Jeg får starte med å presentere meg selv. Jeg er en gutt snart 23 år fra Oslo. Har vært ekstrem bilfanatiker siden jeg var 13 år gammel og elsker biler mer enn noe annet. Men det har nå endret seg, da jeg fikk smak av glede på to hjul på fredag. Mistet da min MC-dyd og for å gjøre lang (men spennende) historie kort så fikk jeg lyst til å spare kroner over vinteren for å kunne starte på førerlisens (teori og praksis) til våren neste år. Jeg har hatt bilsertifikat i snart fire år og med mye kjøring i Oslo så regner jeg meg som ganske trygg i trafikken.
Har selvsagt noen spørsmål og lurer på om dere kan hjelpe meg underveis. Kan numrere dem slik at det blir enklere for dere å svare

1) Først og fremst lurer jeg på om det er poeng i å ta førerlisens for lett MC klassen? Siden jeg har fylt 21 så kan jeg jo gå rett på sak (altså tung kategorien). Jeg kommer til å uansett først kjøpe meg en ny Honda CBR 125cc pga. brukererfaringer med god kvalitet, lave vedlikeholdskostnader, mitt entusiasme for Honda og 5 års garanti. Dette for å ikke drepe meg selv da jeg er overbevist om at det hviler ville hester på 600cc+ syklene. Jeg vil sikkert beholde sykkelen i tre år ca.
2) Hvor store MCer kjører man med under opplæring for tung MC? Jeg er litt redd de som er over 125cc, for å være helt ærlig. Derfor vil jeg ha en myk start.
3) Jeg ser ingen prismessige forskjeller for å ta sertifikat for lett MC vs. tung MC på de førerskole nettsidene jeg har svippet innom. Er det forskjell etter deres erfaring? Er det lite eller ingen prisforskjell så kan jeg sterkt vurdere å prøve å gå gjennom tung MC delen med en gang.
4) Hva er obligatorisk å gå gjennom for lett-MC/tung-MC?
5) Hva er hovedsakelige forskjeller i trafikken for en MC-fører og en bilfører? Det er kanskje det viktigste spørsmålet - da jeg kan kartlegge inne i mitt lille hode hvor vanskelig det vil være å adoptere til to-hjuling.
Mitt personlige mål er å eie min absolutte drømmemotorsykkel, en Ducati 999, innen det året jeg fyller 27 år.
Takk for at du tok deg tid til å lese denne posten.