gpr, går til tider ikke over 3-6000 omdreininger :S

Prat om moped & scooter.
Post Reply
anderoh

gpr, går til tider ikke over 3-6000 omdreininger :S

Post by anderoh »

Første gang jeg merket det var etter jeg hadde vasket sykkelen. Da stoppet jeg for å sjekke hva som var feil, og etter noen minutter så gikk det over. Tenkte ikke noe større over det i ettertid. Men for ca en uke siden var det noen unger der jeg jobber som absolutt skulle vaske sykkelen min, jeg sa -ja, glad for å få den rein og for å få ungene ut av butikken :lol:
Men når jeg skulle dra hjem etter det fikk den ikke nok turtall til å kjøre. Etter å ha venta i nesten to timer gikk det seg til.
Etter det har problemet bare kommer og gått av seg selv, selv om jeg ikke har fått vann på den. Men i natt så skulle jeg hjem fra en fest, det regna mer enn noen gang i sommer, og der kom problemet igjen. Mitt i svarteste skauen. Måtte sette den fra meg på en random gård og sitte på med en kamerat. Problemet har forresten kommet hvis jeg har kjørt litt på passe høyt turtall og må bremse ned i f.eks. et kryss og skal kjøre igjen.

Hørte av noen at det kunne være at jeg hadde fått vann på plugghetta, kan det være problemet? Har også hørt tidligere av en fyr som hadde powerfilter at sykkelen gikk som en bøtte med dritt når det regna. Jeg har power filter, og skal si det regna! Kan det være problemet?
Har ikke så jævlig god peiling skjønner dere... :oops:

Takker for alle svar :)
Derbi GPR50
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
It’s my birthday

Re: gpr, går til tider ikke over 3-6000 omdreininger :S

Post by Mantis »

Hadde nesten det samme problemet med min GPR for en stund tilbake. Problemet var da at den nektet å gå over 6000rpm. Løsningen ble da å bytte forgasser, den som stod på var vist helt gone. Prøvde å rense den og alt mulig, men ingenting funket. Så bestillte med da bare en ny DellOrto 14mm ;-) I tilegg skiftet jeg tennplugg (det var ikke problemet på min) og den gikk som en kule.

Så ta en titt på forgasseren din. Rens hele greia, inklusiv dyse osv. Så kan du også ta en liten titt på tennpluggen din ;-) Er masse sånne småting du kan gå over og finne ut av problemet.

Jeg har også powerfilter (+ en hau med annen trim) og den går ikke dass når det regner i forhold til når det ikke gjør det. Blir bare litt mindre villig på turtall.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
anderoh

Post by anderoh »

ok. Jeg har en 21mm forgasser, og har planer om å skifte sylinder snart, så har egentlig ikke så lyst til å kjøpe ny forgasser. Men pakninga på forgasseren blei herpa når jeg hadde den på verksted, og de hadde ikke noe som de kunne bruke som erstatning til pakninga, så nå legger det olje og søl. Skal prøve å få tak i en ny pakning.
Derbi GPR50
anderoh

Post by anderoh »

Nå har jeg tatt ut forgasseren og blåst den rein med kompressor. Men skal det være noen form for pakning på innsuget eller på forgasseren? Kan jeg evt. bruke pakning på tube?
Derbi GPR50
Evje

Post by Evje »

Bare å prøve. Kjemisk metall kan funke. Må tømme og tørke bunnskålen først. :)
Hei
Mantis
It’s my birthday

Post by Mantis »

Ta en liten titt på nåla med det samme den er ute. Synnes å kan huske at det var noe fuck med den også da jeg hadde problemet, men er jo så lenge siden :-k Husker pokker ikke jeg altså.

Pakkning fra innsuget til forgasseren? Nei.
Image
- BMW E39 M-tech
- Pocketbike 80cc [Død]
anderoh

Post by anderoh »

Jeg trengte noe til å tette i mellom forgasser og innsuget, fordi forrige eier skiftet til større forgasser, dermed står ikke forgasseren skikkelig fast pga. innsuget er for litet. Den trakk derfor falsk luft og hadde store problemer med å gå skikkelig. Brukte "dekk7", noe tydeligvis fungerer bra. Tåler bensin, kjemikalier, varme og det hele =D>
Men forgasseren sitter fortsatt litt løst. Så er på jakt etter en brukt original forgasser. Hvis det er noen her på forumet som har en som ligger å slenger, så må dere rope ut! 8)

Har et NYTT problem jeg må bringe på bane... Mopeden går kjempe dårlig med powerfilteret nå. Måtte kjøre 8km hjem istad uten luftfilter, noe jeg ikke likte så godt.. :evil:
Noen som har noen erfaringer med det? Bør jeg finne frem det originale luftfilteret igjen?

Takk :D
Derbi GPR50
Mantis
It’s my birthday

Post by Mantis »

Tror ikke det er powerfilteret som gjør det.
Har en orginal forgasser til GPR liggende BTW, men om jeg selger vet jeg ikke helt. Kjekt å ha når jeg skal selge. Men er jo en helt vanlig DellOrto PHVA 14mm ;-) Får du kjøpt forskjellige plasser.
Image
- BMW E39 M-tech
- Pocketbike 80cc [Død]
Post Reply