Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Prat om tung MC.
drivingnirvana

Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Post by drivingnirvana »

Hei godfolk

Jeg får starte med å presentere meg selv. Jeg er en gutt snart 23 år fra Oslo. Har vært ekstrem bilfanatiker siden jeg var 13 år gammel og elsker biler mer enn noe annet. Men det har nå endret seg, da jeg fikk smak av glede på to hjul på fredag. Mistet da min MC-dyd og for å gjøre lang (men spennende) historie kort så fikk jeg lyst til å spare kroner over vinteren for å kunne starte på førerlisens (teori og praksis) til våren neste år. Jeg har hatt bilsertifikat i snart fire år og med mye kjøring i Oslo så regner jeg meg som ganske trygg i trafikken.

Har selvsagt noen spørsmål og lurer på om dere kan hjelpe meg underveis. Kan numrere dem slik at det blir enklere for dere å svare :)

1) Først og fremst lurer jeg på om det er poeng i å ta førerlisens for lett MC klassen? Siden jeg har fylt 21 så kan jeg jo gå rett på sak (altså tung kategorien). Jeg kommer til å uansett først kjøpe meg en ny Honda CBR 125cc pga. brukererfaringer med god kvalitet, lave vedlikeholdskostnader, mitt entusiasme for Honda og 5 års garanti. Dette for å ikke drepe meg selv da jeg er overbevist om at det hviler ville hester på 600cc+ syklene. Jeg vil sikkert beholde sykkelen i tre år ca.

2) Hvor store MCer kjører man med under opplæring for tung MC? Jeg er litt redd de som er over 125cc, for å være helt ærlig. Derfor vil jeg ha en myk start.

3) Jeg ser ingen prismessige forskjeller for å ta sertifikat for lett MC vs. tung MC på de førerskole nettsidene jeg har svippet innom. Er det forskjell etter deres erfaring? Er det lite eller ingen prisforskjell så kan jeg sterkt vurdere å prøve å gå gjennom tung MC delen med en gang.

4) Hva er obligatorisk å gå gjennom for lett-MC/tung-MC?

5) Hva er hovedsakelige forskjeller i trafikken for en MC-fører og en bilfører? Det er kanskje det viktigste spørsmålet - da jeg kan kartlegge inne i mitt lille hode hvor vanskelig det vil være å adoptere til to-hjuling.

Mitt personlige mål er å eie min absolutte drømmemotorsykkel, en Ducati 999, innen det året jeg fyller 27 år.

Takk for at du tok deg tid til å lese denne posten.
Hei du
Hawken
MC: Ducati SS 750

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Post by Hawken »

Heisann og velkommen til forumet! Kan gi deg mitt synspunkt på ting i alle fall :)

1. Uansett om du skal kjøpe deg lett eller tung MC så bør du kjøre opp til tung. Da slipper du noe oppgradering av MC-lappen ved en senere anledning.

2. Skolesyklene varierer fra 400cc -> osv. De fleste har 600cc+. Jeg kjørte opp på en BMW 1150, en stor og tung MC, men absolutt en kjempebra sykkel å kjøre med. Føler du deg ukomfortabel kan du jo høre med de forskjellige trafikkskolene om hvilke MC'er de har.

3. Se punkt 1, tung MC er mest praktisk å ha. Dessuten er det ikke store prisforskjellen på lett og tung.

4.
Obligatorisk opplæring
- Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse A1 og A.
- Veiledningstime trinn 2
- Trafikal kompetanse og kjøreteknikk
- Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk (banekjøring)
- Veiledningstime trinn 3
- Sikkerhetskurs på veg: - teori
- praksis
5. Vanskeligere å bli sett, mer sårbar, osv. Dette får andre fylle inn mer om, men man får også vite en del gjennom teorien :)

Håper dette var til litt hjelp ;-)
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
hakrist
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Post by hakrist »

drivingnirvana wrote: 2) Hvor store MCer kjører man med under opplæring for tung MC? Jeg er litt redd de som er over 125cc, for å være helt ærlig. Derfor vil jeg ha en myk start.
Skolesykkelen jeg kjørte opp med var en Suzuki 750cc.
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Skolesykkelen min var en 600ccm Fazer. Ta tung lappen med en gang, så slipper du å oppgradere.

Det med at du vil ha 125 er jo nettopp fordi du ikke føler deg komfortabel med mc enda, men det lærer du deg på kjøreskolen. Du kommer aldri i livet til å beholde en 125 i tre år. Men du får jo også CBR 400R hvis du ikke føler deg helt klar for en 600 R-sykkel. Du har jo også mulighet til å kjøre touringsykkel for å ikke ha en helt værsting som førstesykkel.

