Noen som har kjennskap til tenningsystem på gamle Suzukier??
Sykkelen startet fint som den pleier etter en ukes stillstand.. Idet jeg skal sette meg på kutter den på to sylindre. Det viser seg at den ene coilen (syl 1 og 4) ikke gir gnist på pluggene. Den er nå byttet uten resultat..
Essensen av problemet (tror jeg) er: ved måling av spenning på kontaktene som gir strøm til coilene viser den som virker 0V når tenningen står på, og opp til 40V når startmotoren er i innslag.
Til den som ikke virker viser multimeteret 11V med tenningen på, og faller ned til 8V når startknappen er inne..??
Har fulgt ledningen fra svinghjulet bak dekselet høyre side på motoren (singnalgiver?) og opp til den svarte boksen, som inneholder et kretskort, ved batteriet. Har lagt ny isolasjon på ledningen der det var nødvendig og ellers dynket alle kontakter med crc -stadig samme verdier...
Min logikk sier at siden signalet deler seg i to (til hver av coilene) etter "den svarte boksen" må det vel være derfra og opp problemet ligger et sted?
Tenningsystem Suzuki Gs
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Re: Tenningsystem Suzuki Gs
Da er det sikkert cdi boxen..... kompis av meg hadde samme prob... prøv med kjølespray inn i boxen-hvis den fortsetter å gå da er det dårlig lodding...ellers må du skifte box...du kan bytte om på kontaktene og se om du får gnist på de som kødder..får du gnist da er det boxen... 

Been there, done that. CDIen min ble lodda opp igjen, og den virket faktisk etter det. Men jeg bytta den, siden jeg hadde mista tiltroa til den. Kan være vanskelig å finne gode, brukte eksemplarer. Jeg kjøpte ny fra et lite firma i New Zealand. Men vet ikke om de har til akkurat din sykkel. Tror kanskje de heter HyperPak eller noe sånt. Fikk forresten aldri testa den enheten skikkelig, siden jeg solgte sykkelen.
-
- MC: Gs 1000 g -80mod
Ok. Takk for svar.
Så da snakker vi om den svarte boksen med kretskort da? (for å være på den sikre siden)
Så da snakker vi om den svarte boksen med kretskort da? (for å være på den sikre siden)
-
- MC: Gs 1000 g -80mod
Det er vel ingen som sitter på en skjemategning til et sånt kretskort....??