt lager. Når dette skulle byttes, så viste det seg at lagerinnfestinga i rammen er banket ut alt for mye for det nye lagret. Dette har jeg fått beskjed om at det kan vise seg å være meget vanskelig å få reparert. Jeg er flink til å ødelegge tydligvis... =D>

Slik det ser ut nå så er det eneste alternativet å bytte ramma. Har sjekket priser på ramme ny hos forhandeler i USA.

Men hvilke regler gjelder for rammebytte? Og fremgangsmåte med tanke på godkjenning osv...
Noen som har vært borti lignende?

Skal ta kontakt med biltilsynet, men tenkte jeg skulle høre her også... :)
RH racing

Post by RH racing »

kontakte tilsynet, få dette plombert og få papirer på dette..så må den godkjennes oppbygd føre du får skilter igjen..

Rkjeks

Post by Rkjeks »

RH racing wrote:kontakte tilsynet, få dette plombert og få papirer på dette..så må den godkjennes oppbygd føre du får skilter igjen..
Ok. Plombert... da mener du å få banket inn rammenr fra den gamle ramma eller?
Og hvilke krav stiller tilsynet med tanke på dokumentasjon på ramma?
RH racing

Post by RH racing »

er lettest visst du kontakter dem direkte eller nmcu. det jeg pleier å gjøre ved bil ombygg er at vi drar ned på tilsynet og bruker en fast kontakt der nede.. en som vet hva dette dreier seg om...

Post Reply