Husk forresten å være tidlig ute med å ta kontakt med kjøreskolene, les på teorien og bli ferdig med den fort, for den hjelper deg på det praktiske.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

demons wrote:Det med at du vil ha 125 er jo nettopp fordi du ikke føler deg komfortabel med mc enda, men det lærer du deg på kjøreskolen. Du kommer aldri i livet til å beholde en 125 i tre år. .
125 er noe alle burde starte å forsikre fra den dagen de kaster bleiene for å spare opp bonus. Jeg har hatt en 125 stående i 8 år jeg, og jeg vil alltid ha en slik en for småturer. En scooter til og fra kjøpesenterne med masse plass under setet er uendelig praktisk. Jeg kjørte vel opp med en bandit 600 til tung(av en eller annen grunn synes jeg scooteren min gir et større kick :shock: ). Det var en slapp maskin(kan skyldes at kjørelæreren var enormt svær og feit :P ), men når jeg tenker over det var den ganske god å kjøre :) Det er veldig mange 125 - hatere her på forumet, men det er ganske mye kjøreglede i en slik en. Dessuten kan du tjene opp bonus, og når du skaffer deg en tung sykkel, så flytter du den bonusen du hadde på den 125'en over til den tunge, og starter en ny bonus på 125 eller på bil. Men det kommer litt an på hvor gode avtaler du kommer frem til med forsikringsselskapet. Men skal jeg først ha en 125, så skal det være en praktisk sak som er egnet for shopping og små turer som ikke er så seriøse(for min del ihvertfall). Jeg synes det var litt i overkant å sparke i gang R1'en\900RR, 16 ventiler og varme opp et par liter motorolje for å dra på shopping når du ikke får plass til noe varer osv uten å ha med en svær ryggsekk. Man skal ideelt sett ha en sykkel for hvert enkelt bruk, og de tunge syklene var\er for min del forbeholdt seriøse turer, selv om jeg skulle hatt en box'er Bimmer for europaturer med svære kofferter på siden. Å tyne en 125 på slikt tør jeg ikke, selv om jeg har vært på vestlandsturer med scooteren min. Men nå skal du ha cbr 125, og det er en like meningsfull/meningsløs sykkel som hvilken som helst annen, og du kan like så godt handle deg en 1000 kubikk med en gang hvis du finner en god forsikringsavtale. Som det sies her er ikke store sykler farlige, men krever litt mer respekt enn en 125. En allrounder sykler som fazer\bandit\sv 650 o.l er nok fine til alt mulig, og det kan jo også være et alternativ med en gang eller senere.

Men når det gjelder disse spørsmålene er det like mange meninger som personer på forumet, og du danner deg nok fort opp en mening når du har fått noen kjøretimer på baken :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Freddie

Post by Freddie »

Men når det gjelder disse spørsmålene er det like mange meninger som personer på forumet
Dette stemmer nok ganske godt...

Tok selv lappen på sykkel for et år siden. Gikk rett på tung-sykkel-lappen, uten å ha noe erfaring fra før. Ikke noe problem det. Tar du lappen på lett først, må du jo betale en del for oppgardering senere...
Den som tar, han har
Den som slår, han får
Lidahl
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98

Post by Lidahl »

Hei, er 21 år og bynte å kjøre opp til MCi august i år. Jeg hadde akkurat samme tankegangen som deg sist år; at jeg skulle holde meg unna de tunge syklene fordi vekten på de var litt skremmende for meg som bare har kjørt moped og heilcross før, kraften skremmete meg ikke da pga. fortid med heilcross :lol:

1) Her er i allefall min erfaring ved å gå rett på tung-sertifikatet: Beste beslutningen jeg kunne tatt. Jeg kommer aldri til å kjøre en sykkel med mindre enn 600cc igjen med mindre jeg må på butikken og bare har en sliten scooter tilgjengelig. Nei, kjør opp til tung sykkel og du vil endre mening om å kjøpe 125, det er jeg ganske sikker på.

2) På kjøreskolen min har vi en 750 BMW som jeg får tøffe rundt på. En relativt lav og lettkjørt sykkel, ser ut som en touringsykkel, men jeg er ikke sikker på helt hva det er. Den veier drøyt 200 kilo og er tung å trille, men når du kjører den merkes et ikke, noe jeg trodde det ville. Faktisk følte jeg meg tryggere i høy hastighet på den enn på min gamle Yamaha DTR 50cc som rista opp i 80.

3) Du må gjennom stort sett det samme. Men jeg mener å huske at det faktisk var mindre vi måtte gjennom på tung. Men det kan hende et var pga. at vi alle hadde klasse B eller A1 fra før (jeg hadde bare B).

4) Jeg har vanlige kjøretimer, 6, 7, 8 stk som inkluderer litt hinderløypekjøring, bremsing, kontrastyring og 180', men mest bykjøring, tettsted med gatelys og fortauer, og motorveikjøring. I tillegg skal jeg på torsdag på "lånkebanen" for en utvidet tenkisk kjøretime, mye slik som du må på glattkjøring med bil osv. Så er det langkjøring, også skal jeg da kjøre opp i midten av september :)

5) Er ikke så stor forskjell, men man får god oppfølging på det som er viktig. Dette kan være plassering i kjørebanen, kollektivfelt, sving i fart, trikkeskinner og rent tenkiske ting som nedbremsing og unnaviksmanøver. Førelæreren vår sa at om du har kommet hit for å ta sertifikatet til MC, slik at du kan komme deg fra A til B, så har du kommet feil. Motorsykkel handler om kjøreglede.

Gå ned til trafikkskolen og si at du skal ha kurs for klasse A så fort som mulig \:D/
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

1: Gå rett på tung. Lettlappen først og oppgradering senere er bortkastede penger. Jeg ble lei av original 125 etter en sesong. Tviler på at du greier å beholde en CBR 125 som eneste mc i 3 år. Se heller om du kan finne deg en CBR 400 RR, VFR 400 NC 30 eller RVF 400 NC 35. Alle disse er 400cc racing-sykler fra Honda. God kvalitet og gode kjøreegenskaper, men ikke noe kjempekraftig motor. Ihvertfall Fast Bikes annbefaler 400cc racing som begynnersykkel. 600 racing kan bli litt mye tror jeg, men det er vel mange som begynner med det også. Største problemet med 600 er forsikringen. Vi snakker 10-15-kanskje opp i 25 lapper for kasko. Kanskje en Honda Hornet 600 kan passe? Eller en Suzuki SV 650? Begge er sykler som er gode å begynne på. Ikke racing, men raske nok.

2: Da jeg oppgraderte fra lett til mellomklasse kjørte jeg en fulleffekt BMW 650 Scarver. Ikke akkurat raskeste kniven i skuffa.

Ducati 999 er et godt valg av drømmesykkel. De kommer muligens til å falle i pris nå som 1098 har kommet, så de bør vel snart bli oppnåelige for mannen i gata.
hornet_honda

Post by hornet_honda »

Jeg har en Honda Hornet til salgs!
kjempe billig i forsikring ja!
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Tusen takk for flott respons. Visste ikke at jeg kom til å få utfyllende svar!

Har fått svar på det meste her nå. =D>

Ang. lettkjørt sykkel kontra racing så har jeg egen bil til handleturer så det skal ikke være noe hinder. MCen skal vel bare brukes i helgen og litt ettermiddagskos. Hehe...

Hva skiller en MC i trafikken fra en bil? Kan man kjøre i kollektivfeltet? Hva med bom og fotoboks (hehehe nå gliser jeg her)? Er annet beskyttelse enn hjelm påbudt (vet selvsagt at man bør ha på litt mer enn t-skjorte og jeans når man skal ut og kjøre sykkel men dette er et generelt spørsmål)?

Hva med serviceintervaller på motorsykler vs. biler?

Virker som om det er en frisk blanding av hva slags sykler man har opplæring under.

Jeg får se ann til en 400cc MC fra Honda. Forresten noen som vet når Honda begynte med 5 års garantien? Må vel vurdere en med garanti over en uten garanti i første omgang.

Ja det er vel det at Ducatien har blitt erstattet og prisene faller, så den er oppnåelig :)

Mitt førstegangsbudsjett er 40-50k kr., kanskje 60k om jeg er heldig eller finner noe som frister veldig mye (helst ikke noe som faller mye i verdi).

Mange spørsmål igjen, sorry... :)
Hei du
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Hmm ser ut som budsjettet mitt blir litt lite for voksen sykkel. Får se videre ann i vinter, hvor mye jeg kan bruke... :)
Hei du
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Du stiller mange spørsmål ja! Hva skiller en MC i trafikken fra en bil? Dette kan man holde en avhandling om, men for å korte ned bethovens 9'ende symfoni ned i 2 minutter: Vekt, Aks, brems, hvor lett man kan kaste seg rundt, sårbarhet, hvor godt man blir sett m.m. På mc blir biler akkurat som bobiler er for bilister, det er treige og tunge gjenstander som alltid står i veien, og som det er lett å kjøre bølle rundt om man har dårlig tid. Smeller det er du alltid taper på MC.

Man kan ligge i kollektivfeltet ja, og det blir du fort glad for. Innover fra Asker til Oslo på morgen med stor kø hele veien hever du deg raskt over trafikken når du glir inn i bussfeltet :D Fotobokser er det stort sett bare å feie forbi, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor de ikke har et system som gjør at den fotoboksen som skal ta motgående trafikk kan kobles slik at den knipser MC folk. Egentlig er jeg glad for at den ikke virker slik :)

Hjelm er obligatorisk ja, men du trenger ikke nødvendigvis å ha på deg mer(selv om jeg anbefaler kjøredress, hansker osv), men det fremkommer av forsikringsavtalen din om dette er noe du må ha på deg, gunstig å huke av for dette når du bestiller forsikring.

