Depotjekk
Depotjekk
Er det noen som har synspunkt på om det er lurt / ikke lurt å bruke depotjekk til vinterlagring av sykkel? Jeg lurer på å kjøpe depotjekk (av ulike årsaker, har f.eks. ikke senterstand) og hvis slik jekk kan brukes til å avlaste dekk under vinterlagring ville det telle på plussiden.
Re: Depotjekk
Depostøtte som man kaller det, er en investering. Bruker den hver gang jeg skal smøre kjedet f.eks så den blir brukt hyppig. Ikke nøl med å kjøpe en slik om du har penga. Alle burde hatt en slik.
Hva med 2? Har tenkt samme tanken som trådstarter, vinterlagring på 2 depotstøtter for avlastning av dekk og felg. Er så mye på reise at jeg ikke har mulighet til å flytte på sykkelen annenhver uke.
-
Det er fa også helt unødvendig. Er du helt anal kan du ha litt ekstra luft i dekkene men at de blir urunde av lagring må enten være en typisk urban ledgend eller noe som kun gjelder sykler over 400kg. Har aldri hatt det problemet og det har heller ikke 50+ sykler som lagres samme sted uten mulighet til å flyttes. MC verksteder gjør heller ikke dette men stuer syklene sammen så tett som mulig og de sitter musestille til våren kommer.FV wrote:Hva med 2? Har tenkt samme tanken som trådstarter, vinterlagring på 2 depotstøtter for avlastning av dekk og felg. Er så mye på reise at jeg ikke har mulighet til å flytte på sykkelen annenhver uke.
Depot støtter er praktisk men til helt andre ting enn vinterlagring.
Har da tillogmed lært at bildekk skal lagres liggende, slik at de ikke blir skeive? Jeg motsier deg ikke, for all del, du er en av de klokeste her inne, men har jeg lært helt feil? Ingen fare for dekk eller felg?
Har også hørt dette, vet ikke helt hvor.. Kan ikke si jeg brydde meg om det i vinter
-
Takk skal du ha, men jeg ser ikke på meg selv som spesiellt klok, bare en variert erfaring og litt interesse for fysikken bak MC.FV wrote:Har da tillogmed lært at bildekk skal lagres liggende, slik at de ikke blir skeive? Jeg motsier deg ikke, for all del, du er en av de klokeste her inne, men har jeg lært helt feil? Ingen fare for dekk eller felg?
Felg kan du se helt bort fra. Aluminiumen endrer garantert ikke form

Dekkene ville jeg ikke sett helt bot ifra at kan deformeres med lite luft/lekasje. Tror ikke det har godt av å stå månedsvis brettet på felgen. Men som sagt, vi lagrer over 50 sykler på klubben og ikke en eneste har kommetert dette som et problem. Vet også at flere MC-forhandlere lagrer sykler på samme vis. Tenk på overliggere de står jo stille både 1 og 2 år og flyttes knapt nok i det hele tatt. Nei, flatspot pga lagring tror jeg du kan se helt bort fra.
Det er da også mye rart særlig vi motorsyklister blir utsatt for av "vedtatte sannheter". Hørt om:
- 200km i timen inn i tunell så letter sykkel og treffer taket
- Kan ikke kjøre på bakhjulet med kardang
- banedekk er livsfarlige på vei
- Bilolje er kan ikke brukes til på MC
- Toppeffekten øker med 10hk med slipon
- bredere dekk gir bedre feste
...
Løy Kjitta til meg da han sa de grønne gikk litt fortere også da, når jeg kjøpte grønn Kawasaki? 

- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
går fortere enn turkise... 

Det kan med sikkerhet være greit å planlegge litt mot slutten av sesongen, slik at man vet at man godt kan pælme dekka ved sesongstart. Slik er hvertfall jeg. Jeg sier ikke at dette er the allmighty løsning og det er ikke alltid like lett å forutse, men det er greit å ha i tankene. Ferske dekk ved sesongstart er kos 

-
Absolutt greit med ny gummi om våren. Det kjedelige er at både høsten og våren er de glatte årstidene, vinter ikke medregnet. Mao bør man ha god gummi begge årstidene. Det er i utgangspunktet ikke noe bedre å kjøre med kantete gammel gummi om høsten enn om våren. Beste argumentet for slik prioritering er at man på høsten er godt vannt, har hele sesongen som erfaring og og litt "trøtt" på MC kjøring mens opå våren er man mer våryr, rusten og vil kjøre mest muligGixxerman wrote:Det kan med sikkerhet være greit å planlegge litt mot slutten av sesongen, slik at man vet at man godt kan pælme dekka ved sesongstart. Slik er hvertfall jeg. Jeg sier ikke at dette er the allmighty løsning og det er ikke alltid like lett å forutse, men det er greit å ha i tankene. Ferske dekk ved sesongstart er kos

- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
At sykkelen har stått i samme stilling merker man garantert, med mindre man har for vane å kjøre med ballongdekk på sykkelen og plasserer sykkelen med for mye luft. Jeg har alltid brukt 2 depotstøtter på syklene mine, men glemte det denne sesongen på peden min, bortsett fra bak. Har irritert meg over vibrasjon i styret rundt 30-40 km/h(typisk rundt den hastigheten man merker det) hele denne sesongen etter lagringen, og det kan tilskrives slags "flatspot"(ikke egentlig det, men finner ikke bedre ord for det) i forhjulet etter lagring hvor jeg har vært sløv med å flytte på sykkelen. Merker det med en gang. Det kan ha noe med at jeg alltid har lagret alle pedene mine i stua om vinterenBabelfisken wrote:Dekkene ville jeg ikke sett helt bot ifra at kan deformeres med lite luft/lekasje. Tror ikke det har godt av å stå månedsvis brettet på felgen.FV wrote:Har da tillogmed lært at bildekk skal lagres liggende, slik at de ikke blir skeive? Jeg motsier deg ikke, for all del, du er en av de klokeste her inne, men har jeg lært helt feil? Ingen fare for dekk eller felg?
...

Har begått samme feilen før, og eneste løsningen er ny gummi når det har skjedd. Men overhøyt trykk reduserer problemet under lagring.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
-
Jeg kan vel ikke betvile dine erfaringer men beskrivelsen rimer ikke. Flatspot skulle du jo kjenne som dunk i styret hver gang det går rundt og det er ikke veldig ofte i 30. (et par ganger i sekundet?). Vibrasjoner forbinder jeg med ting som trapping, skjevt strammet bakhjul, ødelagte lagre...tHaWuLf wrote:At sykkelen har stått i samme stilling merker man garantert, med mindre man har for vane å kjøre med ballongdekk på sykkelen og plasserer sykkelen med for mye luft. Jeg har alltid brukt 2 depotstøtter på syklene mine, men glemte det denne sesongen på peden min, bortsett fra bak. Har irritert meg over vibrasjon i styret rundt 30-40 km/h(typisk rundt den hastigheten man merker det) hele denne sesongen etter lagringen, og det kan tilskrives slags "flatspot"(ikke egentlig det, men finner ikke bedre ord for det) i forhjulet etter lagring hvor jeg har vært sløv med å flytte på sykkelen. Merker det med en gang. Det kan ha noe med at jeg alltid har lagret alle pedene mine i stua om vinterenBabelfisken wrote:Dekkene ville jeg ikke sett helt bot ifra at kan deformeres med lite luft/lekasje. Tror ikke det har godt av å stå månedsvis brettet på felgen.FV wrote:Har da tillogmed lært at bildekk skal lagres liggende, slik at de ikke blir skeive? Jeg motsier deg ikke, for all del, du er en av de klokeste her inne, men har jeg lært helt feil? Ingen fare for dekk eller felg?
...Ulempen med å ha dem der er at det er sjeldent at du kan trille så mye rundt med dem når de står mellom møblene dine
Har begått samme feilen før, og eneste løsningen er ny gummi når det har skjedd. Men overhøyt trykk reduserer problemet under lagring.
Sammtidig er det et faktum at jeg aldri har hørt noen klage over slikt ifbm vintelagring på klubben der det er utelukket å flytte sykkel.
- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
Lagrene mine er helt fine. Det var ikke der da jeg satte den inn, og da jeg tok den ut merket jeg det med en gang. Nå har jeg ganske små hjul på scoot'en min(så kan godt skje i andre hastigheter på mer normale sykler. Antall km/h er bare en antydning), men det er nettopp i de litt lavere hastigheten man kjenner det mest. Det avtar nettopp også når dekkene blir varmere som jeg glemte å si i forrige innlegg.
Her kan du lese alt om tips til vinterlagring:
http://www.ventureclubnorway.com/html/v ... gring.html
Der står det blant annet: "Under vinteroppbevaringen så skal begge hjulene stå ubelastet. Spesielt radialdekk har en tendens til å bli urunde om de står på samme punkt over lengere tid. Det merkes senere i form av vibrasjoner, som dog bør avta når hjulene blir skikkelig varme".
Les for øvrig også her: http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=114
"Har sykkelen for eksempel har vært lagret lenge på samme sted, kan gummien ha blitt varig sammentrykket der dekket har hatt kontakt med underlaget"
At dekk bør lagres frittsvevende er forsåvidt gammelt nytt, men jeg har ikke til hensikt å kaste meg inn i en diskusjon om dette. Jeg har erfart det på 3 sykler, og det får være dine klubbmedlemmers egen sak om de har problemer med det eller ei.
Her kan du lese alt om tips til vinterlagring:
http://www.ventureclubnorway.com/html/v ... gring.html
Der står det blant annet: "Under vinteroppbevaringen så skal begge hjulene stå ubelastet. Spesielt radialdekk har en tendens til å bli urunde om de står på samme punkt over lengere tid. Det merkes senere i form av vibrasjoner, som dog bør avta når hjulene blir skikkelig varme".
Les for øvrig også her: http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=114
"Har sykkelen for eksempel har vært lagret lenge på samme sted, kan gummien ha blitt varig sammentrykket der dekket har hatt kontakt med underlaget"
At dekk bør lagres frittsvevende er forsåvidt gammelt nytt, men jeg har ikke til hensikt å kaste meg inn i en diskusjon om dette. Jeg har erfart det på 3 sykler, og det får være dine klubbmedlemmers egen sak om de har problemer med det eller ei.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)