MC til lita nett dame...
MC til lita nett dame...
Hei
Dama vil ha MC for å bli med meg på tur. Hun har kjørt en god del 125 scooter, men vil ta lappen på tung MC. Siden hun er liten og nett, og ikke så fysisk sterk, så vil jeg tro at en mellomklassesykkel passer best til å begynne med. Cruisere liker hun ikke, det skal være naken- eller sportsykkel. Lav sittehøyde (hun er 1.58 høy) og lav vekt er vesentlig. Tenkte på noe i retning Aprilia RS250, men tror den blir for ekstrem til turbruk, og har vel ikke så lav sittehøyde at det gjør noe. Har dere noen tips?
Dama vil ha MC for å bli med meg på tur. Hun har kjørt en god del 125 scooter, men vil ta lappen på tung MC. Siden hun er liten og nett, og ikke så fysisk sterk, så vil jeg tro at en mellomklassesykkel passer best til å begynne med. Cruisere liker hun ikke, det skal være naken- eller sportsykkel. Lav sittehøyde (hun er 1.58 høy) og lav vekt er vesentlig. Tenkte på noe i retning Aprilia RS250, men tror den blir for ekstrem til turbruk, og har vel ikke så lav sittehøyde at det gjør noe. Har dere noen tips?
-
- MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Re: MC til lita nett dame...
CB500 er jo veldig lett og grei. Kjørte den som skolesykkel og følte den var "liten" etter å ha øvd litt med TDMen i ny og ne.
Tror ikke hun vil ha noe problemer med den. Men vet ikke om det var typen sykkel ho tenker på...
Jeg er ikke mer en 176cm, så jeg er ikke noen kjempe.
Tror ikke hun vil ha noe problemer med den. Men vet ikke om det var typen sykkel ho tenker på...
Jeg er ikke mer en 176cm, så jeg er ikke noen kjempe.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Sittehøyden på RS 250 er 69 cm. Stort lavere får du ikke på en sykkel med kåpe. F. eks. CBR 600 F4 har 81 cm. Thruxtonen din har vel sittehøyde på 79 cm. Turer på 3-4-5 timer på apriliaen er ikke noe problem. Sikkert fordel å være liten, selv er jeg 180 og kunne sikkert vært mindre (mtp. å passe til sykkelen). Men man får veldig mye vekt på armene, og både sittestillingen og sykkelen i seg selv er ganske ekstreme. Jeg lever i troen om at den er den beste mcen til å kjøre svinger med. Kan absolutt annbefales!
-
- MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Det er vel bare jeg som er litt kubikk-fasinert. men tok en titt på bikez.com og RS250n så bra ut den.
http://www.Bikez.com er jo faktisk en suveren side når man skal samenligne sykler.
Men hvis hun skal kjøre opp på tung MC snart, så blir sansynligvis vant med tyngden og høyden da, aller hva?
http://www.Bikez.com er jo faktisk en suveren side når man skal samenligne sykler.
Men hvis hun skal kjøre opp på tung MC snart, så blir sansynligvis vant med tyngden og høyden da, aller hva?
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Tror faktisk en RS 250 kan være et godt alternativ for henne. Personlig har jeg litt problemer med å kjøre lantur med min, fordi jeg får vondt i beina, og til dels skuldrene. Men så er jeg vel rundt 180 da. Tviler på hun får problem med beina iallefall, og siden hun ikke kommer så "høyt", blir det sikkert ikke så stor belastning for hender heller, om man er bevisst på forankringen mens man kjører 

(-) Aprilia RS 250 '99 Rossi Replica
(x) Aprilia RS 125 '00 Tetsuya Harada Replica
(x) Yamaha TZR 50 '04

(x) Aprilia RS 125 '00 Tetsuya Harada Replica
(x) Yamaha TZR 50 '04

-
Ikke se dere blind på setehøyden. Bredde har også en del å si.
Vil anbefale å se dere ut noen aktuelle kandidater, også dra og prøvesitte! Det er også mulig å trikse med sadel eller støtdempere for å få sykkelen litt lavere.
Vil anbefale å se dere ut noen aktuelle kandidater, også dra og prøvesitte! Det er også mulig å trikse med sadel eller støtdempere for å få sykkelen litt lavere.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
-
Først om RS250: Jeg eier en selv så jeg vet hva jeg snakker om: Dette er ikke en tursykkel med mindre du gjør som kompisen min dro på tur med RS250... lastet inn i bilen. Da er og så RS250 en tursykkel.TThruxton wrote:Hei
Velg en naken sykkel uten masse dyr plast.
Alt etter budsjett er typiske skolesykler billige i innkjøp men har lav effekt (Honda CB500, Suzuki GS? 500 mfl). Typisk paralelltwin.
Moderne nakne sykler har mer effekt men er også dyrere (Hornet, SV650, Monster.....) De fleste av disse, om ikke alle, kan senkes og dermed tilpasses fører.
Sett på framesliders eller veltebøyler for sykkelen vil gå i bakken, men uten plastikk og med beskyttelse vil den komme fra det med noen skraper på på hendler og styrevekter.
- Ulvinnen
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Gjør som Den Røde Fare foreslår: Dra og prøvesitt! Og vurder også hvor tung sykkelen er. Jeg trodde jeg skulle ha Bandit helt til jeg skulle rette den opp fra støtten. P.g.a. høyt tyngdepunkt på sykkelen hadde jeg ingen mulighet til å klare det. Det er godt mulig at dama di er mye sterkere enn meg, men det er en av tingene det må sees på.
250 er vel kanskje litt lite å bli med på tur med.
Det finnes senkesett til mange modeller f.eks Yamaha FZ6 som tar den ned 3 cm..i tillegg kan man ta av sadelen litt....
bygge opp skoene 1 cm.
Finn heller en sykkel som er aktuell og gjør det som trengs for at hun skal rekke ned.
Det er det jeg bruker å gjøre.
Det finnes senkesett til mange modeller f.eks Yamaha FZ6 som tar den ned 3 cm..i tillegg kan man ta av sadelen litt....
bygge opp skoene 1 cm.
Finn heller en sykkel som er aktuell og gjør det som trengs for at hun skal rekke ned.
Ikke undervurder RS 250. Så lenge vi kjører under 200 holder jeg lett følge med 1100`en til onkelen min...
-
Det er ikke det at den er liten, med 150kg og 60hk på bakhjulet går den bra nok, det er bare det at man må gire så sinnsykt mye for å holde selv et relativt moderat tempo. På tross av eksosventiler og annet er 2-taktere temmelig anemiske under 7000rpm og ekstra vekt merkes veldig raskt. Og så er det olje, høyt bensinforbruk og veldig sportslig sittestilling. Alt i alt ikkeFzsline wrote:250 er vel kanskje litt lite å bli med på tur med.
bygge opp skoene 1 cm.