Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Prat om tung MC.
User avatar
Lidahl
Posts: 71
Joined: 26 Aug 2007 18:45
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
Location: Trondheim

Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Lidahl »

Kjører opp til klasse A i høst, og om jeg står på praksisen er det godt mulig at jeg kommer til å kjøpe sykkel etter at sessongen er over. Dette fordi jeg har hørt at det er kjøpers marked da, rundt oktober.

Jeg skal kjøpe bruktsykkel, og har sett spesielt på to modeller. Den ene er en Honda Shadow og den andre en Yamaha Drag Star, altså custom-sykkler over 600 cc. Lignende sykkler er også greit, så lenge de ser bra ut og ikke er problemsykkler. Noen som har noe feedback?

I tillegg lurer jeg på om det er stor forskjell på sykkler som er rundt 200 kilo og sykkler rundt 300 kilo, i handling (bortsett fra dytting da, som er åpenbart tyngre med 100 kilos forskjell?)
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by inunf »

Kjørte en gang en Suzuki VZ(?) 800. Plombert til mellomklasse. Den var ihvertfall ekstremt dårlig å kjøre. Tung å fæl i svingene, nesten ikke bremser og den gikk ekstremt tregt (de har vel mer enn 34 hk originalt, så de skal vel g litt bedre). Mulig at jeg er litt godt vant, men jeg synes ikke det var noe særlig til sykkel.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2374
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Tekumseh »

Har ei venninne som har en DragStar 650, og hun skryter av den. Ellers synes jeg Shadow'en er penere. Har aldri prøvd noen av delene, men vil tro begge er lettkjørte sykler, Shadow'en kanskje lettere enn DragStar pga lengre framgaffel og mindre vekt.

Dette med lettkjørthet ligger nok i de 100 siste kiloene du snakker om. En Shadow 600 på 175(?) kg, er selvsagt lettere å kjøre enn en Dragstar 1100 på sikkert 300 kg. Er man ny, føles det tryggere med en liten lett sykkel. På en annen side blir man fort vant hvis man kjører mye, og begynner raskt å hige etter større sykkel. Men da kan man jo bytte...

Har kjørt Suzuki Savage nå i 1 mnd, og vil allerede ha noe større og raskere, men fortsatt i cruiser/custom-kategorien.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2374
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Tekumseh »

Er en tråd her om lette cruisere/custom:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=24&t=7107
User avatar
Lidahl
Posts: 71
Joined: 26 Aug 2007 18:45
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
Location: Trondheim

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Lidahl »

Så vidt jeg vet veier både Shadow 750 og dragstar 650 230-240 kilo i følge info om nyere modeller, må ha vært annonsøren som skreiv feil til meg for jeg tror ikke vekten endrer seg med 50 kilo til nyere modeller...

Har hørt at kort gaffel framme kan gjøre sykkelen tungre i svinger pga vektfordelingen, men er dette egentlig så ille? Altså så ille at du angrer på at du ikke kjøpte en med lang gaffel?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2374
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Tekumseh »

Lidahl wrote:Så vidt jeg vet veier både Shadow 750 og dragstar 650 230-240 kilo i følge info om nyere modeller, må ha vært annonsøren som skreiv feil til meg for jeg tror ikke vekten endrer seg med 50 kilo til nyere modeller...

Har hørt at kort gaffel framme kan gjøre sykkelen tungre i svinger pga vektfordelingen, men er dette egentlig så ille? Altså så ille at du angrer på at du ikke kjøpte en med lang gaffel?
Shadow 600 har 200 kg, trodde de var lettere jeg...:
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_ ... w_1997.php

Nyere cruisere/custom har blitt tyngre, og mer DragStar-aktig. Det gjelder også Suzuki Intruders Volusia og Marauder. Mye skrik og lite ull vil nok mange si.

Lengre framgaffel gir bedre retningsstabilitet. Dvs at man har bedre balanse (spesielt i lav fart) på en med mer knekk på. I svinger med god fart vil man vel ikke merke så mye, men i lav fart, spesielt når man tar løst i sving, kan det virke tyngre med en kort-gaflet sykkel før man blir vant med den.
User avatar
Lidahl
Posts: 71
Joined: 26 Aug 2007 18:45
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
Location: Trondheim

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Lidahl »

Marauder 800 og Darg Star 650 ser begge ganske stilige ut, og det ser ut til at de er i samme prisklasse rundt 97' og 98' -mod. Er det noen cons and pros for hver av disse, eller er en av de bare best?
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Den Røde Fare »

Lengre framgaffel gir bedre retningsstabilitet. Dvs at man har bedre balanse (spesielt i lav fart) på en med mer knekk på. I svinger med god fart vil man vel ikke merke så mye, men i lav fart, spesielt når man tar løst i sving, kan det virke tyngre med en kort-gaflet sykkel før man blir vant med den.
Huh? Min erfaring er det helt motsatte. På langgafler må man svinge med styret, og de oppleves som mer vinglete i lav fart.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Lølle »

De har vel ikke akkurat lang gaffel når de kjører på line..?
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Den Røde Fare »

I tillegg lurer jeg på om det er stor forskjell på sykkler som er rundt 200 kilo og sykkler rundt 300 kilo, i handling (bortsett fra dytting da, som er åpenbart tyngre med 100 kilos forskjell?)
Næh. Ikke før du har veltet den, og den skal opp igjen ;-) Ellers har jo tyngdepunktet litt å si. En 300kilossak som har lavt tyngdepunkt oppleves som like lett som en på 200 som er topptung, eller man får ikke beina skikkelig nedi.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Tekumseh
Posts: 2374
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Tekumseh »

Den Røde Fare wrote:
Lengre framgaffel gir bedre retningsstabilitet. Dvs at man har bedre balanse (spesielt i lav fart) på en med mer knekk på. I svinger med god fart vil man vel ikke merke så mye, men i lav fart, spesielt når man tar løst i sving, kan det virke tyngre med en kort-gaflet sykkel før man blir vant med den.
Huh? Min erfaring er det helt motsatte. På langgafler må man svinge med styret, og de oppleves som mer vinglete i lav fart.
Mente helt moderate sykler, som Fazer kontra Virago f.eks. Men jeg ser jeg kanskje har tatt feil. Mulig det er motsatt, at den er mer vinglete i lav fart, men det er i høy fart det er sånn. Noen tyngdekraft-lover osv som virker inn... Eller roter jeg helt vilt nå...
Last edited by Tekumseh on 28 Aug 2007 22:31, edited 1 time in total.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by ATWindsor »

Den Røde Fare wrote:
Lengre framgaffel gir bedre retningsstabilitet. Dvs at man har bedre balanse (spesielt i lav fart) på en med mer knekk på. I svinger med god fart vil man vel ikke merke så mye, men i lav fart, spesielt når man tar løst i sving, kan det virke tyngre med en kort-gaflet sykkel før man blir vant med den.
Huh? Min erfaring er det helt motsatte. På langgafler må man svinge med styret, og de oppleves som mer vinglete i lav fart.
Mulig det er noe annet som med sykler med lang gaffel som gjør de vinglete, men slak gaffelvinkel gir i utgangspunktet mer retningsstabilitet.

AtW
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by Den Røde Fare »

Kanskje det bare er meg som ikke kan kjøre MC? :)

Da jeg fikk min første sykkel, en Savage, var begge gaffelbeina bøyd ganske kraftig. Det hindret ikke meg i å putre rundt på den et par dager før vi fikk satt på nye. Og skal si det ble annerledes da, med mer "ratting" men det blir jo fort en vane.

Da jeg gikk fra Savage og over til offroader, ble det å feks ta en u-sving i lav fart mye enklere.

Forstår det slik at langgafler blir lettere på styret, og man bruker forbremsen med stoooor forsiktighet på de virkelig lange. Og at de egner seg best for rett-fremkjøring.

Har kjørt litt med kompisen min sin sykkel, med ham bakpå. Jeg er vant med forhjulet rett under meg, han har en mye slakkere vinkel og lengre gafler (Softtail Deuce) Jeg knoter på svinger og rundkjøringer med den sykkelen, bruker mye mer plass enn jeg trodde jeg skulle bruke, samt inn mot lyskryss der jeg ofte vingler verre enn en gammel fyllik ;) Men ok. den er jo et stykke lenger enn min også da. Men det er vel lettere å kjøre "aktivt" med en brattere gaffelvinkel? Tror jeg bør legge meg!

*Blondie*
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by NoName »

Retningsstabilitet osv. har med forspranget på gaffelen å gjøre, og ikke så mye med lengde og vinkel.
dragzyer
Posts: 55
Joined: 28 Aug 2005 14:13

Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.

Post by dragzyer »

Heisann, no kjører ikkje eg noe annet enn lett sykkel da så veit ikkje om eg er kvalifisert til å svare på spørsmålene dine. Men back to topic, eg kjører ein Honda Shadow 125 og den er veldig god å kjøre, og du finner ikkje sykkel med meir komfortabel sittestilling, sliten er eit ord du ikkje trenger å bruke lenger :P

Og så ser den utrolig feit ut :)
Post Reply