Aprilia SR50 DiTech - Skifte av girolje

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Espen B

Aprilia SR50 DiTech - Skifte av girolje

Post by Espen B »

Jeg er i gang med å "shine" scooteren min litt - skifter bla litt slitedeler.
Hadde også planer oom å skifte olje på drevet bak - men jeg er ikke i stand til å finne ut hvordan
jeg skal få tappet av og fylt på olje. Jeg har studert drevet lenge, men har ikke funnet noen skruer som ser ut til å være til dette formålet. Er det noen som kan gi meg et hint - gjerne et bilde som viser hvilke skruer som skal ut?
Jeg har søkt en del på nettet for å finne servicemanual, men denne viser kun oljeskift på en scooter med trommelbrems bak - jeg har med skive.
(Scooteren er kjøpt tidlig i 2004 - men jeg tror det egentlig er en 2003 mod.)

Når det gjelder trimming;
Variatorsperren er fjernet på sykkelen.
Jeg har nylig skiftet eksosanlegg (til Giannelli Extra), dette gav litt ekstra, spesielt aks. og litt ekstra må
middels turtall (merkes oppover bratte bakker). Men jeg sysn ikke det gav noe ekstra på høyt turtall.
Turtallssperren slår inn når nålen viser 70 (tror det er ca 65km/t), men denne hastigheten oppnår jeg bare i nedoverbakke. Hører andre, som har make scooter) skryter av å klare 80km/t på flat mark - uten å skifte sylinder - er dette bare tull? Kadde jeg klart 65, hadde jeg vært godt fornøyt. Slik som det er i dag kommer jeg opp i vel 55 (60 på seedometeret). Er det noe jeg kan gjøre for å få litt ekstra pepp på høye turtall (uten å skifte sylinder)?
Last edited by Espen B on 27 May 2008 15:16, edited 1 time in total.
Espen B

Re: Aprilia SR50 DiTech - Skifte av girolje + trim spm.

Post by Espen B »

Er der ingen som har svar på olje spørsmålet mitt :(
Quizzard
MC: 2002 Aprilia SR50 Ditech,original om man ser bort fra en liten gameboytuning :) Morsom scooter med godt drag og fart.

Re: Aprilia SR50 DiTech - Skifte av girolje + trim spm.

Post by Quizzard »

Hmm,har selv en 2002 modell,original i alle deler utenom en liten gameboy justering, jeg veier 130+ og speedometeret mitt er fra 85-95 på sletta med meg,hva den gjør med en på ca 70kg vet jeg ikke,men det drar bra :)
Espen B

Re: Aprilia SR50 DiTech - Skifte av girolje

Post by Espen B »

Har prøvd å finne ut av hvordan en skifter girolje på en Aprilia SR50 Ditech fra 2003.
Som dere ser har jeg stilt dette spørsmålet før - kansje det er noen som kan svare på dette nå.

Jeg har forøvrig fått en lekasje i giret - så det må nok skiftes noen pakninger også. Så i den forbindelse kunne jo det vært greit å få tappet av olje før jeg skrur tingene fra hverandre.
Espen B

Re: Aprilia SR50 DiTech - Skifte av girolje

Post by Espen B »

Da er mysteriet løst.

Image

Skrue nr 20 er til avtapping og skrue nr 7 til påfylling.

Dekslet over variatoren må av for å komme til disse skruene

Det skal 125ml olje på giret.
Post Reply