Er det farlig hvis det lekker litt olje?
- LinnSurion
- Posts: 614
- Joined: 26 Apr 2005 15:20
Er det farlig hvis det lekker litt olje?
Ja, topicen sier det meste. Sykkelen min lekker litt...
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
- LinnSurion
- Posts: 614
- Joined: 26 Apr 2005 15:20
Se spesielt etter lekkasje rundt skruer. Det kan være noe så enkelt som bunnpluggen eller oljefilteret.
En lur ting å gjøre er å ta en ren papp-plate å legge under sykkelen. Da vil du se hvor lekkasjen kommer fra med det samme.
Har sykkelen din stått lenge ubrukt??? I så fall kan det være at pakningene i motoren har tørket ut slik at de slipper gjennom olje. Sånne problemer kan noen ganger ordne seg selv etterhvert som pakningene "trutner" igjen.
En lur ting å gjøre er å ta en ren papp-plate å legge under sykkelen. Da vil du se hvor lekkasjen kommer fra med det samme.
Har sykkelen din stått lenge ubrukt??? I så fall kan det være at pakningene i motoren har tørket ut slik at de slipper gjennom olje. Sånne problemer kan noen ganger ordne seg selv etterhvert som pakningene "trutner" igjen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- LinnSurion
- Posts: 614
- Joined: 26 Apr 2005 15:20
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Hei Linn
Har du fått sett etter hvor det lekker? Går ut fra at det er en fire-takter på Daystaren din, siden du spør slik.
Det er en "trillion" steder hvor det kan lekke.
Se etter rundt skruer, sammenføyninger mellom bunnpanne og veivhus/motorblokk, kort sagt alle steder under peilepinne/oljeøye.
Og sjekk olje nivået på motoren.
De to mest brukte metodene for å vise/kontrollere hvor mye olje som er på en motor er enten en peilepinne som du drar opp av olja og som du da ser hvor mye olje det er på. Eller et "øye" på siden av motoren. Peilepinnen har merker for minimum og maksimum oljenivå. Følger du med på denne vil du se om motoren bruker eller lekker mye olje. Sjekk instruksjonsboka til sykkelen for hvor peilepinnen står, og om sykkelen skal stå loddrett eller på sidestøtta når du sjekker. Vanligvis sjekkes oljenivået med kald motor, dvs. før du starter motoren. Du vil få feil avlesning hvis du sjekker etter at motoren har vært i gang fordi det da er olje rundt omkring i kanaler og lagre som vil sive tilbake til bunnpanna etter en stund.
Det samme gjelder hvis du har et øye på sida av bunnpanna/veivhus hvor du ser oljenivået mellom to merker.
Noen sykler har en såkallt tørrsump. Dvs. at det er en separat oljetank hvor du sjekker nivået i tanken og ikke i bunnpanna (våtsump). De første Honda CB750 hadde tørrsump og Harley-Davidson har vist?
På min Honda CB100 satt peilepinnen i påfyllingslokket til olja på veivhuset. Mens Panthern har et oljeøye på veivhuset. Syns det er litt vrient å komme til og få sjekket oljenivået med et sånt øye. Men det er vel en vanesak.
Det å kjøre med lite olje er lite sunt. For motoren altså. Kommer oljenivået under minimumsmerket må du fylle etter med samme olje (helst). I et nødsfall kan annen firetaktsolje med samme viskositet brukes. Viskositet er oljas flyteevne ved en gitt temperatur, og oppgis gerne som f.eks SAE 10-40, som betyr at viskositeten er oppgitt ut fra SAE-standarden og har en flytevne på 10 ved kald motor og 40 ved varm motor (enkelt forklart). Og når du skifter olje, fyll alltid med ny MC-olje, olje for bilmotorer er ikke laget for MC-motorer, og vil derfor gi mer slitasje på en MC-motor.
Det som skjer med motoren med lite olje/feil olje er at lagre og stempler/sylindre slites fortere og ved langvarig kjøring med lite olje kan motoren skjære seg. Dvs at et eller flere stempler setter seg fast i sylinder/ene = omfattende/dyr reparasjon.
Olja er også en del av motorens kjølesystem, så det er aldri lurt å kjøre med lite olje.
På den annen side må jo sykkel'n få markere litt
Har du fått sett etter hvor det lekker? Går ut fra at det er en fire-takter på Daystaren din, siden du spør slik.
Det er en "trillion" steder hvor det kan lekke.
Se etter rundt skruer, sammenføyninger mellom bunnpanne og veivhus/motorblokk, kort sagt alle steder under peilepinne/oljeøye.
Og sjekk olje nivået på motoren.
De to mest brukte metodene for å vise/kontrollere hvor mye olje som er på en motor er enten en peilepinne som du drar opp av olja og som du da ser hvor mye olje det er på. Eller et "øye" på siden av motoren. Peilepinnen har merker for minimum og maksimum oljenivå. Følger du med på denne vil du se om motoren bruker eller lekker mye olje. Sjekk instruksjonsboka til sykkelen for hvor peilepinnen står, og om sykkelen skal stå loddrett eller på sidestøtta når du sjekker. Vanligvis sjekkes oljenivået med kald motor, dvs. før du starter motoren. Du vil få feil avlesning hvis du sjekker etter at motoren har vært i gang fordi det da er olje rundt omkring i kanaler og lagre som vil sive tilbake til bunnpanna etter en stund.
Det samme gjelder hvis du har et øye på sida av bunnpanna/veivhus hvor du ser oljenivået mellom to merker.
Noen sykler har en såkallt tørrsump. Dvs. at det er en separat oljetank hvor du sjekker nivået i tanken og ikke i bunnpanna (våtsump). De første Honda CB750 hadde tørrsump og Harley-Davidson har vist?
På min Honda CB100 satt peilepinnen i påfyllingslokket til olja på veivhuset. Mens Panthern har et oljeøye på veivhuset. Syns det er litt vrient å komme til og få sjekket oljenivået med et sånt øye. Men det er vel en vanesak.
Det å kjøre med lite olje er lite sunt. For motoren altså. Kommer oljenivået under minimumsmerket må du fylle etter med samme olje (helst). I et nødsfall kan annen firetaktsolje med samme viskositet brukes. Viskositet er oljas flyteevne ved en gitt temperatur, og oppgis gerne som f.eks SAE 10-40, som betyr at viskositeten er oppgitt ut fra SAE-standarden og har en flytevne på 10 ved kald motor og 40 ved varm motor (enkelt forklart). Og når du skifter olje, fyll alltid med ny MC-olje, olje for bilmotorer er ikke laget for MC-motorer, og vil derfor gi mer slitasje på en MC-motor.
Det som skjer med motoren med lite olje/feil olje er at lagre og stempler/sylindre slites fortere og ved langvarig kjøring med lite olje kan motoren skjære seg. Dvs at et eller flere stempler setter seg fast i sylinder/ene = omfattende/dyr reparasjon.
Olja er også en del av motorens kjølesystem, så det er aldri lurt å kjøre med lite olje.
På den annen side må jo sykkel'n få markere litt


Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- Guido Brasletti
- Posts: 108
- Joined: 19 May 2005 00:03
Ja, vi med engelsk motorsykkel sier at den dagen det IKKE er en oljeflekk under motorsykkelen - det er da det er fare på ferde. Da er nemlig sykkelen tom for olje...Ragnhild61 wrote:På den annen side må jo sykkel'n få markere litt
Er det en minimal oljelekkasje, går det an å kjøre med den - men det er jo ikke å anbefale. Du kan få store skader på f.eks veivlager og girkasse hvis du kjører med for lite olje/lavt oljetrykk. Skal du kjøre, så sjekk i allefall oljenivået ved enhver anledning, og evt. etterfyll slik at du ligger på riktig nivå. Fall for all del ikke for fristelsen til å fylle til OVER maksimumsmerket - da risikerer du å få altfor høyt oljetrykk og skader fra dette!
På Daystar'n din skal du kjøre 2-3 min på tomgang for så å vente 2-3 minutter før du sjekker oljenivået. Den skal stå på midtstøtta. Skru ut pluggen/pinnen og tørk den ren - dytt den så ned UTEN å skru den inn og trekk den opp. Da skal oljenivået være på det "knudrete" partiet nederst på pinnen...
Sjekk hva slags olje du har på, og prøv å holde deg til samme merke/typeee - det er alltid tryggest!
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...


