hei! hvordan merker jeg på cluchen at den begynner å bli utslitt? har aldri byttet cluch på dennan før. å jeg synes den er litt spesiell. slurer den mer visst den begynner å bli utslitt eller?
Jeg tror du først vil merke det ved at motoren plutselig ruser litt (mao. at clutchen slipper) når du gir max gass og den kommer til det turtallet hvor den har høyest dreiemoment (Det er da clutchen får størst belastning).
Så hvis du starter med bånn pinne i 1.gir, vil du kanskje høre at turtallet går raskt opp, som om du skulle ha klemt inn clutchen litegrann.
Jeg vet om to ting som kan forårsake dette uten at det er noe galt med clutchen:
1. Dårlig justert clutchwire (hvis du ikke har hydraulisk). Løsne litt på clutchen slik at du må klemme den lenger inn for at den løser ut.
2. Motorolje. For sykler med våtclutch (de aller fleste, tror jeg?), smører motoroljen også clutchen. Syntetiske oljer sies å kunne gjøre at clutchen slipper, så hvis dette begynner å skje rett etter at du har byttet olje, er det verd å sjekke om den oljen du bruker er av en type som kan gjøre at clutchen slipper. Hør med merkeverksted isåfall..
[EDIT: La først nå merke til at denne var i 50-125-forumet, men det er kanskje ikke så mye forskjell på akkurat clutcher]
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16 xKawasaki Z750 -04 x Suzuki Bandit 600 -96 x Yamaha XT600E -00
hva kan være galt hvis, når jeg tar inn clutch hendelen så tar den bare av og til tak , liksom av og til når jeg klemmer inn clutchen, så vil den ikke fungere. hva kan være galt? slakk wire?
men lamellene dine og fjørene inn i motoren kan begynne å bli slitt. på derbi er det ganske makkette å nå til lamellene og fjørene. holdt på noen timer med det i går
Aprilia RS50 Kundo Edition Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?