Dem har nok sine egne statistikker, men NMCU hadde noen tall for noen år siden. (http://www.nmcu.org/publ/ssb_1999/index.html) Om dem hadde melket oss hadde vel ikke så mange selskaper bortvist oss vel?tHaWuLf wrote:Det er dyrt å være kul her i landet med R-sykkel. Skulle likt å se tall på om det er samsvar mellom den ulykkesrisikoen slike sykler utgjør(skadestatistikk), eller om de bare melker oss.
Altså 10 ganger(!) større risiko på ZX-7R enn på tilsvarende større sykkel.Den mest slående eksempelet finnes hos to modeller fra produsenten Kawasaki. Både modellen ZX-7R og modellen ZZ-R 1100 må betegnes som potente supersport motorsykler. Men, den mindre ZX-7R (750cc/122hk) har en ulykkesinvolvering på 46,7 mens den større ZZ-R 1100 (1100cc/147hk) bare har en ulykkesinvolvering på 4,5.
Ja, jeg vet at tallene er gamle.
Jeg vil også tro det har litt med kostnadene når det skjer noe. Om en sykkel uten kåpe velter på støtten vil jeg tro få eller ingen vil ta det på kaskoen (hvis det er skader i det hele tatt), men når en R1 må ha ny kåpe stiller det seg kanskje anerledes