Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.
- Lidahl
- MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.
Kjører opp til klasse A i høst, og om jeg står på praksisen er det godt mulig at jeg kommer til å kjøpe sykkel etter at sessongen er over. Dette fordi jeg har hørt at det er kjøpers marked da, rundt oktober.
Jeg skal kjøpe bruktsykkel, og har sett spesielt på to modeller. Den ene er en Honda Shadow og den andre en Yamaha Drag Star, altså custom-sykkler over 600 cc. Lignende sykkler er også greit, så lenge de ser bra ut og ikke er problemsykkler. Noen som har noe feedback?
I tillegg lurer jeg på om det er stor forskjell på sykkler som er rundt 200 kilo og sykkler rundt 300 kilo, i handling (bortsett fra dytting da, som er åpenbart tyngre med 100 kilos forskjell?)
Jeg skal kjøpe bruktsykkel, og har sett spesielt på to modeller. Den ene er en Honda Shadow og den andre en Yamaha Drag Star, altså custom-sykkler over 600 cc. Lignende sykkler er også greit, så lenge de ser bra ut og ikke er problemsykkler. Noen som har noe feedback?
I tillegg lurer jeg på om det er stor forskjell på sykkler som er rundt 200 kilo og sykkler rundt 300 kilo, i handling (bortsett fra dytting da, som er åpenbart tyngre med 100 kilos forskjell?)
Re: Skal kjøpe min første motorsykkel og trenger noen pointers.
Kjørte en gang en Suzuki VZ(?) 800. Plombert til mellomklasse. Den var ihvertfall ekstremt dårlig å kjøre. Tung å fæl i svingene, nesten ikke bremser og den gikk ekstremt tregt (de har vel mer enn 34 hk originalt, så de skal vel g litt bedre). Mulig at jeg er litt godt vant, men jeg synes ikke det var noe særlig til sykkel.
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Har ei venninne som har en DragStar 650, og hun skryter av den. Ellers synes jeg Shadow'en er penere. Har aldri prøvd noen av delene, men vil tro begge er lettkjørte sykler, Shadow'en kanskje lettere enn DragStar pga lengre framgaffel og mindre vekt.
Dette med lettkjørthet ligger nok i de 100 siste kiloene du snakker om. En Shadow 600 på 175(?) kg, er selvsagt lettere å kjøre enn en Dragstar 1100 på sikkert 300 kg. Er man ny, føles det tryggere med en liten lett sykkel. På en annen side blir man fort vant hvis man kjører mye, og begynner raskt å hige etter større sykkel. Men da kan man jo bytte...
Har kjørt Suzuki Savage nå i 1 mnd, og vil allerede ha noe større og raskere, men fortsatt i cruiser/custom-kategorien.
Dette med lettkjørthet ligger nok i de 100 siste kiloene du snakker om. En Shadow 600 på 175(?) kg, er selvsagt lettere å kjøre enn en Dragstar 1100 på sikkert 300 kg. Er man ny, føles det tryggere med en liten lett sykkel. På en annen side blir man fort vant hvis man kjører mye, og begynner raskt å hige etter større sykkel. Men da kan man jo bytte...
Har kjørt Suzuki Savage nå i 1 mnd, og vil allerede ha noe større og raskere, men fortsatt i cruiser/custom-kategorien.
- Tekumseh
Er en tråd her om lette cruisere/custom:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=24&t=7107
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=24&t=7107
- Lidahl
Så vidt jeg vet veier både Shadow 750 og dragstar 650 230-240 kilo i følge info om nyere modeller, må ha vært annonsøren som skreiv feil til meg for jeg tror ikke vekten endrer seg med 50 kilo til nyere modeller...
Har hørt at kort gaffel framme kan gjøre sykkelen tungre i svinger pga vektfordelingen, men er dette egentlig så ille? Altså så ille at du angrer på at du ikke kjøpte en med lang gaffel?
Har hørt at kort gaffel framme kan gjøre sykkelen tungre i svinger pga vektfordelingen, men er dette egentlig så ille? Altså så ille at du angrer på at du ikke kjøpte en med lang gaffel?
- Tekumseh
Shadow 600 har 200 kg, trodde de var lettere jeg...:Lidahl wrote:Så vidt jeg vet veier både Shadow 750 og dragstar 650 230-240 kilo i følge info om nyere modeller, må ha vært annonsøren som skreiv feil til meg for jeg tror ikke vekten endrer seg med 50 kilo til nyere modeller...
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_ ... w_1997.php
Nyere cruisere/custom har blitt tyngre, og mer DragStar-aktig. Det gjelder også Suzuki Intruders Volusia og Marauder. Mye skrik og lite ull vil nok mange si.
Lengre framgaffel gir bedre retningsstabilitet. Dvs at man har bedre balanse (spesielt i lav fart) på en med mer knekk på. I svinger med god fart vil man vel ikke merke så mye, men i lav fart, spesielt når man tar løst i sving, kan det virke tyngre med en kort-gaflet sykkel før man blir vant med den.
- Lidahl
Marauder 800 og Darg Star 650 ser begge ganske stilige ut, og det ser ut til at de er i samme prisklasse rundt 97' og 98' -mod. Er det noen cons and pros for hver av disse, eller er en av de bare best?
-
Huh? Min erfaring er det helt motsatte. På langgafler må man svinge med styret, og de oppleves som mer vinglete i lav fart.Lengre framgaffel gir bedre retningsstabilitet. Dvs at man har bedre balanse (spesielt i lav fart) på en med mer knekk på. I svinger med god fart vil man vel ikke merke så mye, men i lav fart, spesielt når man tar løst i sving, kan det virke tyngre med en kort-gaflet sykkel før man blir vant med den.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
De har vel ikke akkurat lang gaffel når de kjører på line..?
-
Næh. Ikke før du har veltet den, og den skal opp igjenI tillegg lurer jeg på om det er stor forskjell på sykkler som er rundt 200 kilo og sykkler rundt 300 kilo, i handling (bortsett fra dytting da, som er åpenbart tyngre med 100 kilos forskjell?)