- LinnSurion
- Posts: 614
- Joined: 26 Apr 2005 15:20
Oki, nå er jeg forbanna på sykkelen min! Vel, kanskje ikke på sykkelen min, men på de jeg kjøpte den av... Bytta batteri my ass. Får ikke starta sykkelen min, og når jeg prøvde og kick'e den i gang, trur du ikke den tippa over litt og masse olje (les:litt mye olje) rant ut. Nei nå skal jeg en liten tur til forhandleren i morra... Ikke har han betalt veiavgifta som han se heller. Det er nesten som jeg kontakter TV2 hjelper deg. Får se hvordan det går i morra... Ønsk meg lykke til.
PS: Takk for en god forklaring Ragnhild, nå har jeg lært noe i dag også...
PS: Takk for en god forklaring Ragnhild, nå har jeg lært noe i dag også...
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Bare hyggelig
alltid trivelig å grave i hjernekista etter gammel kunnskap og se om den kan brukes. Brasletti kom jo også med noen utfyllende kommentarer.
Selv gamle batterier kan gjøre nytte. Sjekk veskenivået, det er alltid en eller annen form for markering av hvor mye væske/batterisyre det skal være på batteriet. Fyll etter med batterivann fra ei flaske fra nærmeste bensinstasjon. Vann fra springen kan brukes, men er ikke like rent og gir over tid et svakere batteri. Skaff deg en billig syrevektmåler og sjekk om alle cellene har tilnærmet samme syrevekt. Er det ei celle som har veldig mye mindre syrevekt enn de andre er batteriet defekt nok til å skiftes. Større batterier, som bilbatterier kan ha en levetid på 10 - 15 år, men det er godt mulig at MC-batterier ikke holder så lenge. Uansett er det ikke den store utgiften, så det er greit nok å bytte når man begynner å få mistanke om at batteriet ikke er helt på topp. Og de er så små/har liten kapasitet at det er greit å ha et batteri i fullt vigør.
Med syrevekt på under 1.2 er det like greit å sette batteriet til lading, du har da under 50% kapasitet/strømmengde og det kan være greit å toppe opp batteriet hvis du har anledning. Vær også klar over at temperaturen spiller inn. Du har mindre strøm på batteriet når det er kaldt enn når det er varmt, selv om syrevekta er den samme. Det anbefales å bruke lader som er beregnet for MC-batterier, men små ladere for bilbatterier kan brukes. Husk å sette riktig klemme på polene. Rød ledning/klemme er +/positiv og settes på +polen. Svart ledning/klymme er -/negativ og settes til jord. Enten på batteriets -pol eller på nakent metall på ramma, bolthode eller noe. Enkelte klemmer er merket + og -
Ved å bytte om på polene vil batteriets polaritet bli snudd (dette tar noe tid), og i mellomtida har du enda mindre kapasitet på batteriet. I tilleg får du problem med at sykkelen er bygd for negativ til jord/gods, slik at alt av strømfunksjoner vil i beste fall virke motsatt, i verste fall har du et herpa el.anlegg
Vanlige bly/syre batterier som brukes i MC-er (og biler) tåler klattlading, dvs. lading når batteriet er bare halvt eller trekvart fullt. Dette i motsetning til NiCad- og NiH-batterier som brukes i Walkmanns, enkelte mobiler osv. Disse må lades helt ut før lading, ellers vil de miste kapasiteten/evnen til å lagre strøm rimelig fort
Mange sliter med å få opp en tung sykkel fordi de tror de selv er små, lette og svake. Da gjelder det å bruke hodet istedetfor musklene som gutta gjør
Discovery demonstrerte engang en metode som MC-politiet i New York bruker på sine 350 kgs Harleys.
Når sykkelen uheldigvis ligger på siden
snu deg med ryggen mot langsida av sykkelen. Ta tak i styret med ene hånda og finn feste for andre hånda bak på sykkelen. Gå ned på kne med det ene benet. Det andre stikkes inn under sykkelen så langt som mulig. Bak fremre fotstøtte hvis mulig. Husk mest mulig rak rygg. Bruk nå ryggen og lårmusklene til å løfte sykkelen, og balanser den på leggmuskelen på det bakerste benet. Ta det pent og rolig, ikke rykk opp sykkelen. Sjansen for at det ryker et muskelfeste er større med brå bevegelser.
På denne måten vil de fleste få sykkelen opp på hjulene igjen, på tross av vekt/høydeforskjell i forhold til sykkel og et eventuelt mannebein som måtte dukke opp en gang.
Ved "vanlig" løft/oppreisning av sykkelen vil det alltid være fare for skade på muskelfester eller andre kroppsdeler pga. brå bevegelser i forhold til stor vekt, og at man ofte overvurderer egen styrke og tar ut mer krefter enn man vanligvis gjør/har.

