Ducati 900 SS 1998
Re: Ducati 900 SS 1998
750SS er en helt annen sykkel. Våtclutch og bare 5 gear. Poenget er at alle disse syklene ligger i ca. samme prisklasse, men hvis du drar og ser på de varierer tilstanden veldig. Tilstanden er mye viktigere enn km.stand/alder. Umulig å se på bilder i annonser hvordan sykkelen egentlig er. Reiste land og strand rundt og kikket på Ducati 916 når jeg kjøpte, og det ble mange bom-turer. Er sykkelen veldig fin, og du kjenner dens historie, er det vel ingenting å lure på.
- indianeren
Hei...
Cruiser selv rundt på en '98 900ssie som jeg kjøpte i vår.. med rett over 18000 kilometer på viseren.
Helt original og velholdt..
Det var ganske heftige deler på den du ser på... mye som jeg kunne tenkt meg selv:)
På den annen side, så er jeg litt skeptisk til sykler som er skrudd mye på... don't touch anything that works.. og evt er det tidligere skader som har blitt skjult....
Men det gjør seg med øhlins bak, lettere felger og litt tuning... selv om det nok er mye kjøreglede i en standard 900SS for de fleste..
Det visuelle inntrykk er vel opp til den enkeltes smak og ønsker... men det er noen ting som ikke er så fett originalt (skiltholder etc etc).
Har sett 1998-2000 modeller fra 70-85k siden jeg begynte se på de tidlig i vår...
Cruiser selv rundt på en '98 900ssie som jeg kjøpte i vår.. med rett over 18000 kilometer på viseren.
Helt original og velholdt..
Det var ganske heftige deler på den du ser på... mye som jeg kunne tenkt meg selv:)
På den annen side, så er jeg litt skeptisk til sykler som er skrudd mye på... don't touch anything that works.. og evt er det tidligere skader som har blitt skjult....
Men det gjør seg med øhlins bak, lettere felger og litt tuning... selv om det nok er mye kjøreglede i en standard 900SS for de fleste..
Det visuelle inntrykk er vel opp til den enkeltes smak og ønsker... men det er noen ting som ikke er så fett originalt (skiltholder etc etc).
Har sett 1998-2000 modeller fra 70-85k siden jeg begynte se på de tidlig i vår...
-
- MC: 2000 mod. Ducati 900 SSie
Vel, jeg tror ikke jeg klarer å bestemme meg, gitt 
Jeg snakket nettopp med en Duciati-freak jeg kjenner. Han mente at det var dyre modifikasjoner som var gjort, og at det reflekteres i prisen (ca. 75.000). Han mente at den var dyr, og at modifikasjonene som er gjort egentlig ikke har så mye å si på denne modellen.
Det skal ikke være lett.

Jeg snakket nettopp med en Duciati-freak jeg kjenner. Han mente at det var dyre modifikasjoner som var gjort, og at det reflekteres i prisen (ca. 75.000). Han mente at den var dyr, og at modifikasjonene som er gjort egentlig ikke har så mye å si på denne modellen.
Det skal ikke være lett.
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Ducati er noe for seg selv, både mekanisk og prismessig.
Har du lyst på SS tror jeg den du har sett på er grei,og ikke så ille i pris heller. Jeg har aldri vurdert å kjøpe Ducati med motoren gjemt,så spesiellt god greie på dem har jeg ikke. Har en -04 Monster S4R som jeg har gjort litt kosmetiske forandringer på. 

"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

-
Hm. Det vedkommende jeg snakket med sist poengterte, var at prisen reflekterer at det er mye veldig dyrt utstyr på sykkelen. Men ifølge ham er mye av dette utstyret helt unødvendig på en SS 900 (i motsetning til på en råere racingmodell), og dermed blir prisen høyere enn den skulle behøvd å være. Og da får man jo en konflikt mellom den "fornuftige" prisen på en 9 år gammel sykkel som har gått 65.000, og det at selger selvfølgelig vil ha igjen litt for alle (unødvendige) investeringer han har gjort. Hadde han sagt 60.000,- så hadde jeg kjøpt den tvert.
- indianeren
Noe av modifikasjonene har vel mere visuell betydning enn rene praktiske forbedringer.
Fordelen med øhlins demperen er at den er lengdejusterbar.. slik at man kan løfte sykkkelen litt i baken for å få kjappere styring. På den annen side, så er den sikkert mere stabil i originalutførelse..
Ser for meg at øhlins pluss goldvalve el. i forgaffelen kan øke kjøregleden/ kjøreegenskapene...hvis man får stillt den inn til ønsket bruk.
Justerbare fotpinner/hvilere... det kunne jeg også tenkt meg... og mere ergonomiske clip-on styrepinner..
Hvis jeg beholder min.. så blir det først omdreving, clip-ons og rydde opp litt rundt skiltplaten i vinter.. så får vi se om det dukker opp en øhlins, eksosspotter/ power commander, miniblinkers og modifisert hugger.
Bremser og motor holder for mitt bruk.. viktigere å trene på den perfekte svingen:)
Fordelen med øhlins demperen er at den er lengdejusterbar.. slik at man kan løfte sykkkelen litt i baken for å få kjappere styring. På den annen side, så er den sikkert mere stabil i originalutførelse..
Ser for meg at øhlins pluss goldvalve el. i forgaffelen kan øke kjøregleden/ kjøreegenskapene...hvis man får stillt den inn til ønsket bruk.
Justerbare fotpinner/hvilere... det kunne jeg også tenkt meg... og mere ergonomiske clip-on styrepinner..
Hvis jeg beholder min.. så blir det først omdreving, clip-ons og rydde opp litt rundt skiltplaten i vinter.. så får vi se om det dukker opp en øhlins, eksosspotter/ power commander, miniblinkers og modifisert hugger.
Bremser og motor holder for mitt bruk.. viktigere å trene på den perfekte svingen:)
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
hvis du har så mye tvil om dette er sykkelen for deg så la det være og kjøp noe annet... ellers kommer du til å fortsette å lure...kjøp en helt ny en av den typen du liker for da er prisen som den er...ikke noe mer å lure på. 

-
Hadde det vært så enkelt 
Nei, det som gjør meg usikker er rett og slett at jeg lurer på om jeg ender opp med å betale for mye i forhold til den reelle verdien. Salgsverdien er nok betydelig, iom. at Løvås gir 75.000 i innbytte for dem. Da tar de service på den, og for å tjene noe på den må de jo selge den for over 80.000,-. Og de tar vel neppe sykkelen inn med mindre de er sikre på å få solgt den uten tap (med mindre de plukker av de kule delene og selger dem - jeg vet ikke om forhandlere er troende til å gjøre slikt?)
Sykkelen er jo nydelig. Men den må ha en service. Eier sier at service koster 3-5.000,- Naboen, som er noenlunne Ducati- og Moto Guzzi freak, mener det koster 7-8.000,- for service på denne sykkelen. Og da blir jo totalsummen enda høyere. Og med en km. stand på 65.000,- - selv om sykkelen er supert vedlikeholdt - risikerer jeg ikke å få mye serviceutgifter på den i løpet av de neste årene? (Selv kjører jeg imidlertid neppe mer enn 5-6.000 pr. sesong, dog.)

Nei, det som gjør meg usikker er rett og slett at jeg lurer på om jeg ender opp med å betale for mye i forhold til den reelle verdien. Salgsverdien er nok betydelig, iom. at Løvås gir 75.000 i innbytte for dem. Da tar de service på den, og for å tjene noe på den må de jo selge den for over 80.000,-. Og de tar vel neppe sykkelen inn med mindre de er sikre på å få solgt den uten tap (med mindre de plukker av de kule delene og selger dem - jeg vet ikke om forhandlere er troende til å gjøre slikt?)
Sykkelen er jo nydelig. Men den må ha en service. Eier sier at service koster 3-5.000,- Naboen, som er noenlunne Ducati- og Moto Guzzi freak, mener det koster 7-8.000,- for service på denne sykkelen. Og da blir jo totalsummen enda høyere. Og med en km. stand på 65.000,- - selv om sykkelen er supert vedlikeholdt - risikerer jeg ikke å få mye serviceutgifter på den i løpet av de neste årene? (Selv kjører jeg imidlertid neppe mer enn 5-6.000 pr. sesong, dog.)
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
uansett hva du kjøper må det ha vedlikehold...men som jeg sier :er du i tvil før du kjøper kommer du til å lure på om det var lurt etterpå også... må du ha andre til å overbevise deg om at det er greit kan du værtfall glemme det..tvilen gnager..løvås tjener penger på den nye og han.. så mye at de kan gi greit i innbytte...der fikk du ennå mer tvil...
Last edited by mekkern on 23 Aug 2007 21:20, edited 1 time in total.
-
Jada, jeg skjønner hva du mener. Men hovedpoenget er jo at jeg ikke kjenner så godt til prisnivå etc., og det er der de største usikkerhetene ligger.
- indianeren
Er på jobb nå...(og skal videre til Indian treff et stykke inn i Sverige etterpå)...men jeg har en faktura fra Løvaas på service, nytt dekk etc fra tidligere eiere.
Tror servicen var rundt 4000-5000 med nye reimer, olje etc... men skal sjekke.
2 ventilene er billigere i drift og forsikring enn 4 ventilerene...og det er ekstremt sjelden reimhavari på disse..
Enklere å komme til for ventiljustering etc...
7-8000 stemmer nok for 74x, 916,99x .. men på årets modeller er serviceintervallene og kostnadene sterkt forbedret..
Forsikring var under halve prisen for en 900ssie for meg i forhold til en 748, 9xx..
Tror servicen var rundt 4000-5000 med nye reimer, olje etc... men skal sjekke.
2 ventilene er billigere i drift og forsikring enn 4 ventilerene...og det er ekstremt sjelden reimhavari på disse..
Enklere å komme til for ventiljustering etc...
7-8000 stemmer nok for 74x, 916,99x .. men på årets modeller er serviceintervallene og kostnadene sterkt forbedret..
Forsikring var under halve prisen for en 900ssie for meg i forhold til en 748, 9xx..

Skjønner bare ikke helt dette med at den er overpriset grunnet at delene som er satt på denne helst hadde tatt seg bedre ut på en 916 eller liknende. Delene sitter på og du kan få utnytte av dem på den sykkelen der også.
-
Gixxerman: Joda, jeg skjønner hva du mener. Poenget var vel at enkelte av disse modifikasjonen hadde gjort en større forskjell på en "råere" sykkel, og at originaldelene er mer enn gode nok. Og da blir det jo et poeng hvorvidt det er verdt å betale mange tusen mer p.g.a. deler som strengt tatt ikke utgjør så enorm forskjell. Tenker spesiellt på hjulene, bremsene og øhlins-demperen. Sistnevnte sier de fleste er dritfett (har ikke erfaring med det selv), mens én har sagt at det hovedsaklig er en fordel hvis man er ganske tung (nå veier jeg litt over 90kg, så jeg er jo ikke noen "lettvekter" heller). Hjulene sies det at man merker veldig stor forskjell på. Bremsene er selvsagt utrolig råe, men ikke akkurat nødvendig på en gatesykkel. (Hjulene kunne jeg kanksje evt. byttet tilbake til originalhjulene og solgt - de koster vel fort en 15-20.000 nye. Bremsene blir litt mer jobb å pelle av.)
Ellers er det jo mange kosmetiske endringer og ekstrautstyr, og det er ikke noe jeg mener burde trekke prisen opp særlig.
Njei, jeg vet da faen. Han får 75.000,- for den av Løvås, så prisen er vel ikke feil. (Samtidig så jeg en 2002-mod. med 15.000km på Finn.no, til 10.000,- mer. Forskjellene i pris blir ganske små.
Ellers er det jo mange kosmetiske endringer og ekstrautstyr, og det er ikke noe jeg mener burde trekke prisen opp særlig.
Njei, jeg vet da faen. Han får 75.000,- for den av Løvås, så prisen er vel ikke feil. (Samtidig så jeg en 2002-mod. med 15.000km på Finn.no, til 10.000,- mer. Forskjellene i pris blir ganske små.
- indianeren
Den 2002 Senna modellen er fin...
Var vel i 2002 at de kom med ny baksving og demper ??
Det mest fornuftige er sikkert å ikke kjøpe sykkel... og heller sitte på kafè og drikke cafe latte... og tenke på alt man kunne ha gjort og lært

Var vel i 2002 at de kom med ny baksving og demper ??
Det mest fornuftige er sikkert å ikke kjøpe sykkel... og heller sitte på kafè og drikke cafe latte... og tenke på alt man kunne ha gjort og lært

-
Hvis jeg skal gjøre det, så ser jeg gjerne at det er på en utekafé, og at det står en skinnende 900SS på fortauet