Serviceintervall på sykkel er kanskje noe kortere, men ikke nødvendigvis. 5-6 k er gunstig for oljeskift med filter, selv om jeg ofte gjør det litt før. Ellers er manualen ofte godt opplyst her. Du finner en fin sykkel til 50-60k+. Typisk får du en bandit 600, hornet 600, sv 650 o.l med noen år på baken som har gått lite, gjerne 5-15 000 kilometer. Dette er gunstige kjøp som gir mye kjøreglede for pengene :)
Last edited by maelling on 28 Aug 2007 16:49, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Haida
MC: (2007-2011) 92 Yamaha XJ 600 Diversion
(2010-2011) 06 Suzuki SV 650S
(2011->) 05 Kawasaki ZX6R (636)
(2013 ->) 04 Honda CBR 600RR banesykkel

Post by Haida »

drivingnirvana wrote:
2) Hvor store MCer kjører man med under opplæring for tung MC? Jeg er litt redd de som er over 125cc, for å være helt ærlig. Derfor vil jeg ha en myk start.
Jeg kjørte opp på tung nå i juni, og har kjørt moped tidligere. Dersom du vil ha en myk start så trenger du ikke å gå ned til 125cc, men heller unngå de mest agressive syklene. Selv så har jeg kjørt broren min sin Kawa zx750r på en 3 timers tur til Trondheim, og når lille meg føler meg helt komfortabel på en slik sykkel så vil sikkert du også det etter hvert som kjørefølelsen sitter ;-)

Skal innrømme det at først så slo det meg; "Hjelp! Jeg ligger i en immitere-et-egg-kjørestilling...", men det gikk over på null komma niks når jeg fant ut at jeg klarte å plante føttene i bakken :lol:
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

1) Først og fremst lurer jeg på om det er poeng i å ta førerlisens for lett MC klassen?
Gå for tung med en gang. Du blir garantert mer interessert i større sykler i løpet av kort tid, og sparer tid/penger på å ta tung med en gang.

2) Hvor store MCer kjører man med under opplæring for tung MC?
Varierer. Jeg kjørte på en Honda Varadero 600.

3) Jeg ser ingen prismessige forskjeller for å ta sertifikat for lett MC vs. tung MC på de førerskole nettsidene jeg har svippet innom. Er det forskjell etter deres erfaring? Er det lite eller ingen prisforskjell så kan jeg sterkt vurdere å prøve å gå gjennom tung MC delen med en gang.
Etter det jeg vet, er det litt billigere å kjøre opp til lett, avhengig av antall timer. De fleste lett-elever har lite trafikkerfaring, og vil deretter behøve flere timer. Men kjør opp til tung, ikke tenk på noe annet!

4) Hva er obligatorisk å gå gjennom for lett-MC/tung-MC?
Teorikurs, teoriprøve, sikkerhetskurs bane, sikkerhetskurs vei, oppkjøring. For min del 10.300,- kr. Ble forespeilet 12500,- men det ble mindre.

5) Hva er hovedsakelige forskjeller i trafikken for en MC-fører og en bilfører? Det er kanskje det viktigste spørsmålet - da jeg kan kartlegge inne i mitt lille hode hvor vanskelig det vil være å adoptere til to-hjuling.
Du er ubeskyttet, blir lett oversett, må tenke hele tiden at "de ser meg ikke." Ta hensyn til 'fremmedlegemer' i vegbanen, plassering osv. Det er en del å tenke på, men etter hvert går det automatisk. Og det overskygges av gleden ved mc-kjøring.
Vanskelig med bil også de første par månedene, syntes nå jeg.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

tHaWuLf wrote: Man kan ligge i kollektivfeltet ja, og det blir du fort glad for. Innover fra Asker til Oslo på morgen med stor kø hele veien hever du deg raskt over trafikken når du glir inn i bussfeltet :D Fotobokser er det stort sett bare å feie forbi, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor de ikke har et system som gjør at den fotoboksen som skal ta motgående trafikk kan kobles slik at den knipser MC folk. Egentlig er jeg glad for at den ikke virker slik :)
Heldigvis er det fortsatt sånn her i landet at man tar føreren for fartovertredelsen, og ikke kjøretøyet. Dermed hadde det ikke hjulet da sjåføren stort sett ikke lar seg identifisere pga hjelm.

Angående lappen, jeg ser ikke noe stort poeng i å ikke ta tung med en gang, det er ikke noe vesentlig mer stress å kjøre en 600 kontra en mindre sykkel, og kjøreskole-sykklene er ofte ikke de aller villeste.

AtW
Post Reply