Vibrasjoner i styrehåndtak

Prat om tung MC.
Post Reply
Mr. Lappen
MC: Yamaha YZF R1 2001

Vibrasjoner i styrehåndtak

Post by Mr. Lappen »

Har søkt litt på forumet og ikkje funnet noen tråd som omtaler høyfrekvente vibrasjoner i styret.

På min moped kjennes det ut som virbrasjonene forplanter seg fra motor via ramme og ut i styreholkene.
Det merkes best rundt ca 3500rpm, og på lang sikt kommer det til å bli et lite irritasjonsmoment.
Har hørt om enkelte som har så mye vibber i styret at de blir helt nummen i hendene etter bare en halvtimes kjøring.

Det er en skog av bar-end slipons, styre vekter? og justerbare clip-on styrer å finne på nettet, men...
Er det noen som har erfaring med å ettermontere slikt og ikkje minst; Funker det?
Produktanbefalinger ønskes!
Image
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Vibrasjoner i styrehåndtak

Post by Banditbiker »

Trodde dette med vibrasjoner var forbehold HD jeg. :roll:

BTW
Jeg har ingen vibrasjoner hverken i ramme eller styre uansett turtall \:D/
Men på Fazer'n jeg hadde merket jeg det skikkelig mellom 5 og 7000 omdreininger. :-k
Mr. Lappen

Post by Mr. Lappen »

De fleste Harleyer stikker kanskje av med førstepremien i vibrasjons VM, men på en R-sykkel slipper man heller ikkje unna.
PGA sittestilling får man vektbelastning på underarmer og håndledd.
Enhver vibb forplanter seg da lettere i kropp og sjel.
Image
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

Høyfrekvente vibber er et kjent fenomen på motorsykler over 1000 ccm.
Og ja, styrevekter kan motvirke dette. :)
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Mr. Lappen wrote:De fleste Harleyer stikker kanskje av med førstepremien i vibrasjons VM

Jeg tror rett og slett ikke at du har kjørt de fleste Harleyer [-X Nyere modeller er faktisk mere vibrasjonsfri enn hva andre merker kan påberope seg å være.

Samtlige av japsesyklene jeg har hatt, har hatt et vibrasjonsområde på et gitt turtall.
95' sportsteren jeg hadde var likedan, men Heritagen jeg har nå er fri fra den slags heldigvis.
Balanseakslene gjør tydeligvis jobben sin godt nok.
;-)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

På 750'n jeg hadde for litt siden var det rundt 5000rpm, så da gasset jeg heller på litt eller skifta gir. Så ikke på det som noe stort problem :)

I tillegg(før noen andre sier det) så bør du tenke over sittestillingen din. Bruk mage/rygg til å holde deg opp. Ikke len deg på armene. Da blir du fort sliten på langtur. Dette gjaldt altså R-sykler da man ligger mer frempå enn andre tohjulinger.
Mr. Lappen

Post by Mr. Lappen »

Gixxerman wrote:På 750'n jeg hadde for litt siden var det rundt 5000rpm, så da gasset jeg heller på litt eller skifta gir. Så ikke på det som noe stort problem :)

I tillegg(før noen andre sier det) så bør du tenke over sittestillingen din. Bruk mage/rygg til å holde deg opp. Ikke len deg på armene. Da blir du fort sliten på langtur. Dette gjaldt altså R-sykler da man ligger mer frempå enn andre tohjulinger.

Yepp! Helt klart at det er viktig å avlaste armer ved å være bevisst på sittestillingen. Ved bykjøring/ sakte fart prøver eg å rette meg opp mest mulig, trekke lenger frem på salen og bruke knær til å avlaste armene.

Det er et veldig bra råd å velge et annet gir, evt gasse på for å komme ut av det rpm området der vibrasjoner blir i meste laget.
Det funker.
Det blir nevnt at styrelodd kan ta bort noe av vibrasjonene, så det skal prøves!
Så får vi se om det hjelper, eller om vibrasjonene flytter seg til et annet rpm område...
For motor vibber som ut i styret dreier seg vel om en slags form for resonnans eller hur?
Image
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Styrelodd virker! Jeg mista det ene på offroaderen jeg hadde (DR-Z400 endunker) og det var merkbart.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Større styrelodd er nok enkleste vei til mindre vibrasjoner. På min "moped" er styreholkene produsert av et mykere materiale, omtrent som neopren. Neppe original Kawasaki. Innbiller meg at de demper vibrasjoner bedre enn vanlige holker. På min forrige MC som var en endunker var jeg skikkelig plaget av vibrasjoner på turer lengre enn tre kvarter. Ikke bare på nevene men også der ryggen skifter navn. Overgangen til rekkefirer var mildt sagt en lettelse. :)
Post Reply