Hmm, åpningshjelm skal jeg nok ikke ha nei. En S1 er nok og utelukket, den han viste meg i butikken hadde klipslås og ikke dobbel D-ring. Må ha dobbel D
Jeg må jo si at sånn igrunn heller mot en Schubert. Vel og merke om den passer hodet mitt da. Og det er det jo bare jeg som kan finne ut av. Eneste er at jeg har visse betenkeligheter mot det antiduggbelegget og det at pinlock ikke er standard. At jeg kanskje ser ut som Robocop med solvisiret nede får så være, jeg ser det jo ikke selv.....
Folket må bare komme med flere synspunkt, jeg er ikke typen som handler på impuls igrunn, må ta seg tid og finne ut av ting.
ATWindsor wrote:Jeg synes schubert er et merke som oser kvalitet, og det er også veldig stille. De har noe anti-dugg-greier på visiret sitt, men jeg vet ikke hvor effektivt det er.
AtW
Lølle wrote:Er det så ille? Veldig behagelig, da. Hvis det er dårlige mtp sikkerhet ville vel ikke Schubert brukt det? Håper jeg
Nja, jeg har ikke noen vektige argumenter annet enn at med dobbel D-ring så strammer man reimen hver gang man tar på seg hjelmen. Uansett om man har mye eller lite under reimen, buff osv.
Er vel egentlig en personlig preferanse fra min side, tror ikke andre løsninger er "dårligere" igrunn, men jeg liker å stramme hver gang. De ekstra sekundene det tar å ta på seg eller av seg hjelmen har jeg. Skal ikke ha dårlig tid når en kjører mc, farlig kombo det
ATWindsor wrote:Jeg synes schubert er et merke som oser kvalitet, og det er også veldig stille. De har noe anti-dugg-greier på visiret sitt, men jeg vet ikke hvor effektivt det er.
AtW
Det er etter min mening svakheten ved Schubert
Svakheten er at de har anti-dugg? Eller er svakheten at anti-dugg-belegget ikke er bra nok?
Sikkerhetsmessig vil jeg tro klips ikke er noe problem, har aldri hørt om noen undersøkelser som har pekt på det, og schuberth virker å teste hjelmene nøye, de har jo blant annet et festesystem som hindrer at hjelemen vrir seg av hodet når man kolliderer
AtW
Det er etter min mening svakheten ved Schubert
Svakheten er at de har anti-dugg? Eller er svakheten at anti-dugg-belegget ikke er bra nok?
Sikkerhetsmessig vil jeg tro klips ikke er noe problem, har aldri hørt om noen undersøkelser som har pekt på det, og schuberth virker å teste hjelmene nøye, de har jo blant annet et festesystem som hindrer at hjelemen vrir seg av hodet når man kolliderer
AtW
Godt å høre, støtter mitt inntrykk. Jeg liker klipsen veldig godt, raskt og greit.
Dugg; Jeg liker min S1 godt. Svakeste leddet er nok at det dugger nokså mye. Det er bare under svært gunstige forhold at jeg ikke trenger litt glipe på visiret. Klart at en naked bike vil ha mer vind i mot og vil nok fôre mer med luft enn jeg har bak vindskjermen, men læll.
Dobbel D-ring skal være det sikreste, og nei jeg har inget bevis her og nå, men det må da være for noe at det er påbudt innen racing. Er utrolig mange som sier at det er knotete med Dobbel-D. Personlig bruker jeg ikke lange tiden på det, og om det er sikrere *knock on wood* så gjør jeg det gledelig. Er man virkelig så slapp at man ikke har 5 sek å avse ?
Nei, jeg er så bedagelig at jeg ikke har kostet på å be om å få byttet den ut uten grunn. Det var ikke en opsjon å velge. Jeg valgte hjelm, ikke festeanordning. At det er enklere bruke min klipslås enn din DD skammer jeg meg selvfølgelig over.
Jeg har ikke noen erfaring med de andre hjelmene, men har selv en XR-1000. Og jeg synes det er en del vindstøy fra denne. Det hjelper en del å kjøre med buff. Men over 80 hører jeg ikke noe særlig fra radioen jeg har på i mobiltelefonørepluggene mine.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Jeg kjører med en Shoei Raid II Erratix. Er godt fornøyd med den. Ikke så ille med støy i den, men jeg kjører alltid med ørepropper, så da er det ikke så merkbart.
Har 2 visir til den. Det blanke som fulgte med, samt ett blått visir som er fint på sommeren. Har også montert inn den ekstra dugg avviseren. Den er effektiv.
Schuberth leverer da også med dobbel D-ring. R1 har det i hvert fall, er ganske sikker på at S1 også hadde det der jeg var.
Anti-dugg belegget fungerer helt topp. Ikke et snev av dugg med visiret lukket. Ser stor forskjell på det området der belegget er borte (min bedre halvdel ville vaske det litt... med zalo).