-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
- Tekumseh
Mente helt moderate sykler, som Fazer kontra Virago f.eks. Men jeg ser jeg kanskje har tatt feil. Mulig det er motsatt, at den er mer vinglete i lav fart, men det er i høy fart det er sånn. Noen tyngdekraft-lover osv som virker inn... Eller roter jeg helt vilt nå...Den Røde Fare wrote:Huh? Min erfaring er det helt motsatte. På langgafler må man svinge med styret, og de oppleves som mer vinglete i lav fart.Lengre framgaffel gir bedre retningsstabilitet. Dvs at man har bedre balanse (spesielt i lav fart) på en med mer knekk på. I svinger med god fart vil man vel ikke merke så mye, men i lav fart, spesielt når man tar løst i sving, kan det virke tyngre med en kort-gaflet sykkel før man blir vant med den.
Last edited by Tekumseh on 28 Aug 2007 22:31, edited 1 time in total.
Mulig det er noe annet som med sykler med lang gaffel som gjør de vinglete, men slak gaffelvinkel gir i utgangspunktet mer retningsstabilitet.Den Røde Fare wrote:Huh? Min erfaring er det helt motsatte. På langgafler må man svinge med styret, og de oppleves som mer vinglete i lav fart.Lengre framgaffel gir bedre retningsstabilitet. Dvs at man har bedre balanse (spesielt i lav fart) på en med mer knekk på. I svinger med god fart vil man vel ikke merke så mye, men i lav fart, spesielt når man tar løst i sving, kan det virke tyngre med en kort-gaflet sykkel før man blir vant med den.
AtW
-
Kanskje det bare er meg som ikke kan kjøre MC? 
Da jeg fikk min første sykkel, en Savage, var begge gaffelbeina bøyd ganske kraftig. Det hindret ikke meg i å putre rundt på den et par dager før vi fikk satt på nye. Og skal si det ble annerledes da, med mer "ratting" men det blir jo fort en vane.
Da jeg gikk fra Savage og over til offroader, ble det å feks ta en u-sving i lav fart mye enklere.
Forstår det slik at langgafler blir lettere på styret, og man bruker forbremsen med stoooor forsiktighet på de virkelig lange. Og at de egner seg best for rett-fremkjøring.
Har kjørt litt med kompisen min sin sykkel, med ham bakpå. Jeg er vant med forhjulet rett under meg, han har en mye slakkere vinkel og lengre gafler (Softtail Deuce) Jeg knoter på svinger og rundkjøringer med den sykkelen, bruker mye mer plass enn jeg trodde jeg skulle bruke, samt inn mot lyskryss der jeg ofte vingler verre enn en gammel fyllik
Men ok. den er jo et stykke lenger enn min også da. Men det er vel lettere å kjøre "aktivt" med en brattere gaffelvinkel? Tror jeg bør legge meg!
*Blondie*

Da jeg fikk min første sykkel, en Savage, var begge gaffelbeina bøyd ganske kraftig. Det hindret ikke meg i å putre rundt på den et par dager før vi fikk satt på nye. Og skal si det ble annerledes da, med mer "ratting" men det blir jo fort en vane.
Da jeg gikk fra Savage og over til offroader, ble det å feks ta en u-sving i lav fart mye enklere.
Forstår det slik at langgafler blir lettere på styret, og man bruker forbremsen med stoooor forsiktighet på de virkelig lange. Og at de egner seg best for rett-fremkjøring.
Har kjørt litt med kompisen min sin sykkel, med ham bakpå. Jeg er vant med forhjulet rett under meg, han har en mye slakkere vinkel og lengre gafler (Softtail Deuce) Jeg knoter på svinger og rundkjøringer med den sykkelen, bruker mye mer plass enn jeg trodde jeg skulle bruke, samt inn mot lyskryss der jeg ofte vingler verre enn en gammel fyllik

*Blondie*
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
Retningsstabilitet osv. har med forspranget på gaffelen å gjøre, og ikke så mye med lengde og vinkel.
Heisann, no kjører ikkje eg noe annet enn lett sykkel da så veit ikkje om eg er kvalifisert til å svare på spørsmålene dine. Men back to topic, eg kjører ein Honda Shadow 125 og den er veldig god å kjøre, og du finner ikkje sykkel med meir komfortabel sittestilling, sliten er eit ord du ikkje trenger å bruke lenger 
Og så ser den utrolig feit ut

Og så ser den utrolig feit ut