Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Prat om tung MC.
Haida
MC: (2007-2011) 92 Yamaha XJ 600 Diversion
(2010-2011) 06 Suzuki SV 650S
(2011->) 05 Kawasaki ZX6R (636)
(2013 ->) 04 Honda CBR 600RR banesykkel

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by Haida »

HDmann wrote:Etter velten fikk jeg en påminnelse om at den største faren for meg er å være uoppmerksom. Det er fort gjort å havne i drømmeland når man kjører rett fram i liten fart - og omtrendt i fartsgrensen. Er man en del over fartsgrensen, tror jeg man automatisk er litt mer fokusert. Et tveegget sverd på en måte.
Uoppmerksomhet førte til mitt første velt. Øvelseskjørte på moped (artige, små og gamle fz-scootere :lol: ), og vi fulgte "gåsemor" på en liten vei ned i bygda. Det var jo ikke noe særlig spennende, så jeg ble uoppmerksom og fikk ikke med meg at vi skulle stoppe for å snu. Jeg hilste på en klassekamerat som kjørte imot, og imens stoppet de som kjørte foran meg. Jeg skvatt til og blokkerte forbremsen. Hadde vel gått bra hadde det ikke vært for at det var grus på asfalten akkurat der jeg bråbremset :)

Vi hadde en lærer som ikke brydde seg om at vi grisekjørte opp en gresskledd bakke ved skolen, der ble det også selvfølgelig noen velt :roll: Har som ErlingSG kjørt TSX på vinteren, med samme utfall her også.

Neste velt var ikke min feil da. Jeg og læreren min kjørte på Lånke øvelsesbane. Vi skulle kjøre til neste øvelse, han kjørte for å vise meg øvelsen. Måtte vel tøffe seg litt så han ga på skikkelig og la oss veldig ned i en sving. Det regnet hele dagen vi kjørte, så asfalten var glatt og svingen noe rart dosert. Uansett, vi mistet alt som kan kalles grep og føyk ut. Gikk jo bra med både oss og sykkelen. Sykkelen fikk kun en noe avbrukket og bøyd bakbremse, ikke noe videre synlig enn det. Det er noe usikkert om det var framhjulet som slapp eller det hele skjedde fordi veltebøylen tok nedi :-k Endte med et fint blåmerke på innersiden av albuen som ble større og større for hver dag :lol: Men jeg er glad for at det skjedde, for jeg lærte (heldigvis) av det 8)

Har ikke kjæsjet/veltet etter jeg har kjørt opp, men jeg er fersk i gamet så det kan jo skje en dag snart :?
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

moonlit wrote:
Tekumseh wrote: Uka etter sto han parkert på sidestøtta (i neutral) i en bakke. Det blåste, og vips, der ble det like mye skader på høyre sida av sykkelen... Speil, hendler, gear/bremse-pedal, riper i lakk osv... Han kjører ikke MC i dag, og tapte masse penger på den han hadde... :-k
...sykkelen hans BLÅSTE altså overende? :D
Sto i fri helt på vippepunktet, vinden rørte sykkelen slik at den trillet litt og veltet. Så å si blåste over ende ja..
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Angående akkurat det der, så ser jeg ofte på grava at flere av nymotens sykler, hvor sykkern står veldig rett opp og ned. Da tenker jeg bare at jeg er glad det ikke er min sykkel. Min står fint over til siden og i tillegg setter jeg den i gir.
Weezer
MC: Monster S2R800 - 07

Post by Weezer »

Gixxerman wrote:Angående akkurat det der, så ser jeg ofte på grava at flere av nymotens sykler, hvor sykkern står veldig rett opp og ned. Da tenker jeg bare at jeg er glad det ikke er min sykkel. Min står fint over til siden og i tillegg setter jeg den i gir.
Veldig godt poeng :) Tror man kan spare seg mye frustrasjon og penger ved bare å parkere sykkelen stødig, og i tillegg sette den i 1.gir. Da er man forholdsvis sikker på at den ikke får bevege seg framover eller bakover.
A motorbike is an engine you can sit on
hansp
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km

Post by hansp »

