Tenning Virago - mangler tenning på fremre sylinder - feilsø

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
ahaman

Tenning Virago - mangler tenning på fremre sylinder - feilsø

Post by ahaman »

Hei, håper noen har noen gode feilsøkingsmuligheter. Gjelder xv1000-86mod, gått ca 90'km
Har bare gnist på tennplugg foran noen ganger. Motoren går bare på bakre, noen ganger kommer også fremre
- har skiftet tennplugger
- har skiftet coil, pluggledning, plugghette
- har tatt ut CDI-boksen - pusset terminaler osv - åpnet den og alt ser greit ut - men hvem vet
- sjekket og pusset sikringer
- søkt etter overledning

Så, jeg kan starte motoren og mens den går dra av plugghette på fremre og motoren går helt likt. Dersom jeg setter en plugg og legger til sylinderen kommer det ikke gnist (bare unntaksvis og da litt orangefarge)

Det jeg lurer litt på er hva jeg kan utelukke og hva jeg bør søke videre på, all den tid jeg har god tenning på bakre sylinder.
F.eks pick-up coil - kan feil her påvirke bare den ene? (men mye å skru opp)
Rectifier - denne har jeg skiftet før ved tenningsproblem - og det fikset det - men da var det null tenning og synlig skade på den

Andre ting?

Takker på forhånd for gode forslag.
StenR

Re: Tenning Virago - mangler tenning på fremre sylinder - feilsø

Post by StenR »

Synes det er litt rart at du får dårlig gnist når du først får det. Dårlige pickuper trodde jeg mer fungerte som signalgivere til igniteren, så når igniteren først bestemmer seg for å gi gnist, så trodde jeg at den da burde være feit og fin uavhengig av tilstanden til pickupene. Men kanskje noen andre her som har konkrete erfaringer fra dette. Hvis du har bytta alt annet til nytt, så sitter du jo igjen med igniter/CDI da. Beste om du kunne få byttelånt CDI, det vil si prøve din CDI på en annens sykkel. Lykke til!
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

eller koble om slik at cdi boksen får picup1 på 2 og motsatt og bytt om coil utgangene og se om den da går på den fremre og ikke den bakre... fungerer det slik er det cdi , hvis ikke pickupen.
ahaman

Post by ahaman »

mekkern wrote:eller koble om slik at cdi boksen får picup1 på 2 og motsatt og bytt om coil utgangene og se om den da går på den fremre og ikke den bakre... fungerer det slik er det cdi , hvis ikke pickupen.
Tusen takk. Dette var et godt forslag. Jeg må bare finne ut hvordan jeg kan skifte om pick-up inn til CDI-boksen. Har ikke helt kontroll på alle ledningene. Men regner med jeg kan finne det ut av kablingsoversikten i Hayes-boka.

Nei, jeg synes også det er rart at jeg bare har litt tenning. F.eks når jeg drar av plugghetta (på den som ikke virker) mens motoren går så begynner den plutselig å gå fint uten at plugghetta er helt nede på pluggen. Rart... Altså det virker som om den får bedre tenning når det bare er nesten-kontakt mellom plugghette og plugg. Strange.

Har lest om en annen person som hadde noe lignende feil 4-sylindret xs11, men han fant ut at det var feil på CDI-boksen - synlig feil og den kunne loddes. se http://www.xs11.com/forum/showthread.ph ... readid=121

Jeg bør også kanskje nevne at det siste som ble gjort før denne feilen kom var at det ble byttet batteri. Til et Biltema-batteri. Kan det være en helt syk sammenheng med batteriet? har ikke bare gode erfaringer med Biltema-greier. Men batteriet holder godt på strømmen, måler 13,1Volt uten at sykkelen går (for mye?).

Igjen, takk for god hjelp
emto
MC: Har ingen, men sikler hver gang jeg ser en.

Post by emto »

Altså det virker som om den får bedre tenning når det bare er nesten-kontakt mellom plugghette og plugg.
Den plugghetta høres ikke helt frisk ut, jeg ville sjekket den før jeg hadde gjort noe annet.
Høres ut som at hetta er ødelagt og at kontakten blir dårlig når plugghetta er skjøvet helt inn på pluggen.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

ahaman wrote:
Nei, jeg synes også det er rart at jeg bare har litt tenning. F.eks når jeg drar av plugghetta (på den som ikke virker) mens motoren går så begynner den plutselig å gå fint uten at plugghetta er helt nede på pluggen. Rart... Altså det virker som om den får bedre tenning når det bare er nesten-kontakt mellom plugghette og plugg. Strange.
Ikke så rart som det kan høres ut. Det er faktisk et gammelt triks med tenningsproblemer å lagge mer motstand i plugghette. De gjør at ladningen blir sterkere og gnisten sterkere. Luft er for høyspennt å regne som motstand.
Om du kan måle spenningen på pulsene ut av CDI boksen kan du muligens kunne finne ut om det er denne. For fullgod måling må du vel ha ocilloscop som måler både spenning og pulslengde. :(
ahaman

Post by ahaman »

Bra Babelfisken!

