Treg girkasse på 2003 GSXR 750

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Petterjacobsen
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.

Treg girkasse på 2003 GSXR 750

Post by Petterjacobsen »

Har kjørt litt rund omkring de siste dagene. Merker at hvis jeg står i fri og setter den i 1. så klonker det godt i sykkelen. Er også en del klonkelyder når jeg girer fra 1. til 2. gir. De andre girene er fine. Kan det være clutchen som begynner å bli sliten? Sykkelen har gått 21 000km.

Fikk litt panikk tidligere i dag. Satt i kø og ventet på grønt lys. Satt sykkelen i fri for å sette meg opp og slappe av litt. Da jeg skulle gire fikk jeg den ikke i gir. Ikke ned, ikke opp. :(

Har justert clutch vaieren litt strammere ved hendelen...

Er også litt summe/mekanisk lyd fra girkassa i 1 og 2 gir, men det er kanskje normalt?

Har også lys som lever sitt eget liv... Som oftest skrur alt lyset seg av når man skrur av sykkelen og tar ut nøkkelen, men i går lyste parklyspæra, og i dag så jeg at alt lyset stod på når jeg kom ut fra tannlegetimen min. Koblingsfeil noe sted?
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Petterjacobsen

Re: Treg girkasse på 2003 GSXR 750

Post by Petterjacobsen »

Og ja, en ting til...

På vei hjem fra Oslo i dag luktet det svidd clutch på vei ned Lierbakkene... :roll:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det klunker ofte godt når man har motorn igang og skal fra fri til første så det er ikke så farlig. Må nesten få deg til å utdype litt mer med "en del klunkelyder fra første til andre" ? Vær kontant i giringen, altså bestemt, når du girer fra første til andre gir. Skal ikke komme klunkelyder da, og just so you know så er kassene i disse syklene kjent for å være veldig gode.

Mye summelyd som du kaller det i spesielt førstegir ja. Min 1000 er veldig sånn hvertfall(750'n noe mindre). På et spesielt turtall høres det nesten som en jetturbin som kjører :) Sikkert førern som hører dette spess godt, og ikke så mye av trafikken rundt.

Om parklyset stod på kan du ha vridd nøkkelen til hakket forbi rattlås. Men at alt lyset plutselig stod på, og du er sikker på at det var av før du gikk, hørtes litt merkelig ut ja.

Clutchgreiene får andre ta seg av. Kan forøvrig være du har kødd med kassa, så kanskje noen andre er bedre til å gi nettdiagnoser.
Petterjacobsen

Post by Petterjacobsen »

Ang lyset så stemmer det du skrev ganske bra =D> Var ute å testa nå...

Ang kassa så virker det som om den er litt vanskelig å få i gir noen ganger. Dunker likt fra fri til 1. som fra 1. til 2. Har også denne "summelyden" i 2. gir, men ikke så fremtredende som i 1. gir. På de andre girene er det stille.

Skal ha en gjennomgang av sykkelen i vinter. Skal jo ha 24 000 servicen etterhvert også, tar eventuelt clutch bytte samtidig...

Takker =D>
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Dytt sykkelen forover mens du prøver å få den i gir, og se om det hjelper noe.

Kan sikkert møtes en dag og byttelåne sykler (bor jo et steinkast unna - Asker). Har jo eid 2000 modellen av din og det er ikke store forskjeller. Se om det er noe forskjeller jeg merker :)
916

Post by 916 »

Har du sjekket at du ikke har for stram kjede? Det kan føre til akkurat de symptomene du nevner. Bedre med litt for slakk en litt for stram kjede.
Keihin

Post by Keihin »

Det du beskriver er relativt normalt på R sykler. Ofte nesten umulig å få de i/ut av gir når man står på tomgang. Start den i 1. med clutchen inne så unngår du problemet =)

Hva slags olje bruker du? Kan hjelpe å bytte til annet/bedre merke.

Svidd clutch? Nei, den ligger i oljebad, så det måtte være fra noe foran deg ;-)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Petterjacobsen

Post by Petterjacobsen »

Hmm, ok da...

Da var det tydeligvis ikke meg det luktet svidd av :-s Er ikke kjent med sykkelen ennå, men lærer noe nytt hver dag ;-)

Bruker en olje jeg ble anbefalt av Suzuki, var det beste å kjøre med sa han. Og han kan sykler så jeg stoler på han :)

Men sykkelen har faktisk blitt bedre å gire. Den har blitt brukt veldig lite i sommer, så jeg innbiller meg at den kanskje "glir på plass" nå som den blir brukt litt mer.

Kjedet er som det skal være, ikke for løst og ikke for fast.

Hadde jo vært fint hvis en som har peiling på disse greiene her hadde sjekket den en dag :-k

En ting til, forbremsen piper :( Fikk beskjed om å bremse kraftig noen ganger, men det hjelper ikke. Litt flaut å komme kjørende med bremser som piper...
Skiver og klosser var nytt i vår.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Bremser som piper er et kjent fenomen. Jeg har prøvd flere bremseklosstyper(både harde metallvarianter der det skjer i noen mindre grad, og som ellers er noen møkkaklosser som holder evig, og typen som er mer vanlig av ferodo-karakter) og det samme skjer. Nå kjører jeg på ferodo klosser, men irriterer meg over hvor mye jeg må "bremse hardt" for at de ikke skal begynne å pipe. Det som skjer er at det ved pysekjøring dannes et belegg som gjør at det piper. Men resepten er altså å klinke inn hardt en gang i blant for å slite bort litt.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Petterjacobsen wrote:En ting til, forbremsen piper :( Fikk beskjed om å bremse kraftig noen ganger, men det hjelper ikke. Litt flaut å komme kjørende med bremser som piper...
Skiver og klosser var nytt i vår.
Kjøp en tube kobberpasta og smør på mellom kaliperne og klossene. KAN hende det hjelper. Koster ihvertfall ikke allverden.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har også fått tipset som ble beskrevet over her. Min klosser piper også og har gjort det helt siden jeg kjøpte den i Juli. Det er akkurat de få siste meterne inn før lyskryss f.eks at det piper. Syntes også det er litt teit men men. Skal plundre litt med småtterier i vinter så får vi se :)
Keihin

Post by Keihin »

Hvis dere har en sånn "spennplate" bak klossene, så sjekk først at den er montert riktig. På Yama er det ihvertfall slike, og de har en pil som viser rotasjonsretning. Blir dette montert feil kan det pipe.

Kobberpasta på baksiden av klossene kan som nevnt også hjelpe.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply