Kjørte fra Bærum i retning Notodden. Tok av før Notodden sentrum mot Follsjø/Bolkesjø. Hadde bestemt meg for å overnatte på Sandviken camping som ligger i nordenden av Tinnsjø. Her en liten stopp underveis, ved Follsjø:

Underveis stoppet jeg ved en gammel bru:

Bestemte meg for å svippe innom Rjukan før jeg tok inn på campingen. Dette er Gaustadtoppen som er Sør-Norges høyeste fjell på 1883 moh:

Rjukans store sønn Sam Eyde:

Tid for å slå seg til ro for kvelden:

Ingenting å si på utsikten fra teltplassen ihvertfall:

Yammi yammi

Natten ble en heller kjølig opplevelse. Tempen falt til 4 plussgrader og jeg, optimisten, hadde med en ultralett sovepose. Kjøredress for anledningen omskolert til ullteppe hjalp bittelitt. Fikk fyrt opp stormkjøkkenet inne i teltet på morgenkvisten for å tine stive kroppsdeler. (Beklager uheldig ordvalg

Merkelig plass å grunnlegge en by:

Tungtvannsfabrikken på Vemork:

Fra Rjukan gikk turen vestover over fjellet til Rauland:

Fra Rauland kjørte jeg til Åmot og videre mot Dalen på FV 38. Her begynte virkelig moroa med smale, bratte, svingete veier. Perfekt for inspirert MC-kjøring! Her en liten rast underveis:

Lean mean touring machine:

Vel nede i Dalen må man jo få med seg det berømte hotellet som ble drevet av en ikke ukjent predikant: (kul firmabil)

Fra Dalen kjørte jeg over til Vrådal og Fjågesund, her er det også veldig MC-vennlige veier:

I Telemark kan du selvfølgelig også ta rutebåten på kanalen:

Etter den kalde fornøyelsen natt til lørdag takket jeg ja til å overnatte innendørs hos en kompis i Kviteseid. (plan B) Etter at edruen dukket opp på søndag gikk turen videre fra Fjågesund mot Lunde. Her er det svingete, smale veier, og likhetene med fjellveier i Sør-Europa er påtagende. Skikkelig moro, anbefales!! Fra Lunde kjørte jeg retning Notodden via Bø. Se opp for low pass når du krysser flystripa på Notodden:

Etter Kongsberg bestemte jeg meg for å kjøre "gammelveien" via Darbu og Sleskumfi... øhh Fiskumsletta. Null trafikk og morsomme svinger. Tok likesågodt småveiene helt inn til Drammen. Før jeg kom hjem fylte jeg opp tanken med 17 liter suppe. Fra Rjukan hadde jeg tilbakelagt 40 mil siden siste tanking. Det skulle bli noe sånt som 0,43l/mil på svingete småveier i Telemark. Ikke verst, hva?

EDIT: For moro skyld stappet jeg mobilen delvis ned i tankveska for å filme litt. (Rævva kvalitet, men arti læll. Noen glupinger som vet hvordan man roterer videofiler??)