Ja og som tidligere sagt; Plugghetter er skiftet (og plugg, pluggkabel og coil). Har ikke fått tid til å "jukse" om foran og bak ennå men har kjøpt kabelsko så jeg kan få laget noen patche-kabler.

Å måle utpulser fra en CDI boks med et multimeter går nok litt forbi min mekkekompetanse. Nå får jeg først se om jeg klarer å skifte om tenningspuls og tenning for bakre og fremre.

Poster nytt når ferdig. Kan være interessant for flere tipper jeg.
ahaman

Post by ahaman »

Ja nå har jeg testet med å koble om. Inn i CDI-boksen skiftet jeg om 2 og 2 kabler. Og skiftet så også på coilene. Gikk helt greit. Men den går altså fremdeles bare på bakre sylinder... :-s . Nå sjekket jeg også igjen om jeg hadde gnist på pluggen foran og nå har jeg det!!! Kanskje det ikke var noe elektrisk allikevel? Så nå har jeg altså kablet tilbake igjen som originalt og jeg har gnist. (ihvertfall noe).

Tester med å la pluggen stå igjen, setter ny plugg i plugghetta og legger på sylinderen. ... og har gnist. Nei - det må være noe annet enn elektrisk, det må være at jeg ikke har sjekket godt nok tidligere. Ved hjelp av den omkoblingen av CDI-boks og coil, samt skifte av coil-pluggledning-plugghette-plugg har jeg jo nå skiftet ut alle komponenter.

Jeg starter en ny tråd for gode råd for videre feilsøking.
roger72
MC: Suzuki VX 800.
Tidligere: -96 Kawasaki VN800 Vulcan, 87 Yamaha XJ900, 82 Suzuki GSX1100, 74 Honda CB350Four

Post by roger72 »

Om det er kompresjonen som mangler så vil du merke det om du åpner oljepåfyllingen eller vannpåfyllingen mens motoren går. Da vil du få gjennomslag enten via stempelet(ringene), oljetettninger eller via en sprukket toppakning.
Siden pluggen er våt, vil jeg annta at det er manglende gnist. Har du prøvd å bytteom både plugg, plugghette, ledning og coil fra den aktre sylinderen?
Du kan også "mate" sylinderen med startgass,

Lykke til
ahaman

Post by ahaman »

Har skiftet ut til nytt, plugg, plugghette, pluggledning og coil på den som ikke går. Så der bør det ikke være noe feil
Det er 2 coiler på virago 86
Har så "patchet" om signalkabler fra pick-up-coil inn i CDI-boks og samtidig skiftet om signalkablene på coilene (eller tilbake da, om dere skjønner). Fikk da testet "signalveien" gjennom CDI-boks og helt frem til Coil. Så hvis CDI-boksen var feil, burde den da etter "patching" gått bare på fremre sylinder etter omkoblingen. Men den gikk fremdeles bare på bakre. Jeg kan ikke bytte om alt på en gang da pluggkablene ikke er lange nok. (burde heller ikke gi noen mening da alle komponentene er helt nye)

Når jeg starter den opp og lar den gå på bakre sylinder og har en plugg i plugghetten fremme så gnistrer det greit. (men det er her jeg er litt usikker på om dette har vært tilfelle hele tiden). Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde gnist når jeg begynte å få problemer.

Så det er derfor jeg ikke lenger tror det er noe elektrisk. Det kan være at har vært noe feil elektrisk tidligere, dårlig kontakt eller noe. Selv om det nå er fikset så kan det være at fordi jeg nå har holdt på så lenge uten å få igang fremre sylinder (jeg har kjørt motoren ganske mye med bare bakre sylinder) er blitt en annen feil? Det har jo trolig blitt pøst inn en hel del bensin i det kammeret som aldri har blitt brukt. kanskje forgasser er full av drit?

I alle fall skal sjekke tipset med bruk av kompresjonstester (ligger i den andre tråden) nå først.
roger72
MC: Suzuki VX 800.
Tidligere: -96 Kawasaki VN800 Vulcan, 87 Yamaha XJ900, 82 Suzuki GSX1100, 74 Honda CB350Four

Post by roger72 »

OK. Skjønner hvorfor du utelater det elektriske.

MEN prøv de andre rådene mine.
Har du sykkelen i nærheten av deg?
Det er jo veldig kjapt å åpne fyllepluggene med motoren i gang.
Du burde også sansynligvis merket et veldig stor smøroljeforbruk om det var totalt havari på ringene.
Hadde du "matet" sylinderen med startgass, hadde du ihvertfall skulle fått liv i den.
Post Reply