Ikke veltet ennå (bank i bordet) men vært nære på ett par ganger.
Den første gangen var 3 dager etter at jeg hadde fått lappen og dagen etter at jeg hadde kjøpt sykkelen. Hadde kjørt en tur (ca 10 mil) og skulle svinge inn på veien der jeg bor. Dette er en grusvei, hadde litt stor fart og fikk skrens, ren refleks gjorde at jeg fikk styrt i mot og satt ned benet, det gikk bra men pulsen var høy.
Andre gangen var på akurat samme sted men en uke senere, dette var første gang jeg hadde pasasjer på denne sykkelen. Nå tok jeg det veldig pent i det jeg tok av for så å gi gass opp til huset mitt, veien går i en bratt bakke. Dagen før hadde de saltet denne grusveien og saltbilen hadde mistet mye salt rett nedenfor huset mitt, og siden dette var i varmeperioden vi hadde i juni hadde saltet begynt å smelte. Hadde litt sving på sykkelen forstatt da jeg ga gass, bakhjulet spant og ville ut på siden og plutselig sto jeg på tvers i en bratt bakke med pasasjer. Klarte meg denne gangen også takket være flaks og at jeg er såpass sterk at jeg klarte å holde sykkelen.
Hører med til historien at det la seg 2 - 3 centiemter salt guffe på begge hjul som måtte spyles av etterpå.
Hans Petter
Spyder
MC: GSX-R 750

Post by Spyder »

Ikke veltet enda her, men det er kun griseflaks og ikke noe annet.

Kjørte "MC-veien" fra Minnesund til Hurdal. Masse svinger, 90, 120, 180 grader. Anbefales å ta den turen :)
Jeg skulle legge meg over i en venstresving, og det gikk ikke fort en gang. La meg ned godt ut mot kanten av veien siden det er ganske smalt der. Svingen viste seg å være krappere enn jeg trodde og da jeg tvang sykkelen enda lengre ned for å klare svingen havnet jeg på litt sand/grus med forhjulet..... Forhjulet skled, jeg fikk lettere angst og rettet opp sykkelen nesten på slutten av svingen. Begge hjulene havnet på veiskulderen og jeg gjorde mitt beste for at sykkelen ikke skulle velte til høyre og inni fjellveggen. Det så nok ikke særlig smart ut der jeg satt med høyrehånden på styret og venstre bein og arm rett ut for å få mest mulig vekt på venstre side av sykkelen. 40 km/t i langs en fjellvegg hadde gitt permanente resultater for sykkelen og sannsynligvis meg også. De 6-7 meterne på veiskulderen er det mest skremmende jeg har vært utsatt for på leeenge.. Han som kom bak så bare en enorm støvsky og var helt sikker på at jeg lå godt inn i fjellveggen.

Spyder
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Jeg startet min sykkelkarriære på en hjemmelagd trehjulsgreie med gressklippermotor som jeg klarte å velte :)
Også gikk det videre med en 50cc crosser som fikk gjennomgå de par neste årene.. Var sikkert noen småkrasj, men det jeg husker best er når jeg smalt den i husveggen. Slo meg godt da, men hadde heldigvis masse sikkerhetsutstyr.. Husker ikke helt når det var, men var vel sikkert rundt 10 år..

Men etter at jeg tok lappen har jeg ikke vært i bakken enda, får håpe jeg lærte litt som ung som holder meg på veien fremover :)
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Har hatt min første ulykke på egen sykkel forrige uke. Hadde håpt jeg skulle klare første sesongen uten kræsj, men den gang ei. Nybegynnerfeil kan man vel kalle det, står om det i bloggen min..

Mvh
Mr. Lappen
MC: Yamaha YZF R1 2001

Post by Mr. Lappen »

Den ene gangen eg har gått på trynet ble det en såkalt "lowsider".
Det var på en av de første turene eg hadde den våren. Bergen-Voss via RV7
Gikk i asfalten et stykke etter Øystese i Hardanger.

Kort fortalt;
Allt for tøff i trynet.
Allt for stor fart etter forbikjøring av et par biler.
Så kommer er åpen venstre sving før en krapp høyre.
Jiizes! :shock: ...merker at det er grus eller sand i kjørebanen...
Venstre svingen taes uten å gå på bremsene, men blir for hard på bremsen før høyresvingen.

Klask!

Ny bremsehendel=230,-
Nytt blinklys=260,-
Ny fothviler=790,-
Lakkering av kåpe=2900,-
Ny kjøredress= ca 6000,-
Kjøre erfaring=Priceless!
Image
orion
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02

Post by orion »

2 ' dagen jeg hadde husaberg'en så kjørte jeg av veien på landevei, det var søkk vått og ruffsete asfalt, fikk først lowside, hjulet skled utforbi veibanen og inn på gresset, jeg fikk da en 180% graders sving fort som f*** og jeg higsidet ut i grøfta,, skjedde i 80-90km/t, sykkelen brakk bremsehendel, jeg skamslo venstre fot og hofte. Takk gud for gode kjøreklær! ellers får motarden sine daglige velt med lek og tøys som er som hånd i hanske med denne sykkelen. Lovi'n it! :)
Turbo Dream<3
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Jeg kan skrive under på at alle kan prisgi gode goretex dresser og skinndresser, for uten goretex dressen min hadde jeg garantert vært død og begravet i dag da jeg fløy i 80 km/h ut på jordet. Den dressen er pokkern meg like fin i dag, ganske utrolig :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply