Dekk dimensjon til YZF R1. fra 190 til 180 Fordeler vs ulemp

Prat om tung MC.
Dr.Andersen
MC: 97`TL1000s

Re: Dekk dimensjon til YZF R1. fra 190 til 180 Fordeler vs ulemp

Post by Dr.Andersen »

Tusen takk for denne tråden. Jeg har en TL1000 Streetfighter med 200 bakdekk (som stod på da den ble kjøpt). Nå skal det kjøpes smalere bakdekk,det er sikkert. Helt mongo i svinger med dette bakdekket.... :-k
http://www.team-alta.com/

TL1000s
F1000
Firecat 1056 prostock
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Jeg kan annbefale bridgestone BT 014. Sitter VELDIG godt i sving, kom også best ut på bremse-egenskaper i en test i et engelsk mc-blad (husker ikke hvilket).
Mr. Lappen
MC: Yamaha YZF R1 2001

Post by Mr. Lappen »

inunf wrote:Jeg kan annbefale bridgestone BT 014. Sitter VELDIG godt i sving, kom også best ut på bremse-egenskaper i en test i et engelsk mc-blad (husker ikke hvilket).
Det står Bridgestone BT014 på min sykkel nå, og eg kan si meg enig med at de sitter veldig godt... på tørr vei.
No problem whatsoever!
På våt asfalt er eg derimot blitt litt skeptisk til festet. Eg har fått et par overraskende bakhjuls slepp, og det uten å gå noe særlig friskt på gassen ut av sving.
Image
inunf

Post by inunf »

Jeg kjører ikke i regnvær, så det vet jeg ingenting om. Men synes det var litt rart, det skal jo være veldig gode dekk...
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Mr. Lappen wrote:
inunf wrote:Jeg kan annbefale bridgestone BT 014. Sitter VELDIG godt i sving, kom også best ut på bremse-egenskaper i en test i et engelsk mc-blad (husker ikke hvilket).
Det står Bridgestone BT014 på min sykkel nå, og eg kan si meg enig med at de sitter veldig godt... på tørr vei.
No problem whatsoever!
På våt asfalt er eg derimot blitt litt skeptisk til festet. Eg har fått et par overraskende bakhjuls slepp, og det uten å gå noe særlig friskt på gassen ut av sving.
Kjører også med Bridgestone (Bt 015) ,og disse er greie på tørr asfalt,men ikke spes. bra på fuktig vei.
Vedr. innkjøring av dekk,tror jeg dette varierer fra fører til fører.. Er ikke den som drar på mest til vanlig, og da er dekk-kantene glatte og fine mye lenger enn 10 mil...
Har også hatt en del morsomme opplevelser med nye dekk,og da særlig orginaldekk som står på når du får ny sykkel.
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
inunf

Post by inunf »

Har hørt rykter om at dekkene som kommer originalt ikke er like bra som de du kjøper over disk selv om det er samme merke og modell.
freddy85

Post by freddy85 »

har Michelin Pilot Power på sykkelen min og den sitter som støpt.. er noen ganger jeg har kommet til krappere sving en jeg hadde regnet med slik at jeg legger horneten min så langt ned at støtta subber neddi og det er langt ned :D har 180/55/17
Har til og med en lite skrape kant på eksos potta som har vert i kontakt med bakken

trur det med gode dekk kan redde liv bokstavelig talt.
- KTM EXC 530 09 Six Days
x Honda Hornet 07
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Soft-dekk vil i allefall sitte bedre i svingpartier, og sikkert også på vått føre enn medium og harde dekk som varer lengre. Normalt går jeg for medium dekk til r-sykkel for å få litt holdbarhet også. Kjiipt å måtte bytte dekk hver 5000 km også :) På banekjøring er derimot valget soleklart. Men på generell basis er medium gummiblanding ok til det meste :) Jeg tipper at noen av dekkene dere sammenligner opp mot hverandre har litt forskjellig gummiblanding. Ellers har gummitemperatur en del å si, og dekkene vil sitte forskjellig alt etter lufttrykk, temperatur på gummien og etc. Er du midt i en god-tur og dekkene holder god driftstemperatur, vil de normalt sitte bedre enn når de er kalde f.eks. Dekkene vil også bli sirrupglatte om de er langt over sin driftstemperatur(og da er det bare å parkere og la dekkene kjøle seg ned), men det er vel noe man merker med bil og i mindre grad med sykkel kanskje. Det kan ha noe forklaringskraft når noen av dere erfarer at føreforhold ned mot 5-10 grader oppleves som glatt. Dekktemperatur vil også henge sammen med asfalttemperatur. Ellers kan man justere seg opp\ned til riktig dekktemperatur etter lufttrykket man kjører med, som også vil ha noe å si for flaten som er i kontakt med bakken. Slipper man ut litt luft vil temperaturen på dekket sannsynligvis stige(og omvendt), og trykket vil uansett stige i dekket mens du kjører pga dekket blir varmere. Har mest erfaring fra banekjøring med bil her, hvor alt slikt merkes kollosalt og er vitalt for å få gode rundetider. Trykket i dekket kan fort stige over 10 psi på 5 runder rundt rudskogen pga dekkene blir varme. Mye som kan ha betydning for hvor godt et dekk sitter :) Dekkvalg og trykk osv er vitenskap.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Mr. Lappen
MC: Yamaha YZF R1 2001

Post by Mr. Lappen »

Leo wrote: Jeg tør anbefale å gå over til Michelin Pilot Power 2CT når du bytter dekk. Etter å ha kjørt med Pilot Power, Bridgestone og Dunlope 207 er i alle fall jeg overbevist om at Pilot Power 2CT er det suverent beste valget.
Jeg er ikke tøff nok til å teste grepet fullt ut i sving, men har testa grepet for aks og brems grundig. I tillegg til å ha godt grep rett fram, betyr 2CT at det er ekstra myk gummiblanding på kantene.
Har fått montert nytt bakdekk på mopeden. Det ble Michelin Pilot Power 2CT.
Pris montert 3135,- hos MC Marine i Bergen.

Gikk ned fra 190 bredde til 180/55ZR17, og sykkelen ble en helt annen!
Den ble rett og slett mye mer lettstyrt \:D/
Image
Post Reply