Selv gamle batterier kan gjøre nytte. Sjekk veskenivået, det er alltid en eller annen form for markering av hvor mye væske/batterisyre det skal være på batteriet. Fyll etter med batterivann fra ei flaske fra nærmeste bensinstasjon. Vann fra springen kan brukes, men er ikke like rent og gir over tid et svakere batteri. Skaff deg en billig syrevektmåler og sjekk om alle cellene har tilnærmet samme syrevekt. Er det ei celle som har veldig mye mindre syrevekt enn de andre er batteriet defekt nok til å skiftes. Større batterier, som bilbatterier kan ha en levetid på 10 - 15 år, men det er godt mulig at MC-batterier ikke holder så lenge. Uansett er det ikke den store utgiften, så det er greit nok å bytte når man begynner å få mistanke om at batteriet ikke er helt på topp. Og de er så små/har liten kapasitet at det er greit å ha et batteri i fullt vigør.
Med syrevekt på under 1.2 er det like greit å sette batteriet til lading, du har da under 50% kapasitet/strømmengde og det kan være greit å toppe opp batteriet hvis du har anledning. Vær også klar over at temperaturen spiller inn. Du har mindre strøm på batteriet når det er kaldt enn når det er varmt, selv om syrevekta er den samme. Det anbefales å bruke lader som er beregnet for MC-batterier, men små ladere for bilbatterier kan brukes. Husk å sette riktig klemme på polene. Rød ledning/klemme er +/positiv og settes på +polen. Svart ledning/klymme er -/negativ og settes til jord. Enten på batteriets -pol eller på nakent metall på ramma, bolthode eller noe. Enkelte klemmer er merket + og -
Ved å bytte om på polene vil batteriets polaritet bli snudd (dette tar noe tid), og i mellomtida har du enda mindre kapasitet på batteriet. I tilleg får du problem med at sykkelen er bygd for negativ til jord/gods, slik at alt av strømfunksjoner vil i beste fall virke motsatt, i verste fall har du et herpa el.anlegg

Vanlige bly/syre batterier som brukes i MC-er (og biler) tåler klattlading, dvs. lading når batteriet er bare halvt eller trekvart fullt. Dette i motsetning til NiCad- og NiH-batterier som brukes i Walkmanns, enkelte mobiler osv. Disse må lades helt ut før lading, ellers vil de miste kapasiteten/evnen til å lagre strøm rimelig fort

Mange sliter med å få opp en tung sykkel fordi de tror de selv er små, lette og svake. Da gjelder det å bruke hodet istedetfor musklene som gutta gjør

Discovery demonstrerte engang en metode som MC-politiet i New York bruker på sine 350 kgs Harleys.
Når sykkelen uheldigvis ligger på siden

På denne måten vil de fleste få sykkelen opp på hjulene igjen, på tross av vekt/høydeforskjell i forhold til sykkel og et eventuelt mannebein som måtte dukke opp en gang.
Ved "vanlig" løft/oppreisning av sykkelen vil det alltid være fare for skade på muskelfester eller andre kroppsdeler pga. brå bevegelser i forhold til stor vekt, og at man ofte overvurderer egen styrke og tar ut mer krefter enn man vanligvis gjør/har.

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum