Dekk dimensjon til YZF R1. fra 190 til 180 Fordeler vs ulemp

Prat om tung MC.
Mr. Lappen
MC: Yamaha YZF R1 2001

Dekk dimensjon til YZF R1. fra 190 til 180 Fordeler vs ulemp

Post by Mr. Lappen »

Sparegrisen gikk på en liten smell her i helgen. Det stod en R1 til salgs på nettet, og den rett og slett ropte på meg!

Kjørte gullet hem fra Oslo til Bergen i går, og må innrømme at eg er litt stiv i smile muskulaturen i dag \:D/
Jiizes for en stabil moped og for et drag det er i motoren!

Det ble en runde over Fana fjellet, tilbake over Vallaheiene via Arna før eg kom meg til Biltilsynet i dalen for å fikse det formelle. Noen ganger er det bare helt riktig å kjøre feil!

Selv om eg bare har kjørt 60mil på sykkelen, så fikk eg en feeling i dag av at den er noe tung å legge ned i veldig krappe svinger. Kan det være styredemper som er for stramt justert, eller blir det bare sånn på en sykkel med 190 bakdekk?

Vil sykkelen bli mer lettstyrt av å gå ned til 180 dekk bak?
Image
Keihin

Re: Dekk dimensjon til YZF R1. fra 190 til 180 Fordeler vs ulemp

Post by Keihin »

Det er ikke styredemperen. I så fall hadde den vært så stram at du ikke hadde klart å kjøre sakte med sykkelen =)

190 kontra 180 utgjør ikke allverden av forskjell heller. Så ekstremt lettkjørt en R1 er kontra mye annet i samme klasse, vil jeg heller tippe du har litt slitte dekk, spesielt bak. En typisk gatekjørt 1000 har _veldig_ konsentrert slitasje i midten, og dette ødelegger svingegenskapene rett og slett. Få på nytt rund baut og gå ned til 180 så får du "ny sykkel". Selvfølgelig er dette forutsatt at du ikke kommer fra en 125 eller noe annet mopedaktig =)

190 er etter min mening kun et "posørdekk". Gir ingen fordeler for oss dødelige annet enn utseende. Ulemper er det flere av, som pris, tyngre nedlegg, lengre oppvarming. Såvidt jeg vet er det kun i det siste at de har begynt med 190 i Superbike, ihvertfall her til lands.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Støtter det som skrives over. 180 dekk er ideelt, og det er den eneste rimelige forklaringen at du bør se etter ny gummi. Denne sykkelen er nydelig og lett å hive ned i kneskrap.

Grattis med ny sykkel!

PS: Sjekk forresten lufttrykk, siden dette også vil påvirke kjøreegenskapene en god del. Er sykkelen kjørt med mongomye trykk, kan det også føre til mye slitasje på midten. Dessuten, er det mye slitasje på midten er det også pyseslitasje. Det er slitasje på sidene som gir respekt ;)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nye dekk ja. Har 190 bak på min også(gsxr). Da jeg kjøpte den var det et slitt banedekk foran, og et nytt sport-touring bak. Bytta begge med det samme til mer sportslige dekk, og fikk en ny sykkel. Herlig overgang :)
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Et tips fra en som har gjort alle tabbene før: Ikke test ut nedleggsegenskapene på sykkelen med helt fersk gummi ;) Jeg gjorde det en gang med 900RR'en på turen hjem, og la meg ned i en lang og slak sving forbi holmen retning Slemmestad med åpne spjel og 135 hk på bakhjulet. Det er ihverfall den mest nervepirrende recovery'en jeg har opplevd noen gang :lol: Skyldes nok ren glemsel, men husk å kjøre inn gummien før du åpner spjel :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Man kan fint legge over, men være forsiktig med gassen i sving de første milene er å anbefale.
FV

Post by FV »

Det sies vel at 10 mil ved vanlig kjøring er godt nok før du har slipt ned den beskyttende hinnen som ligger på dekket.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jepp. Satt på fersk gummi to ganger i år, og av samme merke og type, og 10 mil er mer enn godt nok. Gasskontroll er liksom stikkordet. Bør helst kjøres inn på tørt føre :)
Mr. Lappen
MC: Yamaha YZF R1 2001

Post by Mr. Lappen »

Eg takker og bukker for alle råd og tips! Det kommer godt med på veien for en som har vert uten tohjuling alltfor lenge.

Keihin, du tippet riktig. Bakdekket er mest slitt på midten.
Selger sa at Bridgestone dekkene stort sett hadde trødd E18 i Oslo/Vestfold. (kjørt beint frem på motorvei antagelig)
Men det blir nok neppe bytte av dekk denne sesongen, for bakdekket er tross allt ganske bra.
Men eg skal ha det med 180 dekk i bakhodet til neste år!

Hadde tenkt meg ut for å teste ulike innstillinger på Øhlin demperene i morgen,
men det var sørgelige greier vær tøsen på TV 2 hadde å melde for de neste dagene.
Kun en ting å si; Bannade drittavær!

Igjen. Takker for gode råd!
Image
stian

Post by stian »

Grattis med ny sykkel da! R1 is the way to go...
Keihin

Post by Keihin »

Ang. innkjøring av nytt dekk er "10 mil" egentlig bare tull. Det hjelper ufattelig lite å kjøre rett fram i 10 mil og så klaske kneet nedi og tro at dekket sitter... Kjør rolig med lite nedlegg i starten og øk på gradvis. Samtlige dekksjapper med respekt for seg selv (og andre) _skal_ minne deg på dette før du drar.

Aldri undervurder hvor glatt et nytt dekk kan være. Det Gixxermann sier må også sees på som tull, da maks nedlegg på ingen måte vil gå bra enda så mye man ikke rører gassen. Har hørt om de som har spunnet en 180 grader idet de ga litt gass rett frem utenfor dekksjappa...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Keihin wrote:Ang. innkjøring av nytt dekk er "10 mil" egentlig bare tull. Det hjelper ufattelig lite å kjøre rett fram i 10 mil og så klaske kneet nedi og tro at dekket sitter... Kjør rolig med lite nedlegg i starten og øk på gradvis. Samtlige dekksjapper med respekt for seg selv (og andre) _skal_ minne deg på dette før du drar.

Aldri undervurder hvor glatt et nytt dekk kan være. Det Gixxermann sier må også sees på som tull, da maks nedlegg på ingen måte vil gå bra enda så mye man ikke rører gassen. Har hørt om de som har spunnet en 180 grader idet de ga litt gass rett frem utenfor dekksjappa...
Jeg er enig med deg ang. "skrubbe-prosedyre". Det er viktig å ta det gradvis.
Samtidig har flere av produsentene etterbehandling av dekkene nå slik at de ikke er glatte. De fleste racing dekk trenger ingen innskrubbing (Michelins speilblanke sliks er et åpenbart unntak) men kan kjøres max i forhold til dekkvarme med en gang. Det synes på meg som om de fleste dekk som kommer ut til butikkene har samme overfalte som racedekkene og skulle dermed ikke trenge noen spesiell oppfølging, men det tør jeg selvsagt ikke garantere. :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bare en litt annen måte å si det på Keihin. Kjører sånn du skrev jeg.
Leo

Post by Leo »

[quote="Mr. Lappen"]Eg takker og bukker for alle råd og tips! Det kommer godt med på veien for en som har vert uten tohjuling alltfor lenge.

Keihin, du tippet riktig. Bakdekket er mest slitt på midten.
Selger sa at Bridgestone dekkene stort sett hadde trødd E18 i Oslo/Vestfold. (kjørt beint frem på motorvei antagelig)
quote]
Jeg tør anbefale å gå over til Michelin Pilot Power 2CT når du bytter dekk. Etter å ha kjørt med Pilot Power, Bridgestone og Dunlope 207 er i alle fall jeg overbevist om at Pilot Power 2CT er det suverent beste valget.
Jeg er ikke tøff nok til å teste grepet fullt ut i sving, men har testa grepet for aks og brems grundig. I tillegg til å ha godt grep rett fram, betyr 2CT at det er ekstra myk gummiblanding på kantene.
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Leo

Post by Leo »

Omtale av Michelin Pilot Power: http://www.bike.no/review/view.php?